Li-S батерия за потенциален пробег до 2000 км пред индустриални тестове

Компоненти

Към пролетта на 2020 г. електромобилите с най-голям пробег леко докосват границата от 500 км. Възможни са по-големи преходи с много икономично шофиране, но това далеч не е масовият случай. Да не говорим за случките, за които приятели са ми разказвали - пробег по 200 км с такива големи батерии.

Големи като 100 кВтч, защото в момента това е горната граница на капацитета на електромобилните батерии, като има обявени различни предстоящи модели с повече, някои двойно. Но все още само обявени.

И в този технологичен порядък се появява нова разработка – мярвам Lithium Sulfur батерия, която според своя създател, компанията Brighsun New Energy, може да осигури до 2000 км пробег с едно зареждане.

Първото приложение на тази батерия е при мобилните телефони. Brighsun твърди, че с такава батерия телефон ще може да издържа по цяла седмица. Да му се не види. Едно време телефоните издържаха и по повече. Сега с цялата армия чипове и чипчета вътре, са нужни чудеса тези мини огледала на живота ни дето си ги носим в джобовете, да издържат и по два дена. Два... Хе.

И второто основно приложение е при електромобилите.

Компанията не ми е позната, но очевидно не е никак нова. Екип на Brighsun е работил 8 години по този проект за lithium-sulfur (Li-S) батерии, в резултат на което постигат 5-8 пъти по-висока енергийна плътност отколкото на повечето литиево-йонни батерии. Това е проверено от института SGS, чиито тестове са показали, че новата Li-S батерия на Brighsun задържа 91% от своя първоначален капацитет след 1,700 цикъла на зареждане при стойност 2C (пълно зареждане/разреждане в рамките на 20 минути. Това пък води до само %0.01 загуба на капацитет при всеки цикъл.

При вдигане на стойността до 5C (пълно зареждане и разреждане за 12 минути, батерията задържа 74% от капацитета си след 1,000 цикъла, което отговаря на загуба на 0.026% от капацитета при всеки цикъл).

Не знаех, че в SGS правят такива тестове. Това е много интересно, защото ни вълнува и често го обсъждаме като тема в екипа - тестовете (на батерии, процеси на зареждане и др.).

Дозата скептицизъм за нови разработки при батериите с мускулести изявления си я има винаги в такива случаи. Изглежда в Brighsun обаче са отишли напред в нещата, тъй като вече имат патент за тази Li-S батерийна технология, която пречи на образуването на полисулфид на серния катод и ефективно потиска образуването на дендрити. Но тук има нещо реално. Едно огромно постижение. Мега впечатляващо е, защото всъщност през 2015 г. Brighsun е постигнала световен рекорд с тогавашна батерия – 1018 км с едно зареждане на електрически автобус!

Химията и тези неща са интересни и човек може да се задълбае в тях стига да иска, но по-важното е, че екипът на Brighsun вече си е разработил процеси за производство на катодни материали (електролити, сепаратори и аноди от литиеви листи, като основните от тези компоненти могат да се произвеждат в количества. Скоро планират да започнат производство на пробни клетки с очаквана енергийна плътност над 1,000 ватчаса на килограм. Яко.

В духа на следващата вълна от батерии имат и още една разработка - твърд електролит за новата Li-S технология и бидейски австралийци Brighsun няма да имат проблеми с базовите елементи, защото си ги имат на богато в Австралия.

И накрая, кинтите. Брайсънци си търсят инвеститори, за да си скалират производството, но хей, това ме подсеща, че и eCars търси същото. И това скоро ще го раздвижим активно в блога, форума и общността. Че нещата се променят презглаволомно и ще ни трябва много помощ, за да смогнем с вълната, която се задава.

Хора в тази дискусия

Коментари (1)

Оценка 5 от 5 на база 1 гласа
This comment was minimized by the moderator on the site

Може би след 20 години

Атанас Дечев
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
Все още няма пуснати коментари

Най-нови теми от форума

  • Няма мнения