Tesla в битка с други тех гиганти за белия петрол
В този блог: Цената на лития се покачва все повече заради конкуренцията при батериите.
Литият е една от най-търсените суровини на планетата, с покачващи се цени през 2015 г. – тенденция, която се запазва и през настоящата година. Ценният метал за производство на батерии вече получи прозвището “белия петрол” и битката за пазарен дял около него става все по-ожесточена…
А нещата тепърва предстои да избухнат, с огромния брой от над 300,000 резервации за Tesla Model 3, очакваният в края на годината Chevy Bolt с 300 км пробег, Nissan LEAF 2 с нещо подобно като автономия през 2017 г., както и Renault ZOE, BMW i3 и KIA Sould EV – също със заявка за скорошно удвояване.
Само за продукцията на Tesla ще е нужно толкова количество, колкото се произвежда сега и това е добра новина за страни като Аржентина, която е лидер в доставките на литий.
Но това не е всичко. Освен изброените (и други) автопроизводители, на сцената има и нови играчи. Китайският милиардер Жиа Йетинг навлиза на пазара с новата Faraday Future електромобилна марка, има голяма вероятност Apple да се включи с електромобил до 2019 г., към което добавяме и Alphabet направлението на Google за самоуправляващи се електро коли.
Ами германците? Позакъснели в електромобилната битка те също ще излязат на сцената по-осезаемо някъде през 2018-9 г. и веднъж отърсили се от дизеловата хватка ще скочат с двата крака в новата игра.
За компаниите добиващи литий предстои бум. Но производството не е особено чисто. Няма да минем без последствия за околната среда, както и без пазарни сътресения. Няма да е никак добре и да станем свидетели на някакво монополно положение или опити за прекалено влияние на пазара.
Големите инвеститори също точат ножове за новата торта, но и по-малките играчи вече са много и ще търсят своите печеливши сделки.
Само през ноември и декември 2015 г. цената на литиевия карбонат от Китай скочи повече от двойно и достигна феноменалните $13,000 за тон. Според Bloomberg някои договори за доставки от Китай са сключени на цени над $23,000 за тон.
Според Goldman Sachs за всеки 1 процент растеж в пазарния дял на електромобилите, търсенето на литий ще се увеличава със 70,000 тона годишно и като цяло пазарът може да се утрои само заради електро колите до 2025 г.
Понастоящем доставките на ценния метал идват най-вече от Австралия, Китай, Аржентина, Боливия и Чили. В щатите Невада е единственият играч на терена и Tesla вече направи постъпки за добив на литий в щата.
Сега контролът върху лития държат четири компании, Albermarle в Чили и Невада, SQM в Чили, FMC в Аржентина и Sichuan Tianqi в Китай. Но както вече стана дума за нови играчи има много място и най-голям пазарен дял ще вземат онези, които успеят да намерят най-богати на литий солени езера. Конкуренцията в Невада ще се засилва все повече, както и тази в Аржентина, защото Чили не дава нови концесии, а протестите в Боливия спряха добива на литий.
Ще се засилва все повече и битката при производителите на батерии. Panasonic и LG Chem са начело, но BYD набира скорост, следвана от Samsung, която се опитва всячески да намери нови клиенти в добавка към доставките за електромобилите на BMW. LG Chem напредва много, обаче, с вече доставени десетки хиляди батерии за Renault. Компанията ще снабдява с батерии и Nissan за новия LEAF, както и GM за Chevy Bolt., а също и VW/Audi.
Вече е пределно ясно – с новите масови електромобили с 60 кВтч батерии ще ни трябва много литий. И то бързо!
Как обаче се предполага да паднат цените на батериите и електромобилите, като се вдига цената на лития, е много интересен въпрос.
От: Greencarcongress, Oilprice
Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин
{loadposition newsletter}
Comments (72)
Четох някъде, че цената на батериите е от порядъка на 10 000 – 20000 долара, зависи от батерията, докато самия материал струва не повече от 250 долара
Четох някъде, че цената на батериите е от порядъка на 10 000 – 20000 долара, зависи от батерията, докато самия материал струва не повече от 250 долара
Четох някъде, че цената на батериите е от порядъка на 10 000 – 20000 долара, зависи от батерията, докато самия материал струва не повече от 250 долара
Четох някъде, че цената на батериите е от порядъка на 10 000 – 20000 долара, зависи от батерията, докато самия материал струва не повече от 250 долара
Четох някъде, че цената на батериите е от порядъка на 10 000 – 20000 долара, зависи от батерията, докато самия материал струва не повече от 250 долара
Четох някъде, че цената на батериите е от порядъка на 10 000 – 20000 долара, зависи от батерията, докато самия материал струва не повече от 250 долара
Четох някъде, че цената на батериите е от порядъка на 10 000 – 20000 долара, зависи от батерията, докато самия материал струва не повече от 250 долара
Четох някъде, че цената на батериите е от порядъка на 10 000 – 20000 долара, зависи от батерията, докато самия материал струва не повече от 250 долара
Четох някъде, че цената на батериите е от порядъка на 10 000 – 20000 долара, зависи от батерията, докато самия материал струва не повече от 250 долара
Лошо , наистина с Гигафабриката, Мъск целеше икономия от мащаба – спад в цената на батерите и оттам на целия електромобил. Дано поскъпването на ценната суровина не му изиграе лоша шега, и да не може да произведе модел 3 и останалите на обещаната вече цена. Иначе до колкото знам Литий има в изобилие, ако ще и всички коли на земята да се заменят с 85квч-ови електромобили. От друга стана всеки ден , четем за нови технологии при батериите – ама нищо и половина до тук…..
Лошо , наистина с Гигафабриката, Мъск целеше икономия от мащаба – спад в цената на батерите и оттам на целия електромобил. Дано поскъпването на ценната суровина не му изиграе лоша шега, и да не може да произведе модел 3 и останалите на обещаната вече цена. Иначе до колкото знам Литий има в изобилие, ако ще и всички коли на земята да се заменят с 85квч-ови електромобили. От друга стана всеки ден , четем за нови технологии при батериите – ама нищо и половина до тук…..
Лошо , наистина с Гигафабриката, Мъск целеше икономия от мащаба – спад в цената на батерите и оттам на целия електромобил. Дано поскъпването на ценната суровина не му изиграе лоша шега, и да не може да произведе модел 3 и останалите на обещаната вече цена. Иначе до колкото знам Литий има в изобилие, ако ще и всички коли на земята да се заменят с 85квч-ови електромобили. От друга стана всеки ден , четем за нови технологии при батериите – ама нищо и половина до тук…..
Лошо , наистина с Гигафабриката, Мъск целеше икономия от мащаба – спад в цената на батерите и оттам на целия електромобил. Дано поскъпването на ценната суровина не му изиграе лоша шега, и да не може да произведе модел 3 и останалите на обещаната вече цена. Иначе до колкото знам Литий има в изобилие, ако ще и всички коли на земята да се заменят с 85квч-ови електромобили. От друга стана всеки ден , четем за нови технологии при батериите – ама нищо и половина до тук…..
Лошо , наистина с Гигафабриката, Мъск целеше икономия от мащаба – спад в цената на батерите и оттам на целия електромобил. Дано поскъпването на ценната суровина не му изиграе лоша шега, и да не може да произведе модел 3 и останалите на обещаната вече цена. Иначе до колкото знам Литий има в изобилие, ако ще и всички коли на земята да се заменят с 85квч-ови електромобили. От друга стана всеки ден , четем за нови технологии при батериите – ама нищо и половина до тук…..
Лошо , наистина с Гигафабриката, Мъск целеше икономия от мащаба – спад в цената на батерите и оттам на целия електромобил. Дано поскъпването на ценната суровина не му изиграе лоша шега, и да не може да произведе модел 3 и останалите на обещаната вече цена. Иначе до колкото знам Литий има в изобилие, ако ще и всички коли на земята да се заменят с 85квч-ови електромобили. От друга стана всеки ден , четем за нови технологии при батериите – ама нищо и половина до тук…..
Лошо , наистина с Гигафабриката, Мъск целеше икономия от мащаба – спад в цената на батерите и оттам на целия електромобил. Дано поскъпването на ценната суровина не му изиграе лоша шега, и да не може да произведе модел 3 и останалите на обещаната вече цена. Иначе до колкото знам Литий има в изобилие, ако ще и всички коли на земята да се заменят с 85квч-ови електромобили. От друга стана всеки ден , четем за нови технологии при батериите – ама нищо и половина до тук…..
Лошо , наистина с Гигафабриката, Мъск целеше икономия от мащаба – спад в цената на батерите и оттам на целия електромобил. Дано поскъпването на ценната суровина не му изиграе лоша шега, и да не може да произведе модел 3 и останалите на обещаната вече цена. Иначе до колкото знам Литий има в изобилие, ако ще и всички коли на земята да се заменят с 85квч-ови електромобили. От друга стана всеки ден , четем за нови технологии при батериите – ама нищо и половина до тук…..
Лошо , наистина с Гигафабриката, Мъск целеше икономия от мащаба – спад в цената на батерите и оттам на целия електромобил. Дано поскъпването на ценната суровина не му изиграе лоша шега, и да не може да произведе модел 3 и останалите на обещаната вече цена. Иначе до колкото знам Литий има в изобилие, ако ще и всички коли на земята да се заменят с 85квч-ови електромобили. От друга стана всеки ден , четем за нови технологии при батериите – ама нищо и половина до тук…..
Количеството литий в една клетка е малък процент от общото…
Количеството литий в една клетка е малък процент от общото…
Количеството литий в една клетка е малък процент от общото…
Количеството литий в една клетка е малък процент от общото…
Количеството литий в една клетка е малък процент от общото…
Количеството литий в една клетка е малък процент от общото…
Количеството литий в една клетка е малък процент от общото…
Количеството литий в една клетка е малък процент от общото…
Количеството литий в една клетка е малък процент от общото…
Това е добрата новина, за да не стане като с петрола. “Проблемът” по-скоро изглежда е в това, че дали заради спекула или нещо друго минните компании вдигат цените…
Това е добрата новина, за да не стане като с петрола. “Проблемът” по-скоро изглежда е в това, че дали заради спекула или нещо друго минните компании вдигат цените…
Това е добрата новина, за да не стане като с петрола. “Проблемът” по-скоро изглежда е в това, че дали заради спекула или нещо друго минните компании вдигат цените…
Това е добрата новина, за да не стане като с петрола. “Проблемът” по-скоро изглежда е в това, че дали заради спекула или нещо друго минните компании вдигат цените…
Това е добрата новина, за да не стане като с петрола. “Проблемът” по-скоро изглежда е в това, че дали заради спекула или нещо друго минните компании вдигат цените…
Това е добрата новина, за да не стане като с петрола. “Проблемът” по-скоро изглежда е в това, че дали заради спекула или нещо друго минните компании вдигат цените…
Това е добрата новина, за да не стане като с петрола. “Проблемът” по-скоро изглежда е в това, че дали заради спекула или нещо друго минните компании вдигат цените…
Това е добрата новина, за да не стане като с петрола. “Проблемът” по-скоро изглежда е в това, че дали заради спекула или нещо друго минните компании вдигат цените…
Това е добрата новина, за да не стане като с петрола. “Проблемът” по-скоро изглежда е в това, че дали заради спекула или нещо друго минните компании вдигат цените…
Лития в батерията не е толкова много и цената на батерия се формира от сложния производствен процес. Да не забравяме, че и лития се рециклира от старите батерии.
Лития в батерията не е толкова много и цената на батерия се формира от сложния производствен процес. Да не забравяме, че и лития се рециклира от старите батерии.
Лития в батерията не е толкова много и цената на батерия се формира от сложния производствен процес. Да не забравяме, че и лития се рециклира от старите батерии.
Лития в батерията не е толкова много и цената на батерия се формира от сложния производствен процес. Да не забравяме, че и лития се рециклира от старите батерии.
Лития в батерията не е толкова много и цената на батерия се формира от сложния производствен процес. Да не забравяме, че и лития се рециклира от старите батерии.
Лития в батерията не е толкова много и цената на батерия се формира от сложния производствен процес. Да не забравяме, че и лития се рециклира от старите батерии.
Лития в батерията не е толкова много и цената на батерия се формира от сложния производствен процес. Да не забравяме, че и лития се рециклира от старите батерии.
Лития в батерията не е толкова много и цената на батерия се формира от сложния производствен процес. Да не забравяме, че и лития се рециклира от старите батерии.
Лития в батерията не е толкова много и цената на батерия се формира от сложния производствен процес. Да не забравяме, че и лития се рециклира от старите батерии.
това по-скоро ми намирисва на пропаганда …, последен напън на авто и нефтени компании против електро- …
както казват колегите по-горе – литий има предостатъчно за автомобилната индустрия, процента му не е голям в батерията, една батерия ще се използва минимум 8-10г, батериите, вярвам в 99% ще се рециклират, предстои да навлезнат нови технологии за батерии(графенови и др.), и не на последно място батерията все пак е най-скъпото в електроавтомобила. 🙂
пс. новина преди повче от година – [url=”http://www.ingenieur.de/Themen/Energiespeicher/Tesla-an-Graphenbatterie-fuer-Reichweiten-800-km-arbeiten”]графенова батерия[/url]
това по-скоро ми намирисва на пропаганда …, последен напън на авто и нефтени компании против електро- …
както казват колегите по-горе – литий има предостатъчно за автомобилната индустрия, процента му не е голям в батерията, една батерия ще се използва минимум 8-10г, батериите, вярвам в 99% ще се рециклират, предстои да навлезнат нови технологии за батерии(графенови и др.), и не на последно място батерията все пак е най-скъпото в електроавтомобила. 🙂
пс. новина преди повче от година – [url=”http://www.ingenieur.de/Themen/Energiespeicher/Tesla-an-Graphenbatterie-fuer-Reichweiten-800-km-arbeiten”]графенова батерия[/url]
това по-скоро ми намирисва на пропаганда …, последен напън на авто и нефтени компании против електро- …
както казват колегите по-горе – литий има предостатъчно за автомобилната индустрия, процента му не е голям в батерията, една батерия ще се използва минимум 8-10г, батериите, вярвам в 99% ще се рециклират, предстои да навлезнат нови технологии за батерии(графенови и др.), и не на последно място батерията все пак е най-скъпото в електроавтомобила. 🙂
пс. новина преди повче от година – [url=”http://www.ingenieur.de/Themen/Energiespeicher/Tesla-an-Graphenbatterie-fuer-Reichweiten-800-km-arbeiten”]графенова батерия[/url]
това по-скоро ми намирисва на пропаганда …, последен напън на авто и нефтени компании против електро- …
както казват колегите по-горе – литий има предостатъчно за автомобилната индустрия, процента му не е голям в батерията, една батерия ще се използва минимум 8-10г, батериите, вярвам в 99% ще се рециклират, предстои да навлезнат нови технологии за батерии(графенови и др.), и не на последно място батерията все пак е най-скъпото в електроавтомобила. 🙂
пс. новина преди повче от година – [url=”http://www.ingenieur.de/Themen/Energiespeicher/Tesla-an-Graphenbatterie-fuer-Reichweiten-800-km-arbeiten”]графенова батерия[/url]
това по-скоро ми намирисва на пропаганда …, последен напън на авто и нефтени компании против електро- …
както казват колегите по-горе – литий има предостатъчно за автомобилната индустрия, процента му не е голям в батерията, една батерия ще се използва минимум 8-10г, батериите, вярвам в 99% ще се рециклират, предстои да навлезнат нови технологии за батерии(графенови и др.), и не на последно място батерията все пак е най-скъпото в електроавтомобила. 🙂
пс. новина преди повче от година – [url=”http://www.ingenieur.de/Themen/Energiespeicher/Tesla-an-Graphenbatterie-fuer-Reichweiten-800-km-arbeiten”]графенова батерия[/url]
това по-скоро ми намирисва на пропаганда …, последен напън на авто и нефтени компании против електро- …
както казват колегите по-горе – литий има предостатъчно за автомобилната индустрия, процента му не е голям в батерията, една батерия ще се използва минимум 8-10г, батериите, вярвам в 99% ще се рециклират, предстои да навлезнат нови технологии за батерии(графенови и др.), и не на последно място батерията все пак е най-скъпото в електроавтомобила. 🙂
пс. новина преди повче от година – [url=”http://www.ingenieur.de/Themen/Energiespeicher/Tesla-an-Graphenbatterie-fuer-Reichweiten-800-km-arbeiten”]графенова батерия[/url]
това по-скоро ми намирисва на пропаганда …, последен напън на авто и нефтени компании против електро- …
както казват колегите по-горе – литий има предостатъчно за автомобилната индустрия, процента му не е голям в батерията, една батерия ще се използва минимум 8-10г, батериите, вярвам в 99% ще се рециклират, предстои да навлезнат нови технологии за батерии(графенови и др.), и не на последно място батерията все пак е най-скъпото в електроавтомобила. 🙂
пс. новина преди повче от година – [url=”http://www.ingenieur.de/Themen/Energiespeicher/Tesla-an-Graphenbatterie-fuer-Reichweiten-800-km-arbeiten”]графенова батерия[/url]
това по-скоро ми намирисва на пропаганда …, последен напън на авто и нефтени компании против електро- …
както казват колегите по-горе – литий има предостатъчно за автомобилната индустрия, процента му не е голям в батерията, една батерия ще се използва минимум 8-10г, батериите, вярвам в 99% ще се рециклират, предстои да навлезнат нови технологии за батерии(графенови и др.), и не на последно място батерията все пак е най-скъпото в електроавтомобила. 🙂
пс. новина преди повче от година – [url=”http://www.ingenieur.de/Themen/Energiespeicher/Tesla-an-Graphenbatterie-fuer-Reichweiten-800-km-arbeiten”]графенова батерия[/url]
това по-скоро ми намирисва на пропаганда …, последен напън на авто и нефтени компании против електро- …
както казват колегите по-горе – литий има предостатъчно за автомобилната индустрия, процента му не е голям в батерията, една батерия ще се използва минимум 8-10г, батериите, вярвам в 99% ще се рециклират, предстои да навлезнат нови технологии за батерии(графенови и др.), и не на последно място батерията все пак е най-скъпото в електроавтомобила. 🙂
пс. новина преди повче от година – [url=”http://www.ingenieur.de/Themen/Energiespeicher/Tesla-an-Graphenbatterie-fuer-Reichweiten-800-km-arbeiten”]графенова батерия[/url]
Абсолютно, а и идеята на блога е точно да акцентира върху скока на цените, не върху недостига или потенциалния недостиг на суровината в бъдеще.
Абсолютно, а и идеята на блога е точно да акцентира върху скока на цените, не върху недостига или потенциалния недостиг на суровината в бъдеще.
Абсолютно, а и идеята на блога е точно да акцентира върху скока на цените, не върху недостига или потенциалния недостиг на суровината в бъдеще.
Абсолютно, а и идеята на блога е точно да акцентира върху скока на цените, не върху недостига или потенциалния недостиг на суровината в бъдеще.
Абсолютно, а и идеята на блога е точно да акцентира върху скока на цените, не върху недостига или потенциалния недостиг на суровината в бъдеще.
Абсолютно, а и идеята на блога е точно да акцентира върху скока на цените, не върху недостига или потенциалния недостиг на суровината в бъдеще.
Абсолютно, а и идеята на блога е точно да акцентира върху скока на цените, не върху недостига или потенциалния недостиг на суровината в бъдеще.
Абсолютно, а и идеята на блога е точно да акцентира върху скока на цените, не върху недостига или потенциалния недостиг на суровината в бъдеще.
Абсолютно, а и идеята на блога е точно да акцентира върху скока на цените, не върху недостига или потенциалния недостиг на суровината в бъдеще.
Литий може да се добива от морската вода. За момента казват, че не е икономически обосновано. Итересно при каква цена на лития, ще стане икономически изгодно добива от морска вода. Мисля че това ще бъде цената която ще стигне лития.
Литий може да се добива от морската вода. За момента казват, че не е икономически обосновано. Итересно при каква цена на лития, ще стане икономически изгодно добива от морска вода. Мисля че това ще бъде цената която ще стигне лития.
Литий може да се добива от морската вода. За момента казват, че не е икономически обосновано. Итересно при каква цена на лития, ще стане икономически изгодно добива от морска вода. Мисля че това ще бъде цената която ще стигне лития.
Литий може да се добива от морската вода. За момента казват, че не е икономически обосновано. Итересно при каква цена на лития, ще стане икономически изгодно добива от морска вода. Мисля че това ще бъде цената която ще стигне лития.
Литий може да се добива от морската вода. За момента казват, че не е икономически обосновано. Итересно при каква цена на лития, ще стане икономически изгодно добива от морска вода. Мисля че това ще бъде цената която ще стигне лития.
Литий може да се добива от морската вода. За момента казват, че не е икономически обосновано. Итересно при каква цена на лития, ще стане икономически изгодно добива от морска вода. Мисля че това ще бъде цената която ще стигне лития.
Литий може да се добива от морската вода. За момента казват, че не е икономически обосновано. Итересно при каква цена на лития, ще стане икономически изгодно добива от морска вода. Мисля че това ще бъде цената която ще стигне лития.
Литий може да се добива от морската вода. За момента казват, че не е икономически обосновано. Итересно при каква цена на лития, ще стане икономически изгодно добива от морска вода. Мисля че това ще бъде цената която ще стигне лития.
Литий може да се добива от морската вода. За момента казват, че не е икономически обосновано. Итересно при каква цена на лития, ще стане икономически изгодно добива от морска вода. Мисля че това ще бъде цената която ще стигне лития.