Tesla Model S като такси – как се връзва сметката (в България)

tesla-model-s-elektrichesko-taxi

Tesla Model S като такси – как се връзва сметката (в България)

tesla-model-s-elektrichesko-taxi

В този блог: Да возиш хора със скъп електромобил е смела идея – един човек разказва своята Tesla Model S такси история.

То, разказването на истории като следващата е удоволствие, но в същото време и отговорност, която поемам, тъй като си давам сметка, че трябва да се има предвид каква е тяхната приложимост в България. В случая – Tesla Model S като такси. Да видим как се връзва сметката по света и у нас…

Стефан Арпуцо споделя тази история с Automobile Propre, френски блог за електрическа мобилност подобен на eCars.bg.

Стефан получава своя Model S само преди няколко месеца, точно преди Коледа, на 21 декември 2015 г. Такси шофьор от 2010 г. в Марсилия, Стефан искал колата да е оборудвана с удобни седалки и въздушно окачване, “за да е максимално комфортно на клиентите”. Model S таксито на Стефан има и Автопилот, при използването на който засега трябва да се спазва указанието на Tesla “да се държат ръцете на волата”.

Преди да вземе колата, през 2014 г. Стефан бил скептичен и задавал много въпроси. Негов колега с Model S такси го убедил и сега Стефан е този, който отговаря на въпроси за електромобила.

Model S е значително по-скъп от останалите електромобили, но е по-голям и с повече пробег, което наклонило везните в тази посока за Стефан. Той минава по около 12,000 км месечно. Другото важно за него е чистотата. “Такситата обикновено замърсяват повече, заради по-големия им дневен пробег, затова исках кола, която няма да генерира никакви емисии”.

Сметката

Стефан плаща по €1,200 месечен лизинг за своя Model S. Не споменава месечния разход за ток, но казва, че тези €1,200 са почти колкото му е излизало на месец да зарежда предното си такси с дизел (връзва се някъде при 8/100 разход и €1.4/литър). Отделно плащал към €500-600 за лизинга и поддръжката на дизеловото такси и това са парите, които реално сега си спестява.

Но тук има и нещо по-важно – засега, а и в бъдеще той очаква Model S таксито да работи повече, защото не се губи толкова време в ремонти и смяна на части като при дизеловото такси.

Сега е моментът да направим нашето българско сравнение. У нас такситата масово се карат на газ или метан, който е почти двойно по-евтин от бензина или дизела. От друга страна тарифите на такситата ни са вероятно двойно по-ниски от тези в Западна Европа. Не съм таксиметров шофьор и не е редно да правя точни сметки, но една примерна сметка би била:

При 150 км дневен пробег и 0.8 лв/км имаш 120 лв приход. В идеалния случай да го приемем за 3,500 лв месечен приход. Това е с над 1,000 лв повече от месечния лизинг на Model S. Само преположение (на автора на този блог) е, но може и в България да излиза горе долу сметката с Model S като такси. Ако не са такива нещата, значи не излиза сметката…

А че в страните от Западна Европа с по-скъпите такси услуги излиза много повече сметката, е ясно.

Как зарежда Стефан

Не чака батерията да се изтощи. Ако минава покрай зареждачка използва – дори и само за 10 минути да е – да зареди, докато пие едно кафе. Където обикновено обикаля избор не липсва. Често ползва зарядните станции по паркингите на супермаркетите, особено тези с 22 кВт мощност, като нашите на ЕЛЕКТРОМОБИЛИ БГ, с чието производство се занимаваме в момента.

И за има по-голям избор, като повечето притежатели Model S (включително в България) си е направил кабели с адаптери за трифазен ток. С такъв може да се зарежда в българските молове, например.

Изненадата на клиентите

“Обикновено като влязат в колата отначало повечето хора не осъзнават, че е електрическа, защото са твърде ангажирани със своя смартфон или таблет. После тишината в колата им прави впечатление и тогава започва разговорът. Проявяват толкова голям интерес към Tesla, че често ме питат къде има салон на компанията.”

Някои изглеждат объркани и като че ли се притесняват да влязат в колата, като го виждат да слага багаж отпред, където са свикнали да е моторът на колата. “Хей, да не ми се запалят куфарите, защо ги слагате отпред?”, питат, защото все още не знаят, че Model S има преден багажник.

Блокираните зареждачки

За Стефан, като за всеки друг шофьор на електромобил, е притеснително да вижда зарядни станции блокирани от ДВГ коли, но и с увеличаване на брой на колите на ток той смята, че зареждачките са малко и трябва да монтират много повече на различни места.

“Някои хора си оставят колите с часове, без телефонен номер на таблото и така блокират много егоистично мястото за зареждане. Понякога ми се налага да мина десетки километри до друго зарядно, без да зная дали и то няма да е заето или блокирано. Това е много неприятна загуба на време.”

В заключение, Стефан смята, че ще е най-добре се насочи към VIP превози и вече е пуснал тази идея на своя сайт и на фейсбук страницата си.

Така са нещата сега – такива са такси историите с електромобили. У нас първото такси на ток е KIA Soul EV на Йелоу Такси и през тази година очакваме още.

Ще трябва обаче и голямо колективно усилие за разпространение на зареждачките. Участваме активно в него. Участват и други, а колкото повече хора или компании се включат под някаква форма, толкова по-добре за разширяване на мрежата от зарядни станции за електромобили в България.

Ако искаш да научиш повече за зарядните станции на ЕЛЕКТРОМОБИЛИ БГ, пиши ни на info@elektromobili.bg или звънни на 0888 919329.

За повече електро таксита в България!

От: Automobile Propre


Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин

{loadposition newsletter}

Share this post

Comments (36)

  • nedi alex Reply

    … пропуснато е времето в чакане в задръствания, което за ел. автомобил е огромен плюс, таксата за повикване, нощни тарифи, а и луксозно такси като “Тесла” не вярвам да вози на 80ст./км 🙂
    иначе сметката винаги ще излезе, проблемът е в алчността на българина и още нещо … 🙂

    November 30, -0001 at 12:00 am
  • Ivan Reply

    Прекрасна идея! Подкрепям с две ръце!

    November 30, -0001 at 12:00 am
  • nedi alex Reply

    … пропуснато е времето в чакане в задръствания, което за ел. автомобил е огромен плюс, таксата за повикване, нощни тарифи, а и луксозно такси като “Тесла” не вярвам да вози на 80ст./км 🙂
    иначе сметката винаги ще излезе, проблемът е в алчността на българина и още нещо … 🙂

    November 30, -0001 at 12:00 am
  • Явор Reply

    Много неграмотно написана статия. На места дори се чете трудно.

    Само едно нещо искам да кажа по отношение на статията. Дизелово такси не може да има среден разход от 8 на 100. Реалистично, среден разход на дизелов автомобил в града е в порядъка 4.5 – 6.5/100 в зависимост от двигател, модел и големина на автомобила. В Брюксел се возих на едно такси Citroen Berlingo Multispace 90кс дизел, което имаше среден разход около 4 на 100.

    November 30, -0001 at 12:00 am
  • Ivan Reply

    Прекрасна идея! Подкрепям с две ръце!

    November 30, -0001 at 12:00 am
  • Явор Reply

    Много неграмотно написана статия. На места дори се чете трудно.

    Само едно нещо искам да кажа по отношение на статията. Дизелово такси не може да има среден разход от 8 на 100. Реалистично, среден разход на дизелов автомобил в града е в порядъка 4.5 – 6.5/100 в зависимост от двигател, модел и големина на автомобила. В Брюксел се возих на едно такси Citroen Berlingo Multispace 90кс дизел, което имаше среден разход около 4 на 100.

    November 30, -0001 at 12:00 am
  • Мартин Хаджистойков Reply

    Единствено ми хрумва да ти пожелая следващия път в Брюксел да се возиш на електро такси :).

    November 30, -0001 at 12:00 am
  • Мартин Хаджистойков Reply

    Единствено ми хрумва да ти пожелая следващия път в Брюксел да се возиш на електро такси :).

    November 30, -0001 at 12:00 am
  • nedi alex Reply

    … пропуснато е времето в чакане в задръствания, което за ел. автомобил е огромен плюс, таксата за повикване, нощни тарифи, а и луксозно такси като “Тесла” не вярвам да вози на 80ст./км 🙂
    иначе сметката винаги ще излезе, проблемът е в алчността на българина и още нещо … 🙂

    November 30, -0001 at 12:00 am
  • nedi alex Reply

    … пропуснато е времето в чакане в задръствания, което за ел. автомобил е огромен плюс, таксата за повикване, нощни тарифи, а и луксозно такси като “Тесла” не вярвам да вози на 80ст./км 🙂
    иначе сметката винаги ще излезе, проблемът е в алчността на българина и още нещо … 🙂

    November 30, -0001 at 12:00 am
  • Ivan Reply

    Прекрасна идея! Подкрепям с две ръце!

    November 30, -0001 at 12:00 am
  • Ivan Reply

    Прекрасна идея! Подкрепям с две ръце!

    November 30, -0001 at 12:00 am
  • Явор Reply

    Много неграмотно написана статия. На места дори се чете трудно.

    Само едно нещо искам да кажа по отношение на статията. Дизелово такси не може да има среден разход от 8 на 100. Реалистично, среден разход на дизелов автомобил в града е в порядъка 4.5 – 6.5/100 в зависимост от двигател, модел и големина на автомобила. В Брюксел се возих на едно такси Citroen Berlingo Multispace 90кс дизел, което имаше среден разход около 4 на 100.

    November 30, -0001 at 12:00 am
  • Явор Reply

    Много неграмотно написана статия. На места дори се чете трудно.

    Само едно нещо искам да кажа по отношение на статията. Дизелово такси не може да има среден разход от 8 на 100. Реалистично, среден разход на дизелов автомобил в града е в порядъка 4.5 – 6.5/100 в зависимост от двигател, модел и големина на автомобила. В Брюксел се возих на едно такси Citroen Berlingo Multispace 90кс дизел, което имаше среден разход около 4 на 100.

    November 30, -0001 at 12:00 am
  • Мартин Хаджистойков Reply

    Единствено ми хрумва да ти пожелая следващия път в Брюксел да се возиш на електро такси :).

    November 30, -0001 at 12:00 am
  • Мартин Хаджистойков Reply

    Единствено ми хрумва да ти пожелая следващия път в Брюксел да се возиш на електро такси :).

    November 30, -0001 at 12:00 am
  • nedi alex Reply

    … пропуснато е времето в чакане в задръствания, което за ел. автомобил е огромен плюс, таксата за повикване, нощни тарифи, а и луксозно такси като “Тесла” не вярвам да вози на 80ст./км 🙂
    иначе сметката винаги ще излезе, проблемът е в алчността на българина и още нещо … 🙂

    November 30, -0001 at 12:00 am
  • Ivan Reply

    Прекрасна идея! Подкрепям с две ръце!

    November 30, -0001 at 12:00 am
  • Явор Reply

    Много неграмотно написана статия. На места дори се чете трудно.

    Само едно нещо искам да кажа по отношение на статията. Дизелово такси не може да има среден разход от 8 на 100. Реалистично, среден разход на дизелов автомобил в града е в порядъка 4.5 – 6.5/100 в зависимост от двигател, модел и големина на автомобила. В Брюксел се возих на едно такси Citroen Berlingo Multispace 90кс дизел, което имаше среден разход около 4 на 100.

    November 30, -0001 at 12:00 am
  • Мартин Хаджистойков Reply

    Единствено ми хрумва да ти пожелая следващия път в Брюксел да се возиш на електро такси :).

    November 30, -0001 at 12:00 am
  • nedi alex Reply

    … пропуснато е времето в чакане в задръствания, което за ел. автомобил е огромен плюс, таксата за повикване, нощни тарифи, а и луксозно такси като “Тесла” не вярвам да вози на 80ст./км 🙂
    иначе сметката винаги ще излезе, проблемът е в алчността на българина и още нещо … 🙂

    November 30, -0001 at 12:00 am
  • Ivan Reply

    Прекрасна идея! Подкрепям с две ръце!

    November 30, -0001 at 12:00 am
  • Явор Reply

    Много неграмотно написана статия. На места дори се чете трудно.

    Само едно нещо искам да кажа по отношение на статията. Дизелово такси не може да има среден разход от 8 на 100. Реалистично, среден разход на дизелов автомобил в града е в порядъка 4.5 – 6.5/100 в зависимост от двигател, модел и големина на автомобила. В Брюксел се возих на едно такси Citroen Berlingo Multispace 90кс дизел, което имаше среден разход около 4 на 100.

    November 30, -0001 at 12:00 am
  • Мартин Хаджистойков Reply

    Единствено ми хрумва да ти пожелая следващия път в Брюксел да се возиш на електро такси :).

    November 30, -0001 at 12:00 am
  • nedi alex Reply

    … пропуснато е времето в чакане в задръствания, което за ел. автомобил е огромен плюс, таксата за повикване, нощни тарифи, а и луксозно такси като “Тесла” не вярвам да вози на 80ст./км 🙂
    иначе сметката винаги ще излезе, проблемът е в алчността на българина и още нещо … 🙂

    November 30, -0001 at 12:00 am
  • Ivan Reply

    Прекрасна идея! Подкрепям с две ръце!

    November 30, -0001 at 12:00 am
  • Явор Reply

    Много неграмотно написана статия. На места дори се чете трудно.

    Само едно нещо искам да кажа по отношение на статията. Дизелово такси не може да има среден разход от 8 на 100. Реалистично, среден разход на дизелов автомобил в града е в порядъка 4.5 – 6.5/100 в зависимост от двигател, модел и големина на автомобила. В Брюксел се возих на едно такси Citroen Berlingo Multispace 90кс дизел, което имаше среден разход около 4 на 100.

    November 30, -0001 at 12:00 am
  • Мартин Хаджистойков Reply

    Единствено ми хрумва да ти пожелая следващия път в Брюксел да се возиш на електро такси :).

    November 30, -0001 at 12:00 am
  • nedi alex Reply

    … пропуснато е времето в чакане в задръствания, което за ел. автомобил е огромен плюс, таксата за повикване, нощни тарифи, а и луксозно такси като “Тесла” не вярвам да вози на 80ст./км 🙂
    иначе сметката винаги ще излезе, проблемът е в алчността на българина и още нещо … 🙂

    November 30, -0001 at 12:00 am
  • Ivan Reply

    Прекрасна идея! Подкрепям с две ръце!

    November 30, -0001 at 12:00 am
  • Явор Reply

    Много неграмотно написана статия. На места дори се чете трудно.

    Само едно нещо искам да кажа по отношение на статията. Дизелово такси не може да има среден разход от 8 на 100. Реалистично, среден разход на дизелов автомобил в града е в порядъка 4.5 – 6.5/100 в зависимост от двигател, модел и големина на автомобила. В Брюксел се возих на едно такси Citroen Berlingo Multispace 90кс дизел, което имаше среден разход около 4 на 100.

    November 30, -0001 at 12:00 am
  • Мартин Хаджистойков Reply

    Единствено ми хрумва да ти пожелая следващия път в Брюксел да се возиш на електро такси :).

    November 30, -0001 at 12:00 am
  • nedi alex Reply

    … пропуснато е времето в чакане в задръствания, което за ел. автомобил е огромен плюс, таксата за повикване, нощни тарифи, а и луксозно такси като “Тесла” не вярвам да вози на 80ст./км 🙂
    иначе сметката винаги ще излезе, проблемът е в алчността на българина и още нещо … 🙂

    November 30, -0001 at 12:00 am
  • Ivan Reply

    Прекрасна идея! Подкрепям с две ръце!

    November 30, -0001 at 12:00 am
  • Явор Reply

    Много неграмотно написана статия. На места дори се чете трудно.

    Само едно нещо искам да кажа по отношение на статията. Дизелово такси не може да има среден разход от 8 на 100. Реалистично, среден разход на дизелов автомобил в града е в порядъка 4.5 – 6.5/100 в зависимост от двигател, модел и големина на автомобила. В Брюксел се возих на едно такси Citroen Berlingo Multispace 90кс дизел, което имаше среден разход около 4 на 100.

    November 30, -0001 at 12:00 am
  • Мартин Хаджистойков Reply

    Единствено ми хрумва да ти пожелая следващия път в Брюксел да се возиш на електро такси :).

    November 30, -0001 at 12:00 am

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *