ZF: технологии за електрифициране на задвижващи системи

Говорят ли ви нещо буквичките ZF? Ако не, все пак има огромна вероятност те да са навсякъде около вас, особено ако шофирате германска кола. ZF произвежда кормилни рейки, автоматични трансмисии и куп други агрегати, които автопроизводителите използват като оригинални части при сглобяването на своите модели. Времената обаче се менят и наред с много други компании, ZF насочва всичките си усилия в автомобилната електрификация, следвайки добре обоснована и ясно насочена стратегия за развитие, за да удовлетвори всички изисквания на автомобилното бъдеще. В допълнение към наскоро започналата разработката на изцяло електрически задвижвания за превозни средства – предназначени предимно за градското движение – ZF постоянно развива продукция в новото електромобилно направление, която дори вече е на пазара. ZF предлага всички компоненти за икономично-електрифицирана авто-линия: от електрически мотори, хибридни модули, блокове за управление и силовата електроника, до хибридни трансмисии и цели задвижващи системи…
Хибриден модул
Навлизаме директно в новите технологични разработки на ZF и един съществен елемент от тях е хибридният модул на компанията, базиран на хибридно съвместими базови трансмисии, с използването на който могат да се намират индивидуални хибридни решения с различен дизайн. В модула са използвани компоненти от продуктовата гама на ZF, като един от ключовите елементи е DynaStart електромоторът, осигуряващ различни мощностни характеристики в зависимост от класа на производителност. За пълни хибриди, ZF-DynaStart се предлага и като хибриден модул с интегриран отделящ съединител, като техническа предпоставка за изцяло електрическо задвижване. В допълнение, за да функционира хибридното задвижване гладно, е нужно ефикасно хибридно управление и точно тук опитът на ZF гарантира перфектно взаимодействие между разработваните от компанията хибриден хардуер и контролираща електроника, софтуер и силова електроника.
Ефективност на модулната система
Фактът, че ZF е източник на всички компоненти за хибридизиране улеснява интегрирането им в цялостни рентабилни системи. Тази гъвкавост позволява разработването на умерени, пълни и зареждаеми хибриди с голямо съотношение на идентични части и синергични ефекти. Доказателство за това са отдавна разработените хибридни трансмисии на ZF, които в момента се вграждат при масовото производство на BMW Active Hybrid 7 и хибридната версия на Audi Q5, спестявайки до 25 процента гориво и емисии
Интегрирана силова електроника
Досега, силовата електроника, като централна връзка между електромотора и батерията, беше разполагана на различни места в автомобилите, в зависимост от производителя. С 8-скоростната пълна хибридна трансмисия, сега ZF осигурява централно устройство за силовата електроника, което може да бъде вградено в трансмисията независимо от монтажното пространство. Това означава, че е нужно разработването на по-малки компоненти, а концепцията за охлаждане трябва да бъде променена, заради високите оперативни температури.
Това директно интегриране на силовата електроника с трансмисията има множество предимства: Преди всичко, устройството е по-близо до електромотора, което означава по-малък брой системни връзки и окабеляване. Освен това, по този начин ZF може да добавя силовата електроника предварително, независимо от автопроизводителя и платформата. След това авто концерните могат да инсталират хибридната трансмисия независимо от модела, тъй като силовата електроника е вече вградена. За първи път сервизното обслужване е по-лесно, защото новото устройство на силовата електроника може да се включва самостоятелно отдолу.
Изцяло електрически задвижващи системи
Друг елемент от стратегията на ZF е развитието на изцяло електрически задвижващи системи, разработени специално за кратки разстояния и вътершноградски трафик. По-голямата част от всички пътувания с кола са по-къси от шест километра – разстояние, което електромобилите покриват безпроблемно днес. За коли до среден клас, с разработването на осово базирано електро задвижване, ZF показва как електрическите коли на бъдещето могат да станат реалност, при това с много добри динамични характеристики и по-голям пробег. Системата се състои от електромотор, компактен едноскоростен трансмисионен модул, силова електроника и контролиращ софтуер. Благодарение на двуетапната трансмисия и новаторския високоскоростен дизайн е възможно постигане на невероятна производителност с използване на по-малко материали. Още при самия старт, задвижващата система осигурява въртящ момент от 1,400 Нм, измерени на задвижващата ос. Колата ускорява до 100 км/ч за приличните 9 секунди, а максималната възможна мощност при оста е 90 кВ.
eTB: Electric Twist Beam – Twist-beam задно окачване и E-drive комбинирани в една система

С новаторска цялостна система, комбинираща ос и електрическо задвижване под името Electric Twist Beam, ZF работи върху специфична за малки и микро коли концепция. Тук, електрическата задвижваща система е интегрирана в полу-независимо задно окачване, а трансмисия/електромотор, е монтирана по спестяващ обем начин към всяко от задните колела. Предимството на това задно електро задвижване с 60 кВ мощност е, че неговата интелигентна, компактна интеграция, която освобождава място в средата на превозното средство, осигурява повече пространство на автопроизводителите за дизайнерски решения. Освен това, целевото разпределение на въртящия момент може да подобри динамиката на управление и безопасността. Спестяващият тегло високоскоростен дизайн е заимстван от централното електрическо осово задвижване, с използване на всички синергии. Свързващите точки между оста и купето са като при конвенционалните коли, което прави интеграцията в съществуващи моделни платформи лесна. Възможно е и използването на същите спирачни системи и колела, като при серийно произвежданите коли с ДВГ.
[Източник: IAA]
Leave a Reply