Volvo XC40 Recharge представен официално
Първият изцяло електрически модел на Volvo не е на щанда на компанията на провеждащия се софийски автосалон, защото днес беше представен в Лос Анджелис. Стратегията на Volvo обаче е да реализира супер бърз преход към електромобили, което означава, че XC40 Electric би трябвало да стигне до пазара съвсем скоро.
Според изпълнителния директор на Volvo Хакан Самюелсон, електро атаката на Volvo означава добавяне на нов модел на ток всяка година оттук насетне, за следващите няколко години.
На XC40 Recharge освен, че е първият Volvo електромобил, се пада да е и първият модел на марката с новата Advanced Driver Assistance System (ASAS), както и с новия потребителски интерфейс, разработен съвместно с Google.
Друго интересно изказване от представянето е на техническия директор Хенрик Грийн, според когото “климатичните промени не могат да се разрешават с бавно и постепенно подобряване на бензиновите и дизеловите двигатели”. Ти да видиш, намират се и такива правилни мисли по въпроса. Въпросът, обаче, е в действията по въпроса.
Затова, да минем към техническите характеристики на XC40:
- Батерия – 75 кВт използваем капацитет (78 кВтч общ)
- Мощност – 300 кВт (408 кс); 660 Нм
- Ускорение 0-100 км/ч – 4.8 сек
- Пробег WLTP – 400 км
- Очакван реален пробег – 360-370 км
- AC зареждане – 11 кВт трифазно (7.5 часа)
- DC зареждане – 150 кВт CCS (около 40 мин. до 80%)
Темата със зареждането в eCars обикновено е обект на голям интерес и обсъждане. С някак усреднен подход по отношение на AC зареждането, Volvo стартира през 2020-та с 11 кВт бордово зарядно. Hyundai Kona, за сравнение, отначало се предлага със 7.4 кВт монофазно бордово зарядно и от 2020 г. също ще получи 11 кВт трифазно.
Казваме усреднен, защото златният стандарт от 22 кВт, наличен в няколко електромобила, е цел, към която все повече автопроизводители вървят. Audi e-tron и Porsche Taycan също са с 11 кВт база и 22 кВт опция. При Renault ZOE 22 кВт е стандартно оборудване от 2013 г. При електрическия smart също е опция. И това е важно от гледна точка използваемост.
Днес по време на Hyundai тест драйва, който организираме официално за компанията по време на Автосалон София 2019, отново чухме мнение от човек (при това от брашна) “за мен зарядна станция означава само DC”. Е, да, в един друг бранш, за едни други хора, има само червено вино…
При бързото зареждане Volvo подхожда също с нещо като оформящата се златна среда за момента – 150 кВт. Така стартира и Audi e-tron, при който има голяма продължителност на зарядната сесия близо до този максимум. При много електромобили мощността на DC зареждане спада почти двойно още при достигане на около 50% от капацитета, но e-tron отива много по-напред с висока мощност дори при 80%. Засега не знаем какви са параметрите на DC зарядната сесия на XC40 като спад на мощността с напълването на батерията.
Следващият важен параметър в днешно време е свързаността. Volvo обещава XC40 Recharge да е постоянно подобряваща се кола в това отношение, с помощта на дистанционното обновяване на софтуера, зададено като тенденция от Tesla.
В XC40 има и още един Tesla атрибут, а именно frunk – малък багажник под предния капак, където при конвенционалните коли обикновено е поместен двигателят с вътрешно горене.
Колкото до дизайна на XC40, изглежда малко противоречив. Чували сме крайни мнения в двете посоки. Някои хора го харесват много, други хич не. Мразен или харесван, XC40 е електромобил с доста прилични технически показатели, който поставя началото на една нова ера за Volvo. Марката има предостатъчно фенове и въпреки че XC40 все още не е дошъл, за нас вече е интересно да разберем кой ще е следващият Volvo електромобил. Най-малкото заради обещанието на Хакан.
Leave a Reply