Как да върнем вниманието към биогоривата

С нови технологии ще се намали корозивният ефект на биогоривата

Как да върнем вниманието към биогоривата

С нови технологии ще се намали корозивният ефект на биогоривата

Биогоривата, въпреки всички противоречия около тях, все така притежават достатъчно предимства колкото в икономическо, толкова и в природосъобразно отношение – добиват се от растения, които абсорбират въглеродния двуокис по естествен начин, което ги прави много по-чист и широкоразпространен източник на енергия от, да речем, нефтените пясъци. Има обаче уловка: биогоривата съдържат големи количества вода и кислород, които оказват корозивен ефект върху двигателите…

Хибридни горива като E10, смес от 10% етанол и 90% бензин, бързо загубиха популярност в различни части на стария континент и доверието на потребителите в този източник на енергия не е голямо. Според скорошна анкета, около 70% от германските шофьори избягват биоетанола, заради потенциалната опасност от повреждане на двигателите.

Потребителят определя правилата

Транспортната индустрия е потърсила решение на проблема чрез разреждане на етанола в бензин, адаптирайки крайния бензинов продукт към съществуващите стандарти при двигателите. Сега обаче, консорциум от университети, малки компании и по-големи играчи в енергийния и транспортния сектори предприема нов подход към проблема, не с промяна на горивната смес, а на самите двигатели. Предизвикателство е точно в промяната на двигателните технологии, за да се стигне до пригодност за не-конвенционални горива, чрез преосмисляне на завършването на всеки компонент, вместо промяна на традиционната структура. “Резултатът е не само ново поколение двигатели, адаптирани към биогоривата, много по-тихи и дълготрайни”, казва ръководителят на проекта д-р Амая Игартуа, учен от Tekniker-IK4, изследователски институт в Испания.

Настоящите усилия на бранша да направи биогоривата по-надеждни и популярни засега нямат успех, заради трудното поддържане и контролиране на качеството на горивата в дистрибуторската мрежа. Игартуа признава, че стратегическата визия на EQUIMOTOR PLUS е да се възстанови загубеното доверие на европейските потребители: “Проблемът с качеството на наличните горива, заради тенденцията им към абсорбиране на вода, има разрушаващ ефект върху пазара”.

Прагматичен подход

Идеята за проекта идва за първи път покрай научните изследвания, извършвани извън EUREKA, чрез програмата COST, но скоро, академичните партньори, участващи в проекта от самото начало откриват, че има потенциал за постигане на резултати на пазара от техните фундаментални проучвания. EUREKA, със своите опростени процедури и ориентация към разработване на продукти, е идеалната платформа за развитие на проекта. Преди три години, EQUIMOTOR PLUS стартира чрез E!SURF, организацията зад EUREKA за пазарно-приложни проучвания на материали и нанотехнологии. От самото начало, проектът поема в прагматична посока: основната полза от биогоривата, особено сравнени с други зелени енергийни източници, била, че тяхното прогресивно въвеждане не изисква големи технологични промени, а по-скоро новаторство и пазарна адаптация.

Въпреки техния корозиращ ефект, биогоривата са настроени към двигателите, които познаваме, (конвенционалните двигатели с вътрешно горене), макар че все още продължава дебата за способностите на използваната технология, например, в електрическите коли. Ако не се появи сериозна технологична алтернатива в следващите години, проучвания показват, че е много вероятно множеството от наличните през 2030 г. да работят с течни горива и с намаляване на петролните запаси, биогоривата ще бъдат основен енергиен източник. “Трябва да вървим стъпка по стъпка”, казва Игартуа. “Основният фокус на проекта беше върху подобряването на вече наличната технология и адаптирането й към най-използваните типове горивни смеси, E10 до E30.”

Надежда за бъдещето

Европейският пазар обаче може все още да не е готов за въвеждането на тази нова технология. Иняки Агуинага, продуктов инженер в Guascor-Dresser Rand, един от основните индустриални партньори на проекта, казва, че целта му е била да достигне два пазара извън Европа: Бразилия и Венецуела. “Искахме да продаваме в райони, където потребителите възприемат биогоривата като работещо решение”. Въпреки това резултатите от EQUIMOTOR проекта можеха да променят тотално нещата в целия международен енергиен сектор: “Това, което научихме в този проект – как да се справим с корозивния ефект на биогоривото, може лесно да се приложи при експлоатирането на петрола или биомасата, при които също има проблем с корозията”.

Още повече, докато не одобряващите биогоривата все така заплашват, че цените на хранителните продукти ще се вдигнат, заради увеличаващото се търсене на сурови материали за биогорива, в производство вече са нови видове биогорива. При тях не се използват хранителни продукти като основен компонент, а неусвоен по друг начин обем биомаса. “Беше важно да вземем предвид онова, което наричахме “второ поколение” биогорива и биогоривата базирани на водорасли, които представляват много обещаващ източник на енергия за бъдещето”, смята Игартуа. Проектът отваря и нови хоризонти за въвеждането на горивни смеси с по-висока концентрация на етанол. “Това със сигурност ще бъде обект на бъдещ EUREKA проект!”, казва тя.

[От: Physorg]

Share this post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *