Става все по-мощно и ще става все по-търсено
В този блог: Нов стандарт за безжично зареждане вече с мощност 11 кВт.
От бензиностанции, през зарядни станции, отиваме и към зареждане на всевъзможни места и дори няма да виждаме източника на енергия. Това е задаващото се безжично зареждане за електромобили, което стана с още идея по-мощно…
SAE International публикува SAE J2954 Recommended Practice (RP) документация, която описва първата в света официална спецификация за безжичен пренос на енергия за електромобили с мощност 11 кВт. Това е ново ниво наречено WPT 3.
Предишното ниво (WPT 2) беше с мощност до 7.7 кВт и се считаше за голяма стъпка напред. С новата технология се дава възможност на производители на електромобили и на зарядна инфраструктура да тестват производителността и да валидират своите нови разработки.
Безжичното зареждане работи с два основни компонента. В земята (пода) е вграден (или просто монтиран отгоре) трансмитер. Съответно в пода на електромобила има приемник.
В трансмитера има Power Factor Correction (PFC) конвертор свързан с мрежата, както и DC-AC инвертор, филтър и мрежа за съгласуване на импедансите (МСИ) свързана с бобината в трансмитера.
В приемника също има бобина свързана с МСИ и филтър, токоизправител и опционален конвертор на импедансите, който генерира подходящи напрежения и токове към батерията. Системата работи като в по време на зареждане между двете бобини се създава магнитно поле.
Технологията се подобрява, но все още се налага сравнително точно паркиране на електромобил над място с трансмитер, за да може зареждането да протече. По тази причина екип на SAE обсъжда с автопроизводителите и доставчиците на системи за безжично зареждане какъв минимален общ метод за подравняване да бъде стандартизиран. В момента е избран метод, наречен low power excitation (LPE), при който SAE J2954 съвместим трансмитер се възбужда при нисък ток, за да генерира сигнал, който може да бъде засечен от приемника в електромобила.
Настоящата технология позволява клиренс на електромобила до 250 мм и страничен толеранс +/- 100 мм. Разработват се и софтуерни асистенти, с които колата сама насочва шофьора за позиционирането й в допустимите граници над трансмитера. Автономните коли сами ще се паркират на точните места и системата работи дори в лоши климатични условия или натрупал сняг.
Разработва се й разпознаваем знак, за да може местата с безжично зареждане да се различават лесно по цял свят.
Както и преди и в новия стандарт са залегнали системи за сигурност и безопасност. Защото на много хора бързо им изникват въпроси от типа “Какво става, ако на детето му отиде топката под колата и се пъхне отдолу да си я търси?” Също и какво се случва, ако в полето на зареждане попаднат метални обекти като кен от безалкохолна напитка? За всичко това се правят тестове, така че системата да работи безопасно в тези условия и/или да се изключва при в определени ситуации.
Засега на пазара няма електромобили с безжично зареждане. Първият трябваше да е от тази година – Mercedes-Benz S-Class плъгин хибрид, но още не се предлага. Очакваме първи модели от 2018-та и по-широко навлизане на технологията след още 3-4 години.
Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин
{loadposition newsletter}
Leave a Reply