Залцбург – църкви, наденички и… електрически колела

Така зареждат на ElectroDrive станция...

Залцбург – църкви, наденички и… електрически колела

Така зареждат на ElectroDrive станция...

И през ум не ми е минавало да изчерпам всичко, което може да се каже за Залцбург с тези три понятия, но скорошната ми екскурзия до там ме провокира да опиша видяното в блог и тези неща някак си изпъкнаха и ми се сториха подходящи за заглавие. този път, за разлика от предишния, имах възможността да разгледам подробно града на Моцарт и дори някои околни забележителности, а една от брошура, която намерих върху пощенските кутии в историческата къща (построена през 1374 г.), в която бяхме настанени, разбрах за разрастващия се брой електро колонки в града…

Енергийният гигант Salzburg AG, чиято супер модерна сграда се намира от другата страна на реката, срещуположно на стария град в близост до разкошните градини на двореца Mirabell (хм, не е чак толкова близо, но исках да спомена градините) е отговорен за създаването на ElectroDrive програмата за популяризиране и отдаване под наем на електромобили, както и за изграждане ня необходимата инфраструктура. Залцбург вече разполага с 18 зарядни станции, едната от които ‘инспектирах’ лично, предвид местоположението и ‘на ръба’ на стария град, точно в края на Mozartplatz, на кръстовище до река Залцах

Колонката е много ясно разпознаваема с типичния за австрийците изключителен дизайн по отношение на цветове и функционалност, а точно зад нея има няколко отделни и много елегантно изработени по-малки терминали, предназначени за електрически велосипеди. Честно казано не очаквах това, но е един момент започнах да се оглеждам повече и се оказа, че в града има доста електро колела, някои от които определено изглеждаха на известна възраст, което означава, че хората тук отдавна използват такива средства за придвижване.

Друго типично нещо за града, особено стария разбира се, са църквите – в Залцбург има общо 57 такива. Това е третият по посещаемост град в Европа след Венеция и Флоренция, но една друга посещаемост е основно ‘местна’ – големите пивоварни тук си имат страхотни бирхалета и градини, в повечето случаи съвсем просто аранжирани с големи маси и пейки или метални столове с дървени седалки от много дъсчици, като онези, които имаше едно време в ‘Тенекиите‘ в кв. Лозенец в София. Бирата и наденичките тук се харчат с тонове дневно, но всичко е толкова смесено, като например зеления пазар пред огромната Kollegienkirche, че от едната атмосфера се пренасяш в другата за секунди, попадайки под внушителните олтари и богато украсените с какво ли не църковни стени.

За мое съжаление опитите ми да се свържа с г-н Бауер от ElectroDrive Salzburg GmbH не се увенчаха с успех, заради големия църковен празник миналия четвъртък, за който нашата любезна домакинка ни предупреди, добавяйки “не бих възлагала надежди за подобна среща ден преди и след празника”… Та, просто не се получи и не успях да получа повече електро информация от извора, но поне видях няколко зарядни станции и научих малко повече за ElectroDrive програмата от брошурата, която всъщност беше нещо като мини списание. В Залцбург тролеите определено са не малка част от градския транспортен парк, а в списанието на Salzburg AG открих подробна диаграма за начина на работа на осигурените от компанията за града тролейбуси, които предвид своя ‘гъсеничен’ тип се плъзгат учудващо бързо из някои не много широки улички, заобикалящи стария град,

Electrodrive Salzburg е проект, стартиран от местната електрическа компания Salzburg AG. Целта на ElectroDrive Salzburg е част от градския трафик да се замени от електрически превозни средства от различни типове, с което да се постигнат голяма част от климатичните цели на региона.

История и цели

Проектът ElectroDrive стартира през 2009 г., предлагайки на жителите на Залцбург прехвърляне към електрическа мобилност. В края на 2009 г. проектът е допълнително субсидиран от KLIEN Fonds, която отпуска €1,9 милиона за развитие на този модел на електрическа мобилност в региона.

Въвеждане

Така се правят, че зареждат, други...
Така се правят, че зареждат, други…

Момчеее, колело ли ще зареждаш или мадами ще задяваш?

В началото започнали с предлагане на електро колела, електро скутери и Segway в комбинация с атрактивен лизинг пакет, който дори позволява връщане на превозното средство след края на договора. В края на първата година на проекта е имало 150 електро возила, използвани по тази схема (90% електро велосипеди и 10% електро скутери).

18 зарядни точки са изградени на стратегически важни и лесно достъпни горещи точки в градския център на Залцбург, плюс още две в живописните покрайнини на града. За да използвате колонките, получавате зарядна карта, с която може да зареждате безплатно, докато се разхождате или пазарувате из града.

От техническа гледна точка зарядните станции покриват всички изисквания на ISO стандарта за сигурност, могат да работят при дъжд и сняг и са 100% сигурни по отношение на малки деца. Според изпълнителния директор на Salzburg AG, г-н Хиршбихлер, проектът ще служи за модел на бъдещата мобилност в Залцбург.

Електроенергия за колонките се произвежда и доставя от Salzburg AG и е 100% възобновяема, от водни централи, биомаса и вятърни паркове и с помощта на тази изцяло ‘зелена’ енергия енергийният баланс на електрическите превозни средства е още по-добър.

Електромобили

Програмата вече е набрала достатъчно скорост и сега в списъка с мобилни електро предложения фигурират Mitsubishi iMiEV и Think City. Цената за тест акцията е €199 месечно за Think City, с възможност за 12 и 18 месечни договори и включва:

  • Проверка на електрическата система
  • Монтаж на домашна зарядна станция
  • Сертификат за ‘зелено’ електричество
  • Зареждане на ElectroDrive колонките в Залцбург
  • Пълно автокаско
  • Годишно обслужване

Макар и скромно, и то много засега, и ние в България си имаме вече зарядна станция за електромобили и то българско производство, монтирана в гр. Исперих от създателите на електрическото Audi A2A1 Limited. Стартът е даден, както се казва, сега предстои да изминем пътя, по който са тръгнали проекти като ElectroDrive. Колонки, чакащи инсталиране има и в София и ние силно се надяваме административните пречки за монтажа да бъдат преодолени в най-скоро време и столицата да се сдобие с поне 10 зарядни точки. Мислим и за новата (цяла) магистрала до морето и за колегите, които ще покриват разстоянието, за да може да си ходим на плаж с електро коли. Междувременно ще ви държим постоянно в течение на развитието на отделните проекти и инициативи, защото електромобилността идва и в България и дори е вече тук.

[Снимки: Flickr; e-commerce]

Share this post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *