“10 лева за едно зареждане? Тия не ги умеят!”

cena obshtestveno zarezhdane elektromobili

“10 лева за едно зареждане? Тия не ги умеят!”

cena obshtestveno zarezhdane elektromobili

Известно време се чудех кое е подходящото заглавие за статия, която има за цел да разбере колко най-много си склонен да плащаш за обществено зареждане. И понеже ежедневният език е, чрез който общуваме – ето ти фраза, която ми се видя подходяща. Защо 10 лева? Това е просто пример за доста по-скъпо от домашното зареждане, поне на този етап. И въпреки че в България все още си имаме много малко електромобили, случващото се с цените на общественото зареждане на по-развитите пазари, които следим постоянно, е повод да си правим заключения отсега и да търсим най-подходящите за нас формули в това направление…

По сегашните цени на тока у нас едно зареждане на електромобил струва най-общо около 2-3 лв за 100 км пробег. За да е по-точно, ще дам пример с Opel Ampera, който имахме възможността да тестваме достатъчно и да зареждаме, също достатъчно. Та, при зареждане на около 10 кВтч, с електромобила на Opel се изминават около 65 км при нормално шофиране (и прилагане на техниките, подходящи за управление на електрическа кола). Иначе казано, за 100 км са нужни около 15 кВтч, което при средна цена на тока (между двете тарифи) прави около 2.3 лв. Дотук добре. В цената на зареждането, обаче, не е зле да се калкулира и стойността на батерията в нейния жизнен цикъл, което може да добави по левче на зареждане за целия й живот. Това може и да не се прави, в зависимост от модела на притежание, но го включвам като вариант.

Тук ще направя една корекция/уточнение, по повод коментара на Пламен под статията. Горното изчисление наистина не е точно – следва да е 1 лв/час (не за цялото зареждане), което прави 6 лв на ПЪЛНО зареждане (при около средно 6ч. за зареждане на сегашните електромобили).

НО – включването на амортизацията на батерията реално не е необходимо, защото никой не купува електромобил с мисълта, че след 8 години (ако още го кара), ще смени батерията с нова (на стойност 15,000 лв, да речем). Освен това дотогава ще има поне още две поколения нови технологии, а дори да се налага да смениш батерията, старата също има остатъчна стойност. И, сега когато си купуваш нова кола, която харчи примерно 6/100, не добавяш амортизационните разходи за двигателя към всеки литър гориво – ЗАТОВА В ЦЕНАТА НА ЗАРЕЖДАНЕ НА ЕЛЕКТРОМОБИЛ СЛЕДВА ДА СЕ ОТЧИТА САМО СТОЙНОСТТА НА ЗАРЕДЕНАТА ЕЛЕКТРОЕНЕРГИЯ!

Така, с амортизацията на батерията имаме цена от малко над три лева за 100 км пробег. Важно е да се отбележи, че при други електромобили сметката се променя. Nissan LEAF, например, изминава средно 120 км (според сертифицираните тестващи организации, не тези на Nissan), а от 24 кВтч капацитет, използваеми са (толкова макс. може да заредите) 17 кВтч. Пак взимам средните 0.15 лв/кВтч (между тарифите) и зареждането излиза около 2.5 лв. Тук вече не говорим за пробег, а за самото зареждане.

Защото в някои от утвърдените електромобилни сайтове най-вече в Америка, вече се обсъждат цените на зареждането на електромобили. Както и тенденцията (след вече година и половина откак LEAF и Volt са на пазара) безплатното зареждане да започва да изчезва като опция. Някои оператори искат по $2 на час за зареждане и общото мнение е, че цената е твърде висока и трябва да е максимум $1/час. Токът в щатите е на цени идентични с нашите и затова, ако трябва да заредиш на обществена станция, при 6 часа, необходими за зареждането на повечето електромобили сега, $12 или около 18-19 лева май излизат доста солено. Дори наполовина пак е 3-4 пъти по-скъпо от домашното или 2-3 пъти, ако отчетем факторът амортизиране на батерията. Да, операторите трябва да печелят, но в от много теми по форумите се вижда, че на станциите за $2/час не зарежда почти никой. Хората определено ги избягват, защото “товарителницата” е обидно висока. Като причина за тези цени се представят високите разходи по монтирането на станции, но хей, в Билла не ми обясняват колко е струвало изграждането на магазина. Тяхна работа е да си калкулират нещата така, че да им излиза сметкава, не да ми казват кое колко им е струвало…

Някои анализатори сравняват тази цена със “зареждане на бензинова кола, която харчи 8/100”. При наличието на камара дизели с доста по-нисък разход в Европа, познай дали с такова ценообразуване на зареждането на електромобили (и доста по-високата им сега цена) някой ще им обръща внимание.

Има и нещо друго. Продажбата на ток не е много лесно начинание. Затова очаквам на различни обекти зареждането да се предлага безплатно, а да се плаща, например, за паркирането. С други думи, зареждането на електромобили ще е конкурентна услуга, която определено няма да може да се монополизира лесно, като при петрола. И цените/услугите ще варират много!

Аз бях дотук, сега е твой ред да ми кажеш в коментарите отдолу кой ти е таванът за цена на общественото зареждане на електромобили.

eCars.bg / elektromobili.bg

[Снимка: Wired]

Share this post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *