Зареждане на електромобил и пред МИЕТ + национален план за развитие

zariadna_stancia_elektromobili_dobrev

Зареждане на електромобил и пред МИЕТ + национален план за развитие

zariadna_stancia_elektromobili_dobrev

Ето пък у нас какво става с електромобилите…

Кой каза, че през август не стават интересни неща? Ето една силна електромобилна случка насред отпускарския месец – министър Делян Добрев откри осмата по ред зарядна станция електромобили пред енергийното министерство на ул. Славянска в София и понеже стимули са повече от нужни, има и нови заявки, които звучат много добре. И нищо не ни пречи да ги изпълним – това ще бъде от полза за всички…

Зарядната станция е на Фулчарджър и в момента, в който от системата на Coulomb Technologies постъпи информация към централата на нашия партньор PlugSurfing, новото място за зареждане ще се покаже в Националния заряден локатор, по чието обновяване в момента работим. Зарядните станции на Фулчарджър са свързани директно с локатора и показват статус на употреба в реално време – във всеки един момент можеш да видиш дали станцията е свободна или заета и една от новите възможности на локатора ще бъде да резервираш станция онлайн.

Само преди няколко дена официално беше обявено, че от 1 септември ще може да паркираме електромобил безплатно в синя зона в София, а както вече стана дума, на откриването на станцията пред енергийното министерство са поети нови ангажименти за развитие на електрическата мобилност. До края на месеца в Министерски съвет трябва да бъде внесен национален план за подпомагане на сектора, в който се предлага за електромобилите да не се плащат такса за регистрация, местни данъци и такси, както и да не се купуват винетки. Съответно, министър Добрев обяви, че се надява мерките, включени в плана, да влязат в сила още до края на годината.

Всъщност, като стана дума за синя зона, кметът на София Йорданка Фандъкова допълни, че за електромобилите няма да се плащат такси във всички зони за паркиране в центъра на столицата, като част от политиката на общината за подпомагане развитието на електрическата мобилност. По-важното е, че според министър Добрев това може да бъде включено и в националния план за електромобилите, за да влезе в сила за цялата територия на България. По подобие на регламента в други страни пък, сега и у нас се предлага електромобилите да се движат в бус лентите. Вече доста по-малко нарушители виждам да правят това на Цариградско шосе, например, но все пак сме далеч от тотално спазване на тази забрана в момента за конвенционалните коли.

Зарядна станция за електромобили ще бъде монтирана и пред другата сграда на Министерството на икономиката, енергетиката и туризма (МИЕТ), на ул. Триадица. Така в София вече ще има девет станции на Фулчарджър и две на Консорциум Зелена Енергия, изградени от нашия технически партньор A1 Eco – една в студентски град и една пред Интер Експо Център – автономна фотоволтаична. Сега ни трябват електромобили, обаче!

teodor-a1ecoФотоволтаичната зарядна станция пред Интер Експо Център в София

Има нещо, което поне на нас не ни допада особено и то е цената за зареждане на станциите на Фулчарджър – 12 лв за един заряд (с който според оператора може да се изминат 150 км). Да, по данни на производителите сегашните електромобили изминават до около 150 км, но реалните потребителски отзиви гравитират по-скоро около 120 км. Така цената на общественото зареждане поне на станциите на Фулчарджър излиза около 10 лв/100 км, което си е равно на 4/100 разход на дизелова кола. А такива не липсват. За сравнение домашното зареждане излиза 2-3 лв за пробег от 100 км, а на станциите на Зелена Енергия е безплатно. Цената от 2-3 лв се получава, като умножим средната цена между двете електро тарифи – около 0.15 лв – по количеството кВтч, което зареждаме в батерията. При 15 кВтч заряд имаме 15 х 0.15 = 2.25 лв. При 120 км пробег, за 100 км говорим за около 2 лв разход. Длъжни сме да бъдем откровени и да ви казваме истината и сметката излиза при 150 км, но колкото и да ни се иска, и така да обявяват автопроизводителите, реалният пробег е около 120 км. Така е определен официално от EPA, в САЩ, например, за Nissan LEAF, а официалните показатели не можем да пренебрегваме.

И накрая, Делян Добрев каза, че за да станат електромобилите масов транспорт, са необходими и законови промени, като през следващия програмен период – 2014-2020 г. – се планира заделяне на средства по оперативните програми за развитие на производство на компоненти за електромобили, за изследователски проекти в тази сфера, както и на зарядна инфраструктура.

ОК, имаме си нови станции, заявки и ангажиненти. Хайде на работа Wink!

eCars.bg / Elektromobili.bg

[Снимкa: OFFNews]

Share this post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *