Парле ву електрисе, бите?

razlichni_konektori_zarezhdane_elektromobili

Парле ву електрисе, бите?

razlichni_konektori_zarezhdane_elektromobili

Най-добре ще е да има дамо един тип конектор за зареждане на електромобили

Да ги направим всички зарядни станции и електромобили да си говорят на един език!

Не зная дали ви прави впечатление и на вас, че в последно време автопроизводители бая започнаха да се кооперират, особено в “зелени” проекти. Дали е нещо, свързано с глобализацията, може би, но в последните седмици (първите за 2013-та всъщност) направо се превърна в тенденция. Направо изумително е да гледаш как яростни конкуренти се снимат усмихнати след полагане на подписи под споразумения, при това дори по няколко (конкурента). Съвсем пресни примери са такива като BMW-Toyota “кооперацията” в посока горивни клетки или пък Daimler/Renault/Nissan/Ford “сбирката” по същата тема. Ето и едно такова “комбо” специално за електромобилите – споразумение между множество топ компании за “побратимяване” на всички марки и модели електромобили и електро колонки…

Сега темата е особено актуална, след като ЕК обяви избора си за определен конектор (щепсел) и съответно порт (контакт), с който да бъдат оборудвани всички зарядни станции и електромобили в Европа – седем пиновия Тип 2. Смело мога да му кажа пробив аз на това, защото за нас потребителите грам не е удобно дето са се навъдили различни видове кабелни накрайници и портове. Проблемът е в това, че ако колата ти е с един тип, няма как да зареждаш от електро колонки с друга система. И ето че в Германия стартира мащабен проект точно в това направление. Дали е случайно или не това, че този проект се появява сега, когато ЕК публикува своите цели и препоръки за алтернативен транспорт до 2020 г., оставям вие да си прецените. И само да напомня, че Тип 2 е по-удобният за Германия (отколкото за Англия и Франция и създадения от японците ChaDeMo) заряден стандарт…

Проектът eNterop

Целта на това начинание е да осигури оперативна съвместимост между електромобилите и зарядните станции на различни производители. Първата среща на сдружението е проведена наскоро в Берлин, което означава, че вече се работи по проекта на стойност €4.6 милиона. Те са поделени по равно между Германското министерство на икономиката и технологиите и множество индустриални партньори: Continental, Fraunhofer, BMW, VW, Daimler, RWE и Siemens. О, и Техническия университет на Дортмунд. Леле, BMW, VW и Benz заедно! Не че не са правили и други неща съвместно, точно обратното, ама все пак… Вече се случва все по-често. Е, да, позиците в света на електрическата мобилност се заемат сега!

Разбира се, че няма нищо случайно в инициативи като тази. Производителите няма как да не търсят начин да направят и електро колите съвместими със зарядната инфраструктура, както са тези, които зареждаме с течни горива по един и същи начин навсякъде от десетилетия. Естествено, че ще си сътрудничат, то си е в тяхна полза, а за щастие и в наша, че ще ни улесни много. В тази връзка (с оперативната съвместимост) наскоро беше приет международен стандарт ISO/IEC 15118, дефиниращ комуникацията между превозните средства и зарядните станции, с цел да се гарантира точно тази оперативна съвместимост между колите и колонките. И точно понеже различните производители на коли и устройства за зареждане са тръгнали в различни посоки, проекти и стандарти като този имат за цел да ги съберат (върнат) в един общ формат. Ще падат яко тестове в следващите месеци май…

Една от насоките в eNterop проекта е да се дефинират единни тестовите процедури, така че да не се налага производителите да правят отделни времеемки и скъпи тестове, като в същото време се гарантира развитие на свободен пазар и ефективно предотвратяване на сегментация. И за да са по-ясни работните направления, ето на какви групи са ги разделили:

  1. Варианти на употреба, системна архитектура и варианти на тестване;
  2. Технологична оценка в хода на стандартизирането;
  3. Относително приложение и тестова среда;
  4. Хардуерна платформа;
  5. Интеграция на малки и средни предприятия; и
  6. Стандартизация и връзки с обществеността.

А, това последното е, дето ни интересува нас, чакащите да ни осигурят универсално удобство потребители. Че ако ако германски електромобил и френска електро колонка не се разбират, го отнася шофьорът. Пък на всичкито отгоре ние в България говорим по български Laughing

[От: Green Car Congress]

eCars.bg / Elektromobili.bg

Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.


Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин

{loadposition newsletter}

  Ако вече имаш регистрация в eCars.bg, при която си избрал/а да се абонираш за бюлетина, значи вече го получаваш. В случай че нямаш eCars.bg профил или си пропуснал/а да се абонираш за бюлетина при регистрацията, можеш да го направиш като натиснеш бутона Абонирам се отгоре. Разбира се, ако не искаш да получаваш своя eCars.bg бюлетин, просто трябва да се отрегистрираш, като кликнеш върху линка в дъното на всеки бюлетин.

Share this post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *