ОПОЗНАЙ ЕЛЕКТРОМОБИЛА! – Реален ли е пробегът на електро колите

Кампания Опознай Електромобила

ОПОЗНАЙ ЕЛЕКТРОМОБИЛА! – Реален ли е пробегът на електро колите

Кампания Опознай Електромобила

Нашата Кампания ОПОЗНАЙ ЕЛЕКТРОМОБИЛА! продължава с една много важда тема, която предвид все още малкото електрически модели и съответно потребителски опит, тепърва ще се изяснява. Заглавието на този инфо бюлетин говори красноречиво за какво става дума – реален ли е пробегът, който автопроизводителите обявяват за своите електрически модели? Какво подвига този въпрос? По време на провеждащия се в момента Автосалон Женева 2012 изпълнителният директор на Tesla Motors Елон Мъск коментира, че пробегът на електромобилите на Tesla е ‘засичан’ при средна скорост от около 90 км/ч. EPA ‘скъси’ обявения от Nissan и Chevrolet пробег съответно за LEAF и Volt и затова да видим колко всъщност изминават първите масови електрически коли с едно зареждане на батерията ‘в ръцете на потребителя’…

На тестовата писта на Tesla Motors до завода на компанията във Фремонт, Калифорния, тест пилотът (и състезател на Lotus) Джоуи Нъксол не сваля крака от педала за ускорение на Tesla Model S. Колата се движи гладко до 150 км/ч. Да, Нъксол не кара със средна скорост 90 км/ч и сме убедени, че отдавна капариралите своите електро коли купувачи на Model S също няма да го правят. Особено предвид динамиката на колата.

Защо споменаваме тази средна скорост от 90 км/ч? Защото обявеният от Tesla пробег за трите варианта на Model S – 260 км за базовия $54,700 вариант, 370 км за версията с цена $64,700 и близо 500 км за $74,700 топ вариант е засичан при средна скорост от само 90 км/ч. ОК, средна означава, че в схемата има и по-високи показатели, но разстоянията по магистралите са дълги и с такава кола няма да са много хората, които ще ‘се разхождат’ с 90. Няма как това да не предизвиква известни притеснения какъв ще е реалният пробег. И Tesla Model S е само един пример, но това притеснение ще важи за всички подобни модели, които не са направени само за ‘градско пъплене”. Защото на магистралата електро колите се държат обратно на тези с ДВГ, които ‘на дълго’ свалят разхода. Електро колата обаче е по-икономична в града, защото високата скорост все още не е нещо, с което съвременните електромобилни батерии се справят добре.

Та, за тези 90 км/ч разбрахме от ИД на Tesla Елон Мъск, който на старта на провеждащия се в момента Автосалон Женева 2012 каза, че данните на пробега на компанията са изчислявани при точно такава средна скорост.

В подписа ми под статиите пише (вече не е така): Чакам Tesla Model S, че да стигам ‘с една батерия’ до морето. Не зная докъде е стигнал строежът на магистрала Тракия – зная само, че трябва да бъде завършена през лятото на 2012 г. Много ще се радвам да стане така. Tesla Model S очакваме в България по-късно, все пак продажбите в САЩ започват през лятото, а докато дойде до Европа и България… ехееее. Та, някой ден ше мога да тествам какво се случва със заряда в батерията при средна скорост 120 км/ч, да речем, по магистралата.

Колегите от Green Car Reports вече питаха Tesla какво мисли по въпроса със средната скорост от 120 км/ч и отговорът е красноречив “Все още не сме достигали този показател”.

В Европа организации като TuV и ADAC ‘изстискват’ повече от електро колите, но в САЩ, например, преди дебюта на LEAF, Nissan обяви пробег от 100 мили, които официалният тестващ орган EPA (Environmental Protection Agency) ‘смали’ до 73. Подобно нещо се случи и с GM, която обяви 40 мили за електрическия пробег на своя електромобил с удължен пробег Chevy Volt, който EPA свали на 32. Агенцията не пощади и Fisker Karma, ‘забивайки’ едни приятни 12/100 бензинов разход на модела и само 32 мили електро пробег, докато в TuV постигнаха 83 км на електричество, макар да не знаем как. Всички компании лесно ‘оправят’ проблема добавяйки малкото ‘до’ преди показателя за пробега, но това не е от особена полза.

EPA все още не е тествала Model S, камо ли TuV, но само можем да се надяваме, че в този случай цифрите няма да се различават драстично. Ако това все пак се случи, няма да е никак зле от Tesla да обяснят добре, че ако държим педала дълго време по-близо до ламарината, няма да можем да разчитаме на обявения пробег. И понеже на пазара все още няма друга луксозна, бърза електро кола, засега впечатленията от пробега идват основно от Nissan LEAF и триото Mitsubishi i-MiEV/Peugeot iON, Citroen C-ZERO. Нито една от тези коли обаче не е спортна и не предполага високи скорости по магистралата, но пък вече имахме възможността да разберем как се отразява на пробега им българската зима.

В обобщение, още при 60 км/ч въздушното съпротивление вече е достатъчно силно, а при 120 км/ч не е нужна “само” два пъти, а много повече енергия, заради нелинейното съотношение. Затова е важно да знаем какъв пробег ще имат електро колите ни при такива скорости. И конвенционалните коли харчат повече при по-висока скорост, но те отдавна се продават с обявени параметри при 120 км/ч. С този показател трябва да разполагаме и при електро колите. За да знаем предварително какво да очакваме и да планираме ефективни своите маршрути.

Кампания ОПОЗНАЙ ЕЛЕКТРОМОБИЛА!

Share this post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *