След затишието, задава ли се германска електромобилна битка?

E-mobility Берлин - Германия напредва електромобилно

След затишието, задава ли се германска електромобилна битка?

E-mobility Берлин - Германия напредва електромобилно

В края на 2009 г., когато идеята около eCars.bg започна да придобива форма, нямаше кой знае какви електромобилни новини. Особено такива, идващи от Германия. Въпреки това с развитието на нещата, у нас започна все повече да се затвърждава мнението, че привидната липса на интерес на ниво производители и разбира се потребители ще излезе много бързо от латентното си състояние. За това има една проста причина и тя се нарича конкурентен пазар. Toyota поведе ‘хибридното хоро’ още пред повече от десет години и го игра самостоятелно, но много постоянно през годините. През 2010 г. на пазара пък се появиха изцяло електрическия Nissan LEAF и електромобилът с удължен пробег Chevrolet Volt. Renault не закъсня много и преди средата на 2011 г. обяви гама от четири електрически превозни средства, които ще започнат да излизат на пазара постепенно от есента, а френският индустриален министър обяви, че компанията ще произведе 200,000 електромобила до 2016 г. на  От Германия обаче имаше по-малко сигнали в електромобилна посока…

Audi E-tron линията, VW Up!, BMW Megacity, Mercedes E-Cell и F-Cell концепциите, Porsche Boxster E – не е като да няма, ще кажете. Но големите германски концерни не бяха особено активни, поне в общественото пространство, в това направление. BMW и Daimler например определено подкрепяха (и не са спрели) ‘водородната идея’ с различни тестови разработки в последните няколко години.

Нещата в Германия обаче започнаха да се променят. А започнат ли да се променят нещата в Германия в автомобилна посока, е, ясно е какво представлява Германия като автомобилна сила. BMW обяви своята нова BMW i подмарка с голяма пресконференция за двата ‘крайни’ електромобила в гамата – градският i3 и спортният i8, с варианти за удължаване на пробега. ‘Крайни’, защото Д-р Клаус Дрегер, член на борда на BMW, отговарящ за развитието отбеляза, че “между 3 и 8 има доста място за други модели”. Това определено ни звучи като сериозна електромобилна ангажираност от автопроизводител (и то не кой да е), който сравнително доскоро не беше супер активен в сферата на електрическите коли, отново, поне не в обществен план.

Според ИД на BMW Норберт Райтхофер, i8 ще струва над €100,000 – в крайна сметка не бива да забравяме обаче, че моделите са изградени от нулата – не са електро варианти на сегашни коли на компанията.

“По-голямата част от сегашните електрически коли са конверсии на традиционни модели, но това винаги са компромиси”, казва развойният шеф на BMW Клаус Дрегер, може би визирайки коли като Renault Fluence Z.E., които се предлагат и с ДВГ. “Ние искаме да предложим електрическа мобилност без компромиси.”

Е, като знаем как германците подхождат към нещата (не че са единствени), няма причина да се съмняваме в думите на г-н Дрегер.

И тук започва битката на голямата германска тройка. BMW се обзалага, че 530-те милиона евро инвестиция за производството на колите ще се изплати в състезанието с Audi, която задмина Mercedes-Benz тази година и се цели в лидерската позиция в луксозния сегмент до 2015 г.

Първоначалните обеми за електро моделите може да се измерват с “десетки хиляди”, с потенциал за скоростен растеж в зависимост от пазарите и регулаторните изисквания, казва шефът по продажните Ян Робъртсън пред Bloomberg TV.

“Ако проектът е успешен, BMW ше получи преднина в новаторско направление, което е ключов атрибут за топ автопроизводителите” казва Фердинанд Дуденхофер, директор на Центъра за автомобилни изследвания към Университета на Дуисбург-Есен. “Ситуацията ще бъде трудна за Audi.”

Напоследък има доста проучвания за обема на продажбите на електромобили до 2015-та и дори до 2020 г., съпроводени с не малко скептицизъм по отношение на реализацията. Както не един път е ставало обаче, автопроизводителите неусетно ще започнат да се гонят един друг в стремежа си за по-голям пазарен дял или лидерски позиции и според нас електромобилите ще намерят своя естествен, не насилствен, път към пазара много по-бързо от очакваното. Такава е просто пазарната логика, която рисува подобна картина в последните няколко месеца, без дори да е започнала кой знае каква надпревара.

Mercedes-Benz определено изостава с конкретни пазарни дати и дори няма някаква специализирана кампания, базирана на определени модели, но Audi е малко по-напред и това като че ли допълнително активизира BMW да ускори работата по i3 и i8, въпреки че колите ще влязат в продажба от 2013 г.

Първата електрически задвижвана кола на Audi е спортният R8 e-tron, който ще излезе на пазара в края на следващата година като ограничена производствена серия, според говорителя на компанията Армин Гьоц. Audi ще тества около 20 електрически A1 компактни коли в Мюнхен по-късно тази година и подготвя подобен проект с A3 в Шанхай.

Целта на Audi е да изкара на пазара първия си сериен зареждаем хибрид [също] в края на 2013-та или в началото на 2014-та година, добавя Гьоц. BMW от своя страна планира версии с бордови генератор за удължаване на пробега и обмисля други варианти, според Робъртсън. BMW смята да подходи по-алтернативно и към продажбите, мобилизирайки своите мобилни ресурси за интернет продажби в допълнение към традиционната дилърска мрежа. Робъртсън предупреждава обаче, че колите ще бъдат (поне в първите серии) “относително скъпи”, заради огромното количество нови технологии в тях. Както не един път сме казвали и предвид огромния интерес към BMW i направлението например (Facebook страницата си има едни хубави близо 300,000 почитатели в настоящия момент), германските марки се радват на традиционен интерес и ние сме убедени, че продажбите ще бъдат повече от успешни. Показател за това са например развития от типа на вече изцяло резервираното предварително обявено количество Opel Ampera електромобили за 2012 г. и мотивът тук определено не са просто високите цени на горивата.

Рисковете на подмарката

BMW създава отделна марка, която ще носи кръгла BMW емблема със син кръг около нея, в пазарното представяне на електрическите си модели.

Подходът конкурира Audi и Mercedes-Benz, които планират да интегрират електрическите превозни средства в цялостната си гама. Рискът за BMW е, че имиджът на основната марка с модели, задвижвани с течни горива може да пострада от прекомерното налагане на подмарката, смята Кристоф Щурмер, анализатор от базираната във Франкфурт IHS Automotive.

“С подмарка, BMW рискува образуването на плаващ остров около основните си продукти, но от друга страна те няма да печелят пари от тази технология, освен ако не я направят масов продукт”, заключава Щурмер. “Предизвикателството ще бъде да се разпространи тази технология, като в същото време се запази целостта на основната марка.”

Вероятно в BMW са направили детайлни анализи на всичко това. И фактът, че мобилното приложение на компанията за компактния градски i3 електромобил има функция, която показва кога колата не е най-ефективния начин за придвижване, предлагайки алтернативни варианти като обществен транспорт, показва колко истински отворено е мисленето на компанията и това определено доказва, че новаторските идеи са много умело преценени и популяризирани.

По-рано тази година Mercedes-Benz успешно завърши околосветски тест с няколко B-class F-Cell, в опит да докаже, че водородните горивни клетки са една много добра бъдеща алтернатива. През май тази година обаче германското правителство гласува дотации в размер на 1 милиард евро за разработка и развитие на електромобилния сектор и показа недвусмислено каква е посоката, в която се ориентира. Заложена беше и цел до 2020 г. по пътищата на страната да има 1 милион електрически превозни средства, която ИД на Dailmer Дитер Цетше определи като трудно постижима.

Въпросът е колко дълго Daimler ще си позволи да оставя Audi и BMW да напредват в електромобилно отношение, да не говорим за тоталната електро посветеност на Renault-Nissan алианса и определено амбициозните електромобилни действия на Chevrolet/Opel поделенията на General Motors.

Tesla Motors и Fisker Automotive може да не са от ранга на основните играчи, но бият електромобилната камбана много проглушително и определено напредват сериозно. Fisker вече достави първите бройки от своя супер луксозен електромобил с удължен пробег Karma, а през 2012 Tesla ще пусне на пазара дългоочаквания изцяло електрически седан Model S с версия, която ще изминава до 480 км с едно зареждане.

В цялата тази галимация разбира се започват все по-интензивно да навлизат и електрическите компании, които ще бъдат основен играч на пазара в много скоро време по обясними причини, а енергийните нужди на електромобилите вече подвигат тонове въпроси за състоянието на сегашните и нуждата от множество интелигентни бъдещи технологии.

Едно е ясно – само за няколко месеца Германия се активизира много в електромобилно отношение и като основна сила в автомобилния бранш няма как да не увеличи скоростта на течението. Въпросът е кой ще издържи на темпото и кой ще бъде пометен от надигащите се вълни.

Мартин Хаджистойков – eCars.bg

Share this post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *