15-метров Solaris електробус с 470 кВтч батерия и за междуградски пътувания
В първия блог за деня на труда сме на тема големи електро возила. Електробусите в Европа се увеличават с добро темпо – през 2019 пазарният дял е 4.1% Това изглежда малко и все още е наистина много малко, но има държави, в които броят вече е значителен. Такава е Холандия където над 40% от автопарка е електрически.
При електробусите в последните години се оформят няколко основни играчи и един от тях е полската компания Solaris, която представи нов 15-метров Urbino електробус. Този нов модел е с голяма батерия, покрива изискванията също и за междуградски пътувания и е в процес да бъде сертифициран за това (Class II).
Външно, първото, което може да ти направи впечатление, са трите оси като на дълъг туристически автобус и технически това не е ново за Solaris – от 1999-та досега са продали 1300 такива возила, но на газ или дизел.
Но да си говорим за електрическото задвижване. Първите два Urbino 15 електрически прототипа са оборудвани с по 6 пакета батерии с общ капацитет над 470 кВтч за всеки от двата електробуса. Това са доста батерии и за да ги съберат, освен четирите пакета в задната част на електробуса има и два на покрива.
Допада ми, че има варианти за зареждането – освен стандартното кабелно са предвидили възможност също и за зареждане с пантограф, което може да става при престоя на спирките. Дори тук има опции – пантографът може да е монтиран на покрива на електробуса или да се спуска от зарядната система монтирана на спирката.
Електромоторът е на CeTrax – 300 кВт с течно охлаждане и задвижва средната ос. Ефикасна добавка тук е вграждането на SiC технология към задвижването за намаляване до минимум на необходимата тягова мощност и оттам намаляване на разхода на енергия. Това е много важен компонент на системата и в Urbino 15 виждам още един елемент работещ за постигане на по-голяма ефикасност – хибридна отоплителна система с термо помпа.
Сега в България има китайски електробуси. Европейските производители обаче се раздвижват сериозно. MAN, Solaris, Irizar и други очевидно работят интензивно в това направление, което е важно за местното производство. Някак твърде тежки са тези возила, та да ги внасяме от Китай. Европейските ще насмогнат и пазарът ще се развива бурно в следващите години.
Leave a Reply