Дразни ли субсидирането на електромобили?

subsidii_elektromobili

Дразни ли субсидирането на електромобили?

subsidii_elektromobili

В последните години към електрическите превозни средства за лична и фирмена употреба има все повече интерес. В съответствие с тази тенденция и все по-стриктните международни изисквания за производство на по-природосъобразни коли, камиони и т.н., правителства, местни власти и компании в ЕС участват все по-ангажирано в развитието на електрическата мобилност. В повечето държави в Западна Европа вече има значителни субсидии за покупка на електромобили, някъде достигащи до €8,000. Прилагат се и различни данъчни облекчения, както и замяна на стари замърсяващи автомобили за нови ефективни електрически коли на по-ниски цени. Един от основните методи за подпомагане на всичко това е европейската Програма за проучвания и техническо развитие, която с бюджет от €50 милиона дава възможност за директна помощ в осъществяване на проекти до 2013 г. Чудесно, но за съжаление се намират и противници, които не намират за справедливо толкова сериозното субсидиране на електромобили…

Не липсват коментари и нападки от сорта на “защо пък трябва да махаме ДДС за електромобили или да плащаме като данъкоплатци от джоба си за отстъпките, които държавата дава за електрически превозни средства?”. Не е тайна и че не малко от автопроизводителите споделят подобни възгледи. Те продължават да настояват за сериозни субсидии за развитие на дизелови системи, например, в каквито вече са инвестирани несметни количества пари и това продължава. Наистина, това е много важно, защото не е като няма тракащи и сред най-новите дизелови модели. Подобрение е повече от нужно. Повече от всякога обаче ни трябват и алтернативи. Варианти, ако щете. Електромобилите са такъв и е много важно да разберем, защо в определена част от обществото битуват негативни настроения за тяхното субсидиране. Или пък да разберем дали такива има или са ни подхвърляни по различни начини.

Сега електромобилите са скъпи. “Чакаме Tesla Model S или цените да станат равни на продукта. Автомобил за 40 000 евро трябва да е поне джип или луксозен седан от нивото на BMW или Mercedes, гласи коментар под статията, в която предоставяме информация за наличните на пазара електромобили и техните цени. Сега няма на кого да се сърдим. Автопроизводителите правят луксозни коли, които ни глезят с какви ли не опции, а ние ги търсим, защото ни харесват. Кръгът е затворен. Предлага се каквото се търси. И сега няма връщане назад. Ако новото не е на това ниво, май няма да го приемем. Още повече, ако се налага някак да плащаме за това.

Ама защо има специално място на синя зона, където да спират (за зареждане) само електро коли? И без това е супер трудно да намериш къде да спреш, та само това ни липсва да заделяме места за коли, дето ги няма още по улиците!

Хората, които задават тези въпроси са и същите, които на следващия светофар се дразнят от пушилката, която излиза от предната кола. Мнозина от нас се дразнят от това. И всички си дишаме мърсотиите. Но пък и не искаме да дадем по нещо от себе си, та да се подобрят нещата в това отношение. Е, за щастие не всички. Много хора искат тези подобрения и са готови да направят много за тях. Вижте кампанията на Nissan в ЕвропаThe Big Turn On – вече има половин милион души заявили желание да направят скока към електромобил. Наскоро чух как и нашият кмет, Йорданка Фандъкова, говореше за тези неща по повод на увеличаването на таксата за паркиране на синя зона в София. Че се търсят начини да се ограничи влизането в центъра, да се запази по-чист въздуха, което да стимулира повече ходене пеша или каране на велосипед, съответно да има повече зеленина, туристи и т.н.

Не сочим с пръст общината или държавата, че не предприема нищо за електромобилите у нас. Правим кампания (ОПОЗНАЙ ЕЛЕКТРОМОБИЛА!) и подготвяме Национална електромобилна обиколка на България. Това е нашият начин да привлечем внимание. С повече обществена ангажираност и подкрепа за електромобилите има по-голяма вероятност да раздвижим темата и да помогнем за тяхното популяризиране. Съответно да обясним защо субсидиите са нужни и с какво ще си помогнем, като преминем на електромобили. И за да стигнем по естествен път то момента, в който хората няма да се дразнят от “помощите” за електрически превозни средства, защото ще знаят, че това наистина е тяхна полза.

В тази посока реализираме и нещо друго, което намираме за много важно. Реализирахме българска версия на най-голямата общност за споделяне на заряда за електромобили – PlugSurfing, която у нас ще наричаме СПОДЕЛИ ЗАРЯДА!. Идеята на системата е в изграждането на база данни от зарядни точки за електромобили. Социалното е в това, че всеки може да се регистрира безплатно, за включи своя лична или фирмена електро колонка в списъка, като заяви желание да я предоставя на всеки електромобилист, който иска да я използва, при определени условия, разбира се. Системата показва онлайн статуса на обектите и дава възможност за планиране на маршрути с резервиране на периоди за зареждане на различни зарядни станции. Може да се регистрирате и без да имат електро колонка. Електромобилите могат да се зареждат и от обикновен домакински контакт и ако искате да помогнете и имате такъв на подходящо място, просто регистрирате своята локация в общността и ако някой се нуждае от заряд във вашия район, може да мине, да напълни батерията, да се запознае с вас, да плати таксата, която сте определели и да продължи.

Ето това са нашите начини да субсидираме електрическата мобилност. С което обясняваме и че като не се дразните от подпомагането за електромобилите, разбирате тяхното значение за вашия собствен живот в дългосрочен план. Така всички ще си помогнем за по-малка зависимост от петролни доставки. Защото ток се прави на местно ниво и го има навсякъде. Електро колонка може да монтирате на много места, включително пред общината. Там бензиностанция няма как да изникне. В центъра на града (и далеч не само) е хубаво да можем да се движим, без да генерираме въглеродни емисии и шум. И в много градове в Европа вече има ограничения. В някои зони може да се минава само с електромобили или пък има високи такси за конвенционални коли. Не защото електромобилите са нещо специално, което много повече трябва да толерираме. Те просто са по-чисти и това е важно за всички нас. Да, ако произвеждаме огромни количества електроенергия за тях от централи, работещи с въглища като в Китай, правим не по-малко замърсяване и точно затова е важно същите тези централи да бъдат преоборудвани или да се разчита на възобновяема енергия. И тук е “другата субсидия”. Много общини и компании по Европа доставят до мрежи от електро колонки електроенергия, която гарантирано идва от възобновяеми източници. За да затворят кръга и да осмислят допълнително електромобилите.

Ето, субсидии много и под различни форми. Развитието е факт. И като го подкрепяме, без да се дразним от “параметрите,” мислейки си, че електрическата мобилност ни ощетява, всъщност си правим огромна услуга не само за бъдещето, но и за настоящето. Ще продължаваме да работим за това и да ви помагаме да намирате смисъла в него.

Мартин Хаджистойков

Share this post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *