Безопасност преди всичко: как да ‘реве’ електромобилът?

Zaradi bezopastnostta, elektromobilite tryabva da se chuvat, pone na momenti

Безопасност преди всичко: как да ‘реве’ електромобилът?

Zaradi bezopastnostta, elektromobilite tryabva da se chuvat, pone na momenti

Различни звуци ще предупреждават за приближаването на електромобил. Ще си ‘композираме’ и по свой вкус…
В този блог: Какъв да е ‘гласът’ на електромобила, насочват ни със специален доклад. Различни звуци, за различни ситуации – в името на безопасно движение

Електромобилът трябва да се чува при движение, затова се ‘търсят’ подходящи звуци – сходни с тези на колите с двигател – които да се редуват според терена, скоростта и необходимостта.

Това са само част от изводите, намиращи се в “Бялата книга за външни звуци за електрически автомобили” (интересно име), първият доклад за звуков дизайн и изисквания за звукови системи в електрическите и хибридните модели. За това странно, но полезно събитие, отговорни са ECTunes в сътрудничество с изследователски институт DELTA SenseLab.

Движещите се при изключителна тишина електрически и хибридни (в ел.режим) коли, могат да са предизвикателство и дори проблем за градския трафик, и в резултат на това, различните страни приемат мерки, вероятно задължителни за напред: външни озвучителни системи за електромобили. Но какъв тип звуци трябва да се използват?

Специализирани в разработването на интелигентни системи за звук за електрически и хибридни коли, ECTunes и DELTA SenseLab, проучват възможностите. Заедно двете компании вече изнесоха доклад, който посочва как оптимално да е изградена такава система . Препоръките се базират на натрупаните знания, нови изследвания и резултатите от лабораторни, и реални тестове. Проектът се финансира частично от иновационен фонд от датската мрежа Sound Technology.

Положителни и интелигенти ‘шумове’
Вече всички знаем, че електромобилите (в някакъв момент) ще се нуждаят от външен източник на звук, най-вече за увеличаване на безопасността на движението“, казва Йеспер Б. Расмусен, изпълнителен директор на ECTunes, и продължава: “Нашата задача е да персонализираме звука според съответната ситуация, без да е досадно или да се създава излишен шум. Имаме конкретни препоръки – според изследванията в доклада, може да се научи как да се оптимизират системите и да се подпомогне клиента от гледна точка на бъдещото стабилно развитие в електромобилния сектор“.

Препоръки и изисквания за звуци
Проучването показва, че различни видове звуци са от значение за електрически и хибридни коли: звук при стартиране на електромотора, звук при движение напред и друг – за назад.

* Моторът трябва да се включва с кратък – 1-2 секунди. Този звук показва, че колата е готова за движение. Който е карал електромобил знае, че при завъртане на контактния ключ, на таблото светват няколко индикационни лампи и толкоз. Ни звук, ни стон :). За незапознат водач остава неясно, че колата е готова за движение, какво остава за пешеходци или други около нея! (За да не си незапознат, ела на тестово шофиране по време на Автосалон София)

* Звукът за движение напред, трябва да бъде немелодичен – подобен на звука на двигателя на колата. Честотата му трябва да е между 200Hz и 2000Hz и в същото време тя трябва да се променя при ускорението на колата и промяната на скоростта. Също така, звукът трябва да изчезне, веднага след като скоростта достигне 25 км/ч, когато вятъра и шума на гумите са достатъчно ‘чуваеми’, за да предупреждават пешеходците и велосипедистите.

* При движение назад, трябва да се чува по-тих, но ‘остър’ звук – отново наподобяващ характерното ‘виене’, което се чува при колите с двигател.

Препоръки и изисквания към системата
Оптималната звукова система за електромобили, включва 3-4 високоговорителя – по един във всеки ъгъл на колата – но по принцип и два биха били достатъчни,  един да насочва звука напред и един – назад.

Високоговорителите трябва да осигуряват широколентов акустичен ‘образ’, който позволява на пешеходците да локализират колата от произведените звуци. Обемът трябва да се приспособяи към фоновия шум. Честота на звука трябва да бъде между 200 и 2000 Hz и ниво на шума до 70 db (A) на 2 метра разстояние. Сполучливо би било, високоговорителите да са така конструирани, че да устоят на екстремни температури и различни метеорологични условия.

Системата е свързана със софтуера на колата, за извличане на ключова информация като скорост, ускорение и посока.

I tova e variant da bude chut elektromobilutКато краен вариант – показваш през прозореца на електромобила и се обозначаваш 🙂

Интелигентни звукови системи – скоро
До края на годината, ECTunes ще въведе редица външни озвучителни системи за електромобили и индустриални автомобили. Системите ще варират от “всичко на едно място” с ниска цена, до по-напреднали решения с множество високоговорители. Вероятно ще се появят и други производители, а може би всяка марка електромобил, ще си има собствен ‘озвучител’.

Всички решения, конкретно на ECTunes: “Уникално проектирани високоговорители, които осигуряват високо качество на звука, надеждност и производителност в малък и лек обем. Системите са предназначени да бъдат поставени от външната страна на колата и са устойчиви на екстремни температурни колебания и въздействие от околната среда. Системите включват и уникален звук от ECTunes на двигател и инструмент позволяващ на клиента обогати с нови, различни звуци електромобила си.” Тези системи вече отговаря на изискванията, дадени от законодателствата в Япония и САЩ.

У нас не сме стигнали до етап ‘звуци’ по електромобилите, да не говорим за законови изисквания по темата, но с навлизането им в ежедневието ни, не е лошо да помислим какво би ни харесвало да чуваме, при приближаването на безшумна електрическа кола? Споделете по-долу:

eCars.bg/elektromobili.bg


Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин

{loadposition newsletter}

Ако имаш регистрация в eCars.bg, значи сме те абонирали автоматично. Разбира се, ако не искаш да получаваш своя eCars.bg бюлетин, просто трябва да се отрегистрираш, като кликнеш върху линка в дъното на бюлетина.

Share this post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *