Swiss made: Victorinox, Toblerone и… електромобили
Макар да не е масово известно у нас, преди няколко години имаше сериозен интерес към производство и налагане на пазара на автомобили, задвижвани със сгъстен въздух. Всъщност, май се оказва, че електромобилите и технологията им, са от малкото нововъведения със световно отражение, които настъпват в България паралелно с останалия свят. А защо не – внимание – и по-рано от доста страни, на първо място заради високото ниво на родните конверсии (на А1 Eco, например), а също и солидните технически познания на хората от сегмента у нас. Плюс, разбира се, желанието, любопитството за нови познания, популяризиране и информираност…
Но да се върнем на технологията със сгъстен въздух, която така и не се наложи – просто не е подходяща форма за съхранение на енергия, практична за използване при превозното средство – дори при много леки коли – и никъде по света няма продадена такава кола.
Швейцарската автомобилна компания Catecar, която имаше стремежи за развитие на технологията със сгъстен въздух в колите, също развя бял флаг и рязко промени курса на изработваните от нея коли. Сега наред са електромобилите. Идеята е за разработка на прототип с нов дизайн, малка кола с електрическо задвижване, с малък двигател за увеличаване на пробега – 500 км с едно зареждане на, също така малката, батерия.
Първата версия на електромобила беше представена в последния ден на януари, в нарочно прес-съобщение на Catecar. Колата е именувана Прототип 1 и ще бъде предоставена за ползване и тест на фирмата, обслужваща пистата на международното летище в Женева, Швейцария.
Вторият, усъвършенстван прототип, ще бъде доставен през април, а ползвайки резултатите от теста, Catecar се надява да изработи 200 превозни средства, ползвани изцяло за нуждите на летището, като по този начин отпада нуждата от сертифициране за използване по обществените пътища.
Ако всичко върви както трябва, компанията ще продължи развитието с цел регистрирането и реализация на превозното средство за пазарна реализация в Швейцария до края на тази година. Ако обемът на производството нарастне, швейцарците ще атакуват и други пазари.
Някои от основните плюсове на електромобила ще бъдат малкият му размер, лекото му тегло и ниската цена. Корпусът му е изработен от леки и евтини ленени влакна, които обаче са специално обработени за устойчивост и безопастност при удар. Общото тегло на колата ще е около 400 кг.
Catecar не посочва капацитета на батерията, но казва, че тя тежи под 40 кг, което предполага капацитет от 4 до 10 киловат часа в зависимост от това как е структурирана, как е интегрирана електрониката, и дали тя използва въздушна или течна топлинна среда.
Подробности нямаме и за електрическия мотор за задвижване или малкия двигател за разширяване на пробега, въпреки че се твърди, че показателите ще съответстват на разход 1/100 км. На покрива на колата пък има на фотоволтаични слънчеви панели, които ще служат като допълнителен източник на енергия.
Въпреки някои неясноти и противоречия, идеята за швейцарски автомобилен производител, предлагащ леки и евтини градски електромобили с нулеви емисии, предизвиква огромен интерес и от Catecar казват, че вече има поръчки за покупка.
eCars.bg
Leave a Reply