Словенска Mazda на ток измина над 730 км с 4 човека и едно зареждане
От Блед до Дубровник за два дни с професионално преоборудван до електромобил Mazda 5.
Словенският новатор Андрей Печяк измина над 700 км с обикновен автомобил превърнат заедно с Метрон Институт в електромобил, с местни технологии за задвижване, контрол и батерии. Със средна скорост 65 км/ч колата е постигнала своеобразен рекорд от 736 км по маршрута Блед (Словения) – Дубровник (Хърватска)…
Metron 7 визитка | |
---|---|
Електромотор | Letrika 50/65 кВ |
Батерии | 86 кВтч + 12 кВтч |
Макс. скорост | 178 км/ч |
Пробег | 700 км (70 км/ч); 400 км (130 км/ч) |
Тегло празен | 1700 кг |
Сещаме се чуващото се по нашия ТВ ефир Просто фантастиш и е наистина такова, предвид една много важна подробност – говорим за нормално ежедневно шофиране, включително по магистрали, с четири човека и багаж!
Като за начало, ето как описват своето пътуване Андрей и неговата спътничка Ясна:
На 11-ти и 12-ти октомври пътувахме от Блед в Словения, до Дубровник в Хърватска (726 км маршрут включващ километри изкачвания) без дозареждане. Карахме с нормална трафик скорост (около 65 км/ч средна скорост, със съответните кратки спирания по граници, пътни ремонти и т.н.), а не пъплейки както при поставянето на повечето рекорди за дълъг пробег, при това с всичкия ни нужен багаж в колата. През целия път с нас беше Игор Коловрат, както и един оператор, а в друга кола ни съпътстваше представител на туризма от Блед. Накрая се наложи да караме още 10 км до пристанището на Дубровник, където има 3-фазен ток – така изминахме общо 736 км без дозареждане и ни оставаше енергия за още около 15 км по равен път.
Какви технологии има в словенската електро Mazda
За да е възможен този пробег, си трябва голяма батерия. Голяма точно като на Tesla Model S. Тази на Metron 7, както е наречена конверсията по името на института, е с капацитет 86 кВтч (96 клетки по 240 Ah в 7 модула), но словенците са добавили и 12 кВтч батерия за удължаване на пробега. Tова ни звучи по-интересно от 650 кубиковия двигател от мотопед в BMW i3 изпълняващ същата удължаваща функция…
Разликата между Model S и Metron 7 обаче, освен очевидната в дизайна и технически, е в теглото. Mazda 5 конверсията тежи 1700 кг, докато теглото на Model S е 2108 кг. Рекордът за пробег с Model S за който знаем засега е 680 км – с 50 км по-малко от постижението на словенците. Ако го погледнем като разлика в проценти – Metron 7 е с близо 20 процента по-лек и с около 8 процента повече пробег. За последното все пак значение има и допълнителната батерия.
Постижението на словенците доказва безусловно, че и в момента, през 2014 г., вече могат да се правят електромобили с достатъчно близък пробег до този на ДВГ колите. Цената за тези постижения е важна и без да знаем тази на Metron 7, можем да предположим, че заради батериите тя вероятно надхвърля 30,000-40,000 Евро.
Лесно е да се каже, че е скъпо и определено не е евтино. Ето обаче две възможности, които ни идват на ум:
1. Купуваш си нова кола за подобна сума (на лизинг);
2. Избираш употребявана на няколко години за конверсия, която да излезе на подобна или малко по-висока цена.
Това, което занимава съзнанието ни, съвпада много с постигнатото от Елон Мъск и основаната от него SolarCity в САЩ. Управляваната от братовчедите му компания успя да се развие главоломно за няколко години и сега предлага соларни системи на потребители без първоначална вноска и 30 години срок на изплащане.
А ние мислим и работим по идеята как да бъдат убедени банките у нас да обърнат внимание на подобни инициативи – защото с добри условия за кредит професионалната конверсия (втората възможност отгоре) вече става доста интересна.
Дали ще изплащаш нова ДВГ кола или 5-годишна в добро състояние преоборудвана (и обновена) на ток не ни изглежда като огромна разлика. Откъм пари. Но откъм разходи за гориво – виж, там нещата стават фрапиращо различни. Ето, за разстоянието от 736 км, екипът на Андрей е похарчил 14.4 Евро за 96 кВтч електричество. Елементарната сметка при дизелова кола с разход 5/100 дава малко над 50 Евро за същото разстояние. Това е три пъти и половина повече! А колко коли от размера на Mazda 5 харчат само 5/100?
Но далеч не е само до по-евтиното пътуване. Виж само отзвука за словенците – местни електро разработки, чудесно постижение, евтино придвижване, при това чисто, без никакви газове – кой не би искал това? Розовите очила настрана – това се постига както вече стана дума с не малко пари, а е важно да има и чист ток. Но не ни трябват розови очила, за да видим колко практически добро и приложимо е още сега постижението на словенците.
За екипа успял да докаже чудесните възможности на електро колите предстои още:
Използвахме много напреднали технологии, за да подобрим пробега на колата. Ако имахме повече средства, бихме направили изцяло ново купе и колата щеше да е още по-икономична, но и така успяхме да постигнем целта си с конверсия на съществуваща кола. Една важна част са батериите: 96-те литий-полимер-кобалт клетки поместени в специални леки кутии под колата тежат под 500 кг с кутиите и връзките. Така сме само с около 130 кг над оригиналното тегло. Друга важна част е новият Letrika IPM мотор, както и контролерът със специална лека конструкция и висока ефективност. Ефикасността е толкова висока, че при скорост до 80 км/ч нямаме нужда от каквито и да било отвори за въздушно охлаждане (имаме патентована охладителна система), което повишава аеродинамиката. Има и множество малки детайли от десетте ни години опит в конструиране на електромобили, които правят тази базирана на Mazda 5 конверсия толкова ефективна, че да може да се кара нормално повече от 700 км без дозареждане с ток. Някои от тях разкриваме при нашите технически обучения, други остават тайна…
За финал оставяме това, че и в България имаме електромобилни постижения в сферата на конверсиите. Може и да не са с толкова голям пробег засега, но за нас са изключително важни. Сещаме се за:
1. Българското електрическо Audi A2;
2. Golf 2 на ток – чиста класика;
3. Nissan Micra с ново електро сърце;
4. Ford Transit на ток участвал в ЕКО РАЛИ България 2014.
Има и още – не искаме да пропуснем никого – сега просто е важно да знаем, че в България има дейни хора с добри електромобилни постижения, а електрическата мобилност тепърва ще изживява своя бум и у нас.
На екипа направил Metron 7, поздравления за супер ефективната работа и пожелания за още по-добри постижения. На такива се надяваме и в България и подкрепяме всячески хората, които се опитват да ги реализират.
Leave a Reply