Другите просто не са се научили да си хвалят мега фабриките като Tesla
Мускетарят на Tesla успя да направи неща, които друг не е правил. Едно от тях беше, да нарече една обикновена на вид сграда – Гигафабрика. И ето ти ново (световно) нарицателно. Има и други големи компании, които имат и правят големи фабрики за батерии, но никой досега не се сети да използва силата на имената или думите, за да увеличи мащаба на дейността си отвъд реалния.
LG Chem напоследък прави това с много бързи темпове – увеличаването на мащаба, не използването на силата на думите. Компанията скалира значително технологичния обем във фабриката си за батерии до полския град Вроцлав и започна строеж на нов завод за батерии заедно с GM в САЩ.
Пак там, бруталния й конкурент SK Innovation увеличи плановете си за инвестиция от $1.67 за първия си завод на $2.5 милиарда за два завода.
SK Innovation започна строежа на първата си фабрика в щатите през март 2019, но тъй като си няма Елон Мъск да туитва, колкото и голяма да е тази фабрика, а тя няма да е никак малка, ефектът от това ново начинание не отеква по света с “гигафабрично” ехо.
В цифри, планът на SK е този завод да заработи през 2022 г. и да изкарва по близо 10 гВтч капацитет батерийни клетки годишно, за което е инвестицията от $1.67 милиарда. Това е значително по-малко от 35 гВтч целта, която LG Chem може да постигне още в рамките на 2020 г., но темата тук е ефектът от допълнителното популяризиране.
Сами по себе си цифрите за бомбастичен растеж в годишния капацитет вероятно “траят” по няколко секунди в съзнанието на хората, които ги прочетат. Но име, понятие… това вече е нещо друго. Гигафабрика! И вече навсякъде в материалите на колегите по света може да се видят думи като “новата гигафабрика на SK Innovation”, без реално да става дума за гигафабрика и като се има предвид, че понятието е измислено от друг човек, за друга компания.
Това е ОК, нарицателните са за това, за да ги използваме и да се мерим с тях. И цифрите несъмнено са важни, защото отразяват реалните възможности за производство на батерии за електромобили.
Ето как изглеждат те в производствената пътна карта на SK Innovation:
- 2020: 40 гВтч годишно
- 2021: 60 гВтч годишно
- 2022: 70 гВтч годишно
- 2025: 100 гВтч годишно
- 2030: 200 гВтч годишно
За да се постигне всичкото това ще са нужни много SK Innovation фабрики, като засега работещи, в строеж и обявени нови са общо около 10 в различни точки на света. Има вероятност корейците да продължат така, без да използват силата на имената и думите. Като цяло в крайна сметка по-важни са резултатите с батериите.
Но “гигата” бутна нещата много яко напред.
Leave a Reply