Калкулатори за пробега на Opel Ampera-e и Renault ZOE ZE40 – сравнение

Технологии

В този блог: Бърз и нагледен начин да добиеш представа как се смята пробегът на два електромобила.

Opel Ampera-e тепърва ще се появява по европейските пътища, но на страницата на Opel вече има калкулатор за пробега, който показва очаквания реален пробег при различни условия. Хрумна ни да го сравним с калкулатора на Renault ZOE ZE40 с новата по-голяма батерия...

Ampera-e и ZOE са с различна големина на купето и батериите. Ampera-e е малко по-дълъг и с 50% по-голям капацитет на батерията (спрямо тази на ZOE ZE40). На пазара вече се намират и почти изцяло сходни електромобили от различни марки, но този блог е не толкова за сравнение на двата модела, колкото да покаже как работят калкулаторите за пробег и как различните системи и условия влияят на шофирането.

За една бърза техническа яснота, ето малко данни:

Opel Ampera-e: Дължина – 4.17 метра, батерия 60 кВтч

Renault ZOE ZE40: Дължина – 4.08 метра, батерия 41 кВтч

Калкулаторът за пробега на Ampera-e използва WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) цикъла, който е сходен с тестовите процедури на американската агенция по околната среда (EPA). Това е важно, защото повечето европейски автопроизводители използват Европейския тестов цикъл за шофиране (NEDC), резултатите от който обаче въобще не кореспондират с реалността. Тези на EPA са доста по-близки до потребителските, а и в последните две години след като се развихри Дизелгейт аферата около VW стана ясно колко се лъже с разходите и емисиите в Европа.

Започваме с Ampera-e. Като разцъкаш малко калкулатора и бързо лъсва нещо странно. При температури под нулата и съответно използване на отоплението пробегът пада драстично. Ама много!

Без включено отопление калкулаторът показва пробег 463 км. Това нещо не го вярваме особено много пък и ще да е бая вкочаняващо преживяване да пробваш дали ще ги мине при -20°C. Шокът идва, когато включиш парното (в калкулатора). Пробегът спада на 167 км. Това са 296 км или 64% по-малко. Гладно парно ей!

Остават два варианта за зимата с Ampera-e/Bolt – в някакъв момент да монтират по-енергийно ефективна отоплителна система или (ако не е чак толкова студено) да разчиташ на отоплението на седалките.

При температури над нулата, едно бързо сравнение от симулатора, както го наричат в Opel, е при 20°C – 319 км пробег при много висок разход и 517 км при среден разход. Това WLTP може и да е по-добро от Евроцикъла за шофиране, но е важно да напомним, че при реални тестове беше установено, че Chevrolet Bolt прави по около 380 км с едно зареждане и затова стойностите в симулатора на Opel просто ни изглеждат завишени. Когато дойде момент да тестваме, ще можем да кажем с по-голяма точност колко са близки до реалността.

Другият калкулатор, на Renault ZOE, не е базиран на WLTP и за щастие изглежда не показва нереални стойности като по NEDC. Официално Renault рекламира модела с 400 пробег (по въпросния NEDC цикъл), но в калкулатора стойностите като от реалното шофиране.

Ето няколко примера:

  • Температура 5°C, скорост 90 км/ч – пробег 247 км
  • Температура 20°C , скорост 70 км/ч – пробег 321 км
  • Температура -10°C, скорост 60 км/ч – пробег 237 км
  • Температура 15°C, скорост 130 км/ч – пробег 157 км

Последният случай е като за продължително магистрално шофиране с близка до максималната за ZOE скорост и показва ясно, че при такова шофиране може да очакваш наполовина по-малко пробег отколкото при умерена температура и шофиране. ZOE от самото начало беше оборудван с нова термо помпа за отопление и не че не харчи ток, но явно е по-икономична. Факт е обаче, че при магистрална скорост пробегът спада значително. При Chevrolet Bolt високата скорост като че ли не оказва толкова голямо влияние.

Засега с нашия ZOE с първото поколение 22 кВтч батерия правим в еко режим и спокойно градско шофиране до около 180-190 км през пролетта. Зимата пада до 100-120, а тази миналата беше люта. При първа възможност ще сравним с новата 41 кВтч батерия и естествено с Opel Ampera-e, който в момента нямаме идея кога ще се появи в България. Задава се обаче възможност за тест на електрическия Hyundai IONIQ.

Хора в тази дискусия

Коментари (5)

Оценка 0 от 5 на база 0 гласа
This comment was minimized by the moderator on the site

Явно от GM са извикали Топлофикация София за да разработят гладното парно

Ето това става като не са сложили на Ампера-Е един обратим вентил на термопомпата/климатика за отопление. Освен това Амперата-Е топли батерията чрез антифризната система за охлаждане когато е студено и това гълта доста ток. Не знам дали Зоито изобщо активно си топли батерията.

Влади Иванов
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
This comment was minimized by the moderator on the site

Това последното е интересно да се разучи, защото през януари като монтирахме зарядна станция на община Самоков и беше -15 ЗОИто се зареждаше много бавно, а станцията дава до 22 кВт. Колата беше стояла доста време на студа и очевидно системата позволява много слабо зареждане като мощност докато не се затопли и/или минат няколко цикъла.

Мартин Хаджистойков
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
This comment was minimized by the moderator on the site

редовно по сайтовете американците коментират термо-помпите в електричките

Атанас Дечев
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
This comment was minimized by the moderator on the site

Марто, ама вие сте се оборудвали вече и със ZOE ли?! Пропуснал съм го тоя факт, все още те броя с Туизито

petko_voyvoda petko_voyvoda
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
This comment was minimized by the moderator on the site

Опа пропуснал съм го този коментар - еми да - от миналия август/септември нещо такова - имаме в групата и ZOE

Мартин Хаджистойков
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
Все още няма пуснати коментари