Трик за дълголетие – пълни до 80 процента и стомаха, и батерията
Това е важно във всеки момент от твоя живот, както от този на твоя електромобил. Сега като са празници обаче имам допълнителен повод да ти го напомня – преяждането е вредно за стомаха, а препълването с ток, (донякъде) за батерията…
Дори не са ни нужни поговорки от типа на “закуската изяж сам…” и т.н. Всеки е преяждал и знае много добре как се отразява това на организма. Препълването на стомаха обикновено го затруднява в (доста) по-голяма степен с храносмилането. Затова се е появила и приказката:
Яж, докато се заситиш на 80%!
Трудна работа, а? И за определяне, и за спазване. Или пък не? Ще ти напомня и ще се сетиш, че не е толкова трудно. Особено като знаеш, че има голяма вероятност това да ти спести обилно количество болки или проблеми.
Как да се научиш да ядеш до 80%
- 1. Когато усетиш първите признаци на засищане, просто остави приборите и спри да ядеш, защото тогава стомахът ти е пълен на 80% и ако продължаваш да се храниш, може да го разшириш с 20%.
- 2. Яж бавно, дъвчи добре и обръщай внимание на сигналите, които стомахът ти изпраща. Усетиш ли леко засищане, спри да ядеш, дори да ти е много вкусно.
Свиква се бързо, защото е много полезно и намалява значително потенциалните ти проблеми.
Каква е връзката с батерията на електромобила?
Дали има общо с това колко да пълним стомасите си не зная, но така препоръчват производителите на батерии (да ги зареждаме до 80%), значи има причина. Важи за повечето литиеви батерии – в мобилни и други устройства, а сега и за тези в електромобилите.
Пълненето на батериите догоре също им идва в повечко. Подобно на стомасите ни, напълнени до 100% батериите се пръскат по шевовете от електрони. Например, знаеш ли че последните 20% (от 80 до 100%) се зареждат най-бавно? Дори на бърза зарядна станция. Системата се опитва поне малко да се предпазва, като ограничава количеството на поемания накрая заряд, за да не се претовари.
Последните 20% от капацитета на батерията на електромобил (80 – 100%) се зареждат най-бавно?
Ето и още едно Знаеш ли че… системата за регенеративно спиране обикновено не работи при изцяло заредена батерия. Съвсем просто е – когато батерията е пълна догоре няма как да вкарваш още електрони в нея чрез регенериране, нали? Затова, ако ще е пълниш до 100% помни, че в първите километри след потеглянето няма да можеш да разчиташ на регенеративно спиране.
И накрая, като ни закуркат стомасите, работата не е много комфортна. Не е добре да ги оставяме дълго време празни. Подобно е положението и при батериите. Тоталното разреждане не им е сред любимите “операции”. Предпочитат частичното. И понеже клетките им не могат да помнят, частичното разреждане не им се отразява лошо. Все пак, не се бой, и да ти спре някъде електромобила, батерията няма да се повреди – обикновено последните 10% резерва са недостъпни, за да е сигурно, че винаги има поне малко “неизпит сок”.
Разбира се, ти сам/а ще прецениш как да се отнасяш към своя стомах и към батерията на твоя електромобил. На мен ми остана само да ти кажа Весели празници и да ти пожелая здрав стомах и читава батерия. Наздраве!
eCars.bg / Elektromobili.bg
Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.
Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин
{loadposition newsletter}
Важно!Ако вече имаш регистрация в eCars.bg, при която си избрал/а да се абонираш за бюлетина, значи вече го получаваш. В случай че нямаш eCars.bg профил или си пропуснал/а да се абонираш за бюлетина при регистрацията, можеш да го направиш като натиснеш бутона Абонирам се отгоре. Разбира се, ако не искаш да получаваш своя eCars.bg бюлетин, просто трябва да се отрегистрираш, като кликнеш върху линка в дъното на всеки бюлетин.
Comments (9)
Така е. Като 80% е горната граница на “нормалното”.
Всъщност най-добре, от гледна точка живот на батерията, е нейното използване между 40 и 60% степен на зареденост. При използване в този диапазон се получават и “табличните” данни за живот на батерията (брой цикли зареждане/ разреждане), които производителя “гарантира”.
За съжаление това е в пряк конфликт с необходимостта от достатъчно разполагаемо количество енергия на автомобила.
Така е. Като 80% е горната граница на “нормалното”.
Всъщност най-добре, от гледна точка живот на батерията, е нейното използване между 40 и 60% степен на зареденост. При използване в този диапазон се получават и “табличните” данни за живот на батерията (брой цикли зареждане/ разреждане), които производителя “гарантира”.
За съжаление това е в пряк конфликт с необходимостта от достатъчно разполагаемо количество енергия на автомобила.
Така е. Като 80% е горната граница на “нормалното”.
Всъщност най-добре, от гледна точка живот на батерията, е нейното използване между 40 и 60% степен на зареденост. При използване в този диапазон се получават и “табличните” данни за живот на батерията (брой цикли зареждане/ разреждане), които производителя “гарантира”.
За съжаление това е в пряк конфликт с необходимостта от достатъчно разполагаемо количество енергия на автомобила.
Така е. Като 80% е горната граница на “нормалното”.
Всъщност най-добре, от гледна точка живот на батерията, е нейното използване между 40 и 60% степен на зареденост. При използване в този диапазон се получават и “табличните” данни за живот на батерията (брой цикли зареждане/ разреждане), които производителя “гарантира”.
За съжаление това е в пряк конфликт с необходимостта от достатъчно разполагаемо количество енергия на автомобила.
Така е. Като 80% е горната граница на “нормалното”.
Всъщност най-добре, от гледна точка живот на батерията, е нейното използване между 40 и 60% степен на зареденост. При използване в този диапазон се получават и “табличните” данни за живот на батерията (брой цикли зареждане/ разреждане), които производителя “гарантира”.
За съжаление това е в пряк конфликт с необходимостта от достатъчно разполагаемо количество енергия на автомобила.
Така е. Като 80% е горната граница на “нормалното”.
Всъщност най-добре, от гледна точка живот на батерията, е нейното използване между 40 и 60% степен на зареденост. При използване в този диапазон се получават и “табличните” данни за живот на батерията (брой цикли зареждане/ разреждане), които производителя “гарантира”.
За съжаление това е в пряк конфликт с необходимостта от достатъчно разполагаемо количество енергия на автомобила.
Така е. Като 80% е горната граница на “нормалното”.
Всъщност най-добре, от гледна точка живот на батерията, е нейното използване между 40 и 60% степен на зареденост. При използване в този диапазон се получават и “табличните” данни за живот на батерията (брой цикли зареждане/ разреждане), които производителя “гарантира”.
За съжаление това е в пряк конфликт с необходимостта от достатъчно разполагаемо количество енергия на автомобила.
Така е. Като 80% е горната граница на “нормалното”.
Всъщност най-добре, от гледна точка живот на батерията, е нейното използване между 40 и 60% степен на зареденост. При използване в този диапазон се получават и “табличните” данни за живот на батерията (брой цикли зареждане/ разреждане), които производителя “гарантира”.
За съжаление това е в пряк конфликт с необходимостта от достатъчно разполагаемо количество енергия на автомобила.
Така е. Като 80% е горната граница на “нормалното”.
Всъщност най-добре, от гледна точка живот на батерията, е нейното използване между 40 и 60% степен на зареденост. При използване в този диапазон се получават и “табличните” данни за живот на батерията (брой цикли зареждане/ разреждане), които производителя “гарантира”.
За съжаление това е в пряк конфликт с необходимостта от достатъчно разполагаемо количество енергия на автомобила.