След 4 дена тест драйв, ще си купим ли Twizy?
Свят ни се зави от Twizy кръгчета на Автосалон София 2013 през юни, но сега е друго – за 4 дена с електромобила разбрахме много повече. Единственото, което сега не можем да направим, е “студен” Twizy тест. Изглежда важен за решението за покупка, но дали чак толкова много?
ОК, има и още нещо, което не направихме – да закараме Twizy някъде извън града, да видим докъде ще стигне. Изтощаващ тест, с други думи. Малко са кът зарядните станции все още, обаче, а не ни се искаше да таралянкаме и минивана – не и този, с който разполагаме. С електрическия Kangoo Z.E. бихме го направили със сигурност. Един малък генератор отзад да възбудим отново батерията на Twizy за обратния курс и действаме. Когато се получи тази схема, няма да пропуснем шанса да я изтестваме.
Това ще го правим, като му дойде времето, а сега, след първия тестов ден, в който пробвахме нещата с баирите и икономичността, ето и останалите ни Twizy приключения, с малко подробности за старт:
Какво има и какво няма Twizy?
Откъм “имане”, какво ще кажеш за 4 гуми, 2 седалки, волан с еърбег, фарове, стоп, чистачка, 2 жабки, 2 тон колони, конектори за мобилен телефон, аудио и USB? Моделът, който карахме има и реотан в предното стъкло и bluetooth дистанционно, с което да си пускаш MP3-ки от някое от вече изброените отгоре устройства. Седалките не се плашат от вода, а шофьорската дори има дупка – излизаш от морето, качваш се и тръгваш, водата от банския ще си се изтече без грижи .
Twizy няма… прозорци (предлагат се винилови, като допълнителен аксесоар). Няма и радио, климатик и други такива авто глезотии.
Не ни липсваха особено, а и по-важното е, че успяхме да пробваме неща като как се кара, как се зарежда, колко изминава и какви удобства и неудобства има. Започваме с карането.
Twizy каране
Различно ли е от стандартните коли? И да, и не. Да, защото имаш волан и два педала като при автоматик кола – нищо ново и различно. Натискаш бутон D, освобождаваш ръчната и… ток. Не, защото:
- Няма смяна на предавки (защото няма скоростна кутия );
- От старта първо натисни педала до половината и после до края (виж защо отдолу);
- Пълниш батерията с ток при отпускане на педала за ускорение;
- Спираш чрез горното като отпускаш по-рано, вместо да натискаш спирачката в последния момент
- Колата е по-тясна и иска известно напасване към “аксесоарите” по нашите улици
Всичките тези неща са интересни, затова да споделим по нещо за всяко от тях.
Предавки. Това с предавките няма огромно значение за самото каране, но е добре да го знаеш. Когато натиснеш D, редукторът (нещо като едностепенна трансмисия) “включва на предна” и Twizy просто върви напред до набиране на максималната скорост (80 км/ч по документи, но прави и над 95 км/ч). Бутон R е за задна, а с N изключваш от скорост.
Ускорение. Когато светне зелено и искаш да се изстреляш, първо натисни педала до средата. Ако натиснеш до долу в началото не се получава рязко изстрелване, защото електромоторът на Twizy все пак е с 18 кс мощност. Най-трудният момент за него е да задвижи масата на колата от спряло положение. Стигнеш ли 25-30 км/ч натисни рязко – така ускорението се усеща по-динамично. От видео се разбира по-добре за какво говорим.
Първо виж това:
{youtube}IyASYS9apaI{/youtube}
А сега това (със старт от движение)
{youtube}TNGFa7f06Zc{/youtube}
Е?
Регенериране. Това е възможно само при електромобилите. Няма как да го правиш с ДВГ кола. Идеята е в това, че при всяко отпускане на педала за ускорение електромоторът започва да работи като генератор и пълни батерията с ток. Специфичното при Twizy е, че регенерирането е сравнително слабо, около 6%, и тук е момента да споделим нещо много важно за шофирането, свързано с регенерирането. Понеже при Twizy то е по-слабо, с отпускане на педала за ускорение колата намалява скоростта си значително по-бавно, отколкото при по-големите електромобили. При Kangoo Z.E., например, регенерирането е толкова силно, че и при спускане при стръмен наклон ванът спира много бързо. При него и други електромобили е възможно т. нар. каране с един педал – спиране само с отпускане на този за ускорение.
ВАЖНО: При Twizy това е доста по-трудно, защото колата намалява доста по-бавно при регенериране. Почти винаги се налага използване и на крачната спирачка. Все така е добре винаги да се спира с отпускане на педала за ускорение по-отдалеч, но това често не е достатъчно за окончателно спиране.
Маневри и паркиране.Twizy е доста по-тесен от колите, които сме свикнали да караме и окачването му е твърдо. И добре че е такова, че го прави изненадващо стабилен. Не очаквахме, но на павета си вози много добре. За съжаление многобройните неравности и дупки по нашите пътища влошават усещането. Ето няколко специфични съвета:
- Минавай много бавно през неравности, като “легнал полицай”, иначе задната ос подскача и приземяването е твърдичко;
- За “обкрачване” на канали и дупки минавай малко по-надясно – въпреки централната позиция на шофьора открихме, че ако се целиш централно, почти винаги минаваш с десните гуми отгоре (Ох!);
- За уленение гледай къде се намират гумите през малките отвори в предната час на вратите (супер полезни са);
- И нещо страхотно – можеш да паркираш напряко, между другите коли .
Сега за зареждането – как, къде и кога!
Twizy зареждане
Twizy няма преден капак. Има предно капаче. Отваряш го и вътре послушно навит седи син спираловиден кабел с обикновен щепсел накрая (най-добре го пъхай в гнездото му, за да си е застопорен). Зареждането става, като включиш щепсела в обикновен контакт. Това е всичко. Може да чуеш леко свистене, то е от перката, която охлажда зарядното. Ако батерията е изцяло изтощена, ще са нужни 3.5 часа, за да се зареди догоре. Ето някои съвети за зареждане:
- Включвай щепсела директно в контакт (в потребителското ръководство пише да не се използват удължители и разклонители… хм, кой ли ти спазва тия неща);
- Включвай Twizy само в обезопасени и проверени контакти;
- По възможност не изтощавай батерията докрай и не я зареждай догоре. Отразява й се много добре на живота да не пада под 20% и да не се зарежда повече от 80%;
- Не опъвай зарядния кабел твърде много – черният тънък ограничителен кабел вътре в спиралата ще ти покаже колко можеш да разтегнеш.
Twizy разход
Нали е на ток, нещата са по-различни отколкото при ДВГ колите. Батерията на Twizy е с използваем капацитет 6.1 кВтч (от 7 кВтч общо). Не можахме да тестваме това, защото закупеният енергомер отказваше да отчита зареждането на Twizy, но ако приемем, че Twizy има 80% ефективност (не всичкия ток отива до колелата, 20% се губи, което все така е много висока ефективност от тази на ДВГ колите), реално би трябвало да зареждаме 7.7 кВтч – поне по отчитане на енергомера.
Естествено, Twizy може да изхарчи най-много максималния заряд в батерията – 6.1 кВтч. Разликата в разхода идва от стила на шофиране. Ако много натискаш може да минеш и само 50 км с този заряд или пък 80 км или повече, ако го даваш по-икономично. Предвид разликата в количеството заряд, който отчита енергомера и този, който стига до колелата (загубата от 20%), да вземем едни 7 кВтч за ориентир. Така получаваме следния разход за едно зареждане на Twizy (цени август 2013):
- Дневна тарифа – 7 кВтч х 0.19 ст/кВтч ~ 1.3 лв
- Нощна тарифа – 7 кВтч х 0.15 ст/кВтч ~ 1 лв
ВАЖНО: Понеже Twizy изминава 80 км с едно зареждане, добавяме 25%, за да ги направим 100 км. Съответно, при средно 1.15 лв (м/у дневна и нощна тарифа) за 80 км с добавяне на 25% получаваме средно 1.45 лв/100 км или малко над 0.5 л/100 км еквивалент на горивен разход.
Twizy пробег
Където и да спрем с Twizy почти веднага спират хора и започват да ни разпитват. В огромния процент от случаите първият въпрос е “Колко километра минава?” Renault казва 80 км (в умерено или по-топло време), но дали е така? Пробвахме три пъти и резултатът беше следният: 60-65 км пробег и оставащ около 20 км. Без да пестим резки стартове и каране с около 80 км/ч, например. Казват още и че ако натискаш Twizy здраво пробегът може да падне до 50 км. Е, оказа се, че дори ако караш наполовина динамично, пак си ги докарва 80 км. Отчитаме и натрупания ни опит, разбира се. Регенерираме във всяка възможна секунда, ускоряваме с вече описаната горе техника и се научихме да поддържаме дори 60-70 км/ч скорост само с едно деление на индикатора за икономичност (от три). Дали пробегът може наистина да падне до 50 км? Вероятно да. Сигурно ще иска напън и неподходящо каране, но при нас не се получи така.
Е, ще си купим ли Twizy?
Има си хас, кой ако не ние ? Пробвахме каране на деца до училище, жени на работа, пазаруване (дваме с две торби), два дена без зареждане, динамиката, пробега, музиката дори си направихме сенник. Twizy върши много добра работа за всичките тези неща, ускорява прилично и с двама души по 80 кила, не се плаща да го паркираш на синя зона, няма данък, и с левче и нещо на 100 км, отговорът е, ДА. Остава да видим какви ще са финансовите предложения на Renault, разбира се, а колкото това дова дали ще го караме зимата (или в по-кофти време), ако го вземем – отново, има си хас, затова са шапките и ръкавиците, нали? А освен това има възможност да му се сложат винилови прозорци, да ни пазят от вятъра и дъжда.
Twizy определено дава кеф, всички се обръщат по него, много хора разпитват с голямо любопитство – възприема се добре и с усмивка. Затова се надяваме се повече хора да си купят – с електромобили ще стане по-тихо и приятно за всички ни по улиците.
eCars.bg / Elektromobili.bg
Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.
Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин
{loadposition newsletter}
Leave a Reply