Ръководство – С колко педала ще караш твоя електромобил?

shofirane_elektromobil_edin_pedal

Ръководство – С колко педала ще караш твоя електромобил?

shofirane_elektromobil_edin_pedal

Освен ако не става дума за някоя “ръчна” версия от типа на тази конверсия на Skoda Roomster, в повечето случаи електромобилите имат по два педала, като всяка кола с автоматична скоростна кутия – един за ускорение и един за спиране. Но още в началото на съвременната електромобилна зора, бързо се пръкнаха хора, които намериха шофирането на електрическа кола с един педал за възможно, ефективно и забавно. С конвенционална кола е малко трудничко да използваш само един педал в движение, но, да, електромобилите са друго нещо – при тях става. Да видим, обаче, ти какъв стил на каране ще си избереш…

В момента на пазара под различна форма се предлагат вече не малко електромобили. Някои само на лизинг, други може да си ги купиш. У нас имаме Peugeot iOn или Cintroen C-ZERO, както и Opel Ampera, който си има и бензинов генератор за удължаване на пробега. Това означава, че след като свърши токът в батерията, 1.4 литров ECOTEC започва да върти генератор, който осигурява електроенергия за задвижване на електромотора. Скоро май ще си имаме и (още тази есен) електромобили Renault, но за това ще пишем тези дни специално…

Връщам се на стила на шофиране, обаче, като тема на тази порция информация, която искам да споделя с теб. Освен гореспоменатите модели, изборът на електромобил вече включва Nissan LEAF, Tesla Roadster и Model S, Honda Fit EV, Ford Focus Electric, Tazzari ZERO, Renault Fluence Z.E., Kangoo Z.E. и Twizy, smart fortwo electric drive, Volskwagen е-Golf, BMW ActiveE, MINI E, Mercedes-Benz B-Class F-Cell, AMG SLS E-Cell и Vito E-Cell, Ford Transit Connect Electric… Да продължавам ли? Да, поне половината са на тестов етап. Някои дори само при малки групи от хора, като електрическия Golf. Но са тук и е въпрос на година или месеци да започнат да навлизат на пазара. А тези, които вече са налични, са обект на множество експерименти. И за целта на този материал, ще ти разказа за шофирането с един педал и степента на регенериране при различните модели. Защото наистина се оформят тенденции и аз искам да съм в крак с тях. Искам и ти да си в крак, затова светвам и теб Wink.

Шофиране с един педал

ОК, но защо да караш с един педал, като има два и за какво е всичко това? То се появи като стил сред шофьорите на Tesla Roadster още преди години и сега се пренася към тези на BMW ActivE – моделът, върху който се тества технологията за бъдещия BMW i3. Просто в тези две коли този начин на шофиране е най-приложим, засега. Но кой е “излишният” педал? Логично, този на спирачката. За да потеглиш, трябва да използваш този за ускорение, но при шофиране на електромобил с един педал, когато намаляваш, може да го правиш, без да натискаш “левия” педал. И с конвенционална кола може да отпуснеш педала на газта по-отдалеч и да намаляваш по инерция, но в електромобил системата за регенеративно спиране действа като “моторна спирачка,” само че в случая говорим за генератор и електромотор (не за двигател с вътрешно горене), които чрез въртенето си при забавяне генерират енергия, която зареждат в бордовата батерия.

За да свикнеш да караш с един педал не е нужно кой знае колко време. Просто пробваш в различни ситуации колко по-рано трябва да отпускаш педала за ускорение, така че в крайна сметка да спираш там, където искаш, без да се налага да натискаш спирачката. Вече не малко от шофьорите, започнали да практикуват този стил на каране са го усъвършенствали до такава степен, че успяват да преценят точно кога да отпуснат педала при движение в градския трафик, така че да спрат на подходящо разстояние зад предната кола на светофар, без въобще да пипат спирачката. Тук нещата се разделят на две. Някои електромобили имат вграден режим за имитиране на “пълзенето” на автоматика – нали знаеш, на равно, като отпуснеш спирачката и колата потегля леко сама. Tesla Model S, обаче, изненадващо няма такава функция, което е сред малкото недостатъци, открити от първите шофьори на този електромобил засега. Ето и двете основни ползи от шофирането с един педал в систематизиран вид:

Ползи от шофиране на електромобил с един педал

1. Когато не използваш стандартната фрикционна спирачна система, намаляваш загубата на кинетична енергия – това е топлината, генерирана от триенето между дисковете и накладките и при конвенционалните коли тази енергия се прахосва в атмосферата. Представи си каква е загубата на енергия от постоянното използване на, да речем, 300 милиона триещи се в дискове накладки, които не стига че пилеят енергия, но и трябва да се подменят на определен период от време. Това често е свързано с не малко разходи, а вредните частици от триенето на спирачните системи са сред опасните за здравето замърсители в мащабите, за които говорим.

2. Когато намаляваш скоростта с електромобил използваш електрическия генератор, за да улавяш кинетична енергия от масата и скоростта на превозното средство, която се преобразува в електричество по подобие на метода, по който във всеки ВЕЦ масата и скоростта на водата задвижват турбините. С регенериране и шофиране с един педал (когато е възможно) си осигуряваш до 20% повече пробег и може да не ти се налага никога да сменяш накладки, камо ли дискове.

Не един и двама шофьори на тестовата серия MINI E и неговия наследник в тестовете BMW ActiveE, споделят, че според техния опит шофирането с един педал е много по-интуитивно и значително по-опростено в сравнение със стандартното шофиране с два педала. За тях спирачният педал се е превърнал в нещо като “аварийна спирачка” и особено при стръмни спускания, където в конвенционалните ни коли често се налага да държим спирачката натисната продължително време, с електромобил това просто не се налага, защото намаляването на скоростта поема регенеративната спирачна система. Всъщност, при дълго изкачване с електрическа кола може да изхабиш доста енергия по баирите нагоре, но след това при спускането можеш да регенерираш голяма част от нея обратно. Това няма как да стане с бензинова или дизелова кола. Интересното е, че някои хора свикват много бързо с шофирането с един педал, докато на други (обикновено скептиците) е нужно повече време, най-вече заради психологически бариери.

Не виня хората, които не успяват да си представят как нещо може да е по-добро от това, с което са свикнали, защото то се е превърнало във втора природа за тях като част от статуквото. Ето какво казва по въпроса човекът, направил бензиновия автомобил “масова стока” (убивайки електромобила) – Хенри Форд:

“Ако бях питал хората какво наистина искат, щяха да ми кажат – По-бърз кон.” Тогавашните хора не са можели да си представят, че автомобилът всъщност може да е по-добър от кон. Но, Модел Т на Ford прави революция в транспорта. Сега е същото – трудно е за вярване, но вече е повече от доказано, че електромобилите с тяхното регенеративно спиране са много по-ефективни от конвенционалните превозни средства. ОК, но колко точно регенерират различните електромобили, които вече има на пазара?

Степен на регенериране

Една от най-добрите страни на конкуренцията е, че всеки търси по-добро решение, което да предложи на своите клиенти. Това води до разнообразие, подобряване на продуктите и услугите и откриване на нови, по-ефективни функции. И затова не е странно, че далеч преди истинското масовизиране на електромобилите, вече има различно работещи регенеративни системи. Защото истинската “мерна единица” за електрическите превозни средства не е ускорението, а спирането. То е магическият събирач на енергия, която отличава един модел от друг.

Трудно е да представим в подробности възможностите на различните модели, все пак сме шофирали само Peugeot iOn и Opel Ampera. Последният има позиция “L” на скоростния лост, чиято функция е по-солидно регенериране. На “L”, наистина, спирането чрез регенеративната система дори по сравнително стръмен наклон е осезаемо по-бързо. Толкова, че почти не позволява движение по инерция, заради доста бързото намаляване. Когато се спускаш надолу с Ampera (или Volt) можеш да използваш “L”, отпускайки педала малко преди завоите, защото колата намалява бързо, но много приятно и плавно – не рязко и некомфортно. Изисква се, обаче, известно шофиране, за да свикнеш да изстискваш повече от регенерирането. При спускането ни от Алеко с Ampera, например, в режим “D” (не планински, който използвахме на изкачване), регенерирахме от налични 12, до 36 км пробег. Когато бяхме с представители на Дженеръс Ауто на УзанаПолянаФест момъкът, който управляваше колата пробва вариант с постоянно превключване от “D” на “L”, защото на “D” по-дълго можеш да се движиш по инерция, заради не толкова силното регенериране и съответно с минаване на “L” малко преди завоя забавяш достатъчно, че да не използваш спирачката, но странно или не, това доведе до значително по-малко добавяне на пробег (регенериране на енергия), отколкото в нашия случай.

Подобен режим има и новият електрически Honda Fit, който се предлага в малка серия и засега само в Калифорния. Там “B” позицията на лоста е като “L” при Ampera/Volt, но наблюденията на колегата Брад Берман от Plugincars са, че това дори е една идея по-неефективно, защото той е успял да регенерира малко повече в стандартния режим “D”.

Крачка натам отивам към електрическия Ford Focus, който дилърите на Ford очевидно са обучени да рекламират като “вижте как се държи като абсолютно стандартна кола”. Това е така, защото във Ford са предпочели да прехвърлят по-голямата част от регенерирането върху стандартната спирачна система. С други думи, по инерция колата регенерира много по-малко, отколкото при натискане на спирачката. Ето, има за всеки.

Електрическият Golf пък е все още в съвсем малки тестови серии, но вече предизвиква завист дори у първите собственици на Tesla Model S, един от които казва “Остави на германците, да ти направят [регенериращо спиране за] електромобил.” Бъдещият e-Golf е оборудван с лостчета зад волана, като на спортните коли и някои нови модели, които се използват за смяна на скоростите, само че тук служат за избор на режим за регенериране – от по-слаб, към по-агресивен – общо четири позиции…

Стоп, работата е ясна – вариантите [ще] са много Laughing. Има специфики и при други марки и модели, но картинката мисля се изяснява. Ще трябва просто да се инфомираш предварително кой модел пасва най-много на твоя стил на шофиране или пък да си намериш такъв, към който да се нагодиш най-лесно. Ние ще продължим да те информираме, а ако искаш да научиш нещо специално, драсни ни имейл на info@ecars.bg или пусни тема във форума.

Или пък ми кажи какво мислиш по темата в коментарите отдолу, защото твоето мнение има значение за мен.

Мартин Хаджистойков

eCars.bg / Elektromobili.bg

Share this post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *