С мебели от ИКЕА Tesla Motors смогва за по-евтини електро коли

tesla_motors_store

С мебели от ИКЕА Tesla Motors смогва за по-евтини електро коли

tesla_motors_store

В повечето държави, в които се предлагат електромобили, има държавни или местни стимули за покупка. В Англия и Франция, например, има правителствени програми, по които желаещите да си купят електромобил получават 5,000 валутни единици отстъпка от цената. Това означава, че ако желан модел струва 30,000, го купувате за 25,000. Има разработени от нулата електромобили като Nissan LEAF и Tesla Model S, има и електро варианти на конвенционални модели, като Renault Fluence Z.E. и Ford Focus Electric. Цените на електромобилите все още са (често доста) по-високи от тези на конвенционалните модели, но все пак имаме само година продажби на първите масови съвременни електромобили и (все още) не особено голяма конкуренция. Още през 2012-та обаче нещата ще започнат да се променят, с тройно по-голямо разнообразие и за да се справят с конкуренцията, автопроизводителите ще трябва да са много гъвкави в ценообразуването. Но на пазара вече има и нови производители, като Tesla Motors, които правят само електромобили и имат различен маркетинг подход. Често се чуват мнения, че такива компании ще бъдат глътнати от по-големите и утвърдени играчи, но поне засега въобще няма такива индикации. Новите фирми като Tesla Motors не носят тежкото бреме на огромните структури на големите автопроизводители и пестят ефективно, за постигане на по-ниски цени на крайните си продукти – електромобилите, които произвеждат. Ето какво правят по въпроса в Tesla:

Отскоро и ние в България си имаме магазин ИКЕА. Но в Калифорния пазаруват евтини шведски мебели отдавна. Tesla Motors не продава евтини малолитражки и има имидж на доста луксозна марка, но това не пречи на някой в компанията да мисли минималистично. В какво се изразява това мислене? Накратко казано, фабриката на компанията във Фремонт, Калифорния, е пълна с рециклирани машини и евтини мебели от ИКЕА. Резултатът? Намаляване на производствените разходи за по-добра възвращаемост на приходите. Иначе казано, Tesla влага пари там където са нужни, без да пръска излишни пари за скъпи бюра и столове.

“Оборудвахме се за много по-малко пари, в сравнение с който и да било нов завод,” обясняват от Tesla, а самата фабрика, която сега произвежда новия Model S, е бивш завод на GM, от чиито врати до 2009 г. са излизали различни модели на Oldsmobile, Buick, Pontiac и Chevrolet. Tesla притежава завода от 2010 г. и инвестицията е удар в десетката, защото малко преди покупката предишният собственик, смесено предприятие на GM и Toyota, преоборудва завода и изгражда нов бояджийски цех, с което Tesla избягва солидни разходи.

Мебелите от ИКЕА далеч не са единствената ефективна мярка за намаляване на разходите или в случая с Tesla просто по-малките разходи, защото компанията не е харчила разточително преди време, намалявайки сега харчовете. Работното пространство на завода е доста гъвкаво и в момента Tesla използва само 20% от него, за да произвежда Model S. И понеже “изглежда готино” финалната зона за проверка си има под от бамбук. Вече има множество конвенционални модели, които генерират само по 99 г/км CO2, но на затворено все пак не е особено добра идея да тестваш кола с ДВГ. В Tesla нямат тази грижа и спокойно са си оставили място за малка тестова отсечка в рамките на зоната, за която стана дума, тъй като правят електрически коли, които нямат двигатели и ауспуси, от които да излизат изгорели газове.

Продължаваме с икономиите в стил ИКЕА – когато всичко е на едно място, нещата стават по-бързо и по-чисто. Частите за сглобяването на Model S се правят в самия завод, вместо да се доставят от други производители, което ускорява производството и пести вредни емисии от доставки с тежки камиони. С всичките тези оптимизации Tesla очаква да излезе на печалба още през 2013 г., но целта на оптимизацията е “по-далечна” – с по-ниски разходи и интелигентно управление на производствения процес Tesla Motors всъщност не прехвърля разходите върху нас, купувачите.

Вече стана дума, че (поне засега) Tesla не се позиционира в сегмента на по-евтините компактни автомобили. Все още не знаем какви ще са цените на Model S в Европа, но с базова цена от $57,400 в САЩ за варианта с пробег 230 км, Model S може съвсем спокойно да конкурира основните си съперници BMW 5-Серия и Porsche Panamera. За да сте равностойни на последния, обаче, по-скоро ще ви трябва Model S “Signature”, чиято цена стига до $105,400 за версията с близо 500 км пробег (Tesla измерва този пробег при средна скорост от 89 км/ч).

След като стартира с преоборудван Lotus под формата на Roadster през 2008 г., само за четири години Tesla вече е готова със собствен електро Model S, а в началото на февруари демонстрира и следващото си творение – електрическия Model X, чиито задни врати се отварят нагоре сгъвайки се като криле на птица. Докато дойде време за производството му обаче, Tesla смята да прави по 40,000 коли на година и с оптимизации като ниски разходи за мебели от ИКЕА и затворено производство, компанията определено прави възможно понятието приемлива цена на електромобил.

[От: Green Car Reports]

Share this post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *