Сам Бърд спечели Formula E Малайзия, ди Граси втори и начело в класирането
Електромобилен рейсинг при това с коментар на български език и на рождения ми ден – това е подарък, който преди четири години, когато създавахме eCars.bg, не съм мислел, че ще получа. Днес, 22 ноември 2014 г., благодарение на Renault България имахме удоволствието да гледаме втория старт от дебютния Formula E шампионат – този път в Малайзия. Ще гледам и целия шампионат нататък…
Победата по улиците на Путраджая е за Сам Бърд, който след чудесно тактическо изпълнение в средата на състезанието не изпусна лидерската позиция до края.
Още в първите минути на състезанието се почувствах странно приятно, когато в коментарите на Георги Иванов и Иван Петров чувах неща като индикатор за батерията, регенериране (или по-технически правилното рекупериране), пазене на заряда и още. Тръпка е да гледаш такова състезание сега, през 2014 г., когато електрическата мобилност тепърва започва да се развива.
За щастие на пилотите на първия завой нямаше инциденти, а след обилния дъжд ден предния ден сухата писта беше късмет за всички. Сред многобройната публика имаше и хора с чадъри, но сериозен дъжд така и не заваля.
Започвам с подреждането на старта за първите 10:
- Ориол Сервиа, Dragon, 1:22.010с
- Сам Бърд, Virgin Racing, 1:22.235с
- Даниел Абт, Audi Sport ABT, 1:22.342с
- Ярно Трули, Trulli, 1:22.347с
- Карун Чандхок, Mahindra Racing, 1:22.612с
- Нелсън Пике Мл, China Racing, 1:22.620с
- Ник Хайдфелд, Venturi, 1:22.720с
- Бруно Сена, Mahindra Racing, 1:22.816с
- Матю Брабам, Andretti, 1:22.941с
- Антонио Феликс да Коста, Amlin Aguri, 1:23.194с
Още от първите метри Сам Бърд атакува интензивно Ориол Сервиа, но не успя да го задмине до първия завой. Атаките на Бърд обаче продължиха и той успя да излезе начело, а след като загуби този двубой Сервиа като че се прекърши и беше задминат и от Даниел Абт, и от Ярно Трули.
Няколко обиколки след старта Франк Монтани затвори много непрофесионално Ник Хайдфелд, който се удари в предпазна стена, макар и съвсем леко, и след злощастното отпадане в последните метри на първото състезание, отново излезе от надпреварата.
След прибиране на колата за сигурност – BMW i8 – Сам Бърд като че изненада другите и се изстреля така напред, че за нула време натрупа преднина от около 6 секунди. Това щеше да се промени, но само временно. Ето как.
Сегашните технологии на батериите са такива, че болидите не могат да изкарат цялото състезание, затова се налага пилотите да ги сменят със заредени коли по средата на сесията. За Даниел Абт това се случи по-рано – наложи се той да смени колата си още преди средата и това вкара много любопитна жилка в състезанието – ще успее ли Абт да завърши?
След смяната на колите в средата на състезанието Сам Бърд излезе на втора позиция след Абт, но Даниел трябваше да поддържа по-ниско темпо, ако иска да завърши. Няколко обиколки по-късно Бърд го задмина и в крайна сметка Абт се добра до финала, завършвайки на 10-то място с 2% в батерията.
Ярно Трули, който като цяло се движеше добре, в средата на втората част загуби темпо и в един момент просто се прибра в бокса. Друг от известните пилоти също трябваше да се прибере, но по много по-неприятен начин – Бруно Сена катастрофира няколко завоя преди края след като не успя да удържи задната част на колата си при излизане от завой.
Видя се, че състезанието по обикновени прашни градски улици е сериозно предизвикателство. На места е тясно, по улиците има масло и други течности от автомобили и за капак електро болидите са все още твърде нови и за пилотите, и за екипите като цяло.
Изненадата на състезанието – отново – е Лукас ди Граси, който от 18-то място на старта завърши втори и вече е лидер във временното класиране с 43 точки. След победата в Малайзия Сам Бърд е втори с 40 точки, а следващият старт е много скоро – на 13 декември в Пунта дел Есте, Угугвай.
Електромобилната формула обещава да става все по-интересна и е чудесно, че получихме възможност да я гледаме в България. Пожелавам на всички, които се интересуват приятно гледане на следващите състезания, както и много нови електромобилни емоции!
Ето и крайното класиране в Топ 5:
1. Сам Бърд – Virgin Racing – 51:11.979
2. Лукас ди Граси – Audi Sport ABT – 51:16.154 +4.175с
3. Себастиен Буеми – e.dams-Renault – 51:17.718 +5.739с
4. Никола Прост – e.dams-Renault – 51:21.531 +9.552с
5. Жером Дамброзио – Dragon Racing – 51:25.701 +13.722с
eCars.bg / Elektromobili.bg
Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.
Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин
{loadposition newsletter}
Важно!Ако вече имаш регистрация в eCars.bg, при която си избрал/а да се абонираш за бюлетина, значи вече го получаваш. В случай че нямаш eCars.bg профил или си пропуснал/а да се абонираш за бюлетина при регистрацията, можеш да го направиш като натиснеш бутона Абонирам се отгоре. Разбира се, ако не искаш да получаваш своя eCars.bg бюлетин, просто трябва да се отрегистрираш, като кликнеш върху линка в дъното на всеки бюлетин.
Leave a Reply