Прикован за града? – Електромобилът къса оковите
Електромобил и зарядна мрежа “от едно място” = пътуваш на дълго, без грижи!
Някои хора не искат да чакат. А това само може да ни радва, защото е чудесно потенциалът да се разгръща обмислено, бързо и ефективно. Такива са хората в Tesla Motors, които, дори да изглежда “затворено”, направиха кабела за зареждане на своя Model S със собствен накрайник, чрез който колата да се зарежда на станциите от нова супер зарядна мрежа на компанията (засега) в Калифорния. Този “собствен” накрайник означава и че други електромобили не могат да се зареждат на станциите на Tesla. Очевидно е, че хората в компанията не искат да чакат останалите производители или стандартизиращите организации да определят “единен” вариант за зареждане. И ето ти мрежа за бързо зареждане, със станции през определено разстояние, така че да си караш електромобила извън града, без никакви грижи. При това с доста приемливо време за междинни зареждания и то без специална бърза зарядна инфраструктура. Вече има и потребителски тестове. Интересуват ли те?
На автосалона в Париж ИД на VW Мартин Винтеркорн каза, че сега най-добрата формула е зареждаемият хибрид, защото той обединява градската ефикасност на електрическото задвижване, което осигурява по-малък пробег, и ефективният на дълги разстояния бензинов двигател. Има логика, все пак трябва да се мисли за масовия потребител. Само че в Tesla Motors са на друго мнение и то не включва понятието ДВГ. Tesla Model S е скъпа за масите кола, но след нея ще има по-достъпни модели, а компанията вече доказа, че електромобилът съвсем спокойно може да се използва за изминаваме на повече километри, без някакви притеснения. Как? С едно просто технологично решение – множество зарядни устройства в едно.
Става дума за изгражданата тайно Tesla Supercharget Network, която компанията изненадващо разкри наскоро. Самата мрежа не беше тайна, а изграждането на самите станции. Отново, Tesla Model S, дори в базовия си вариант започва от $57,400 и не е евтина кола, но пък си има приличен пробег от 260 км (в този базов вариант и до 450-500 км в топ изпълнението), и с построяване на зарядни станции на определено разстояние и бързо стандартно презареждане, пътуването извън града става съвсем възможно и най-вече, безпроблемно.
Хитът тук е, че станциите от мрежата са соларни – като ще е гарга, да е рошава – Model S ще се зарежда с възобновяем ток, което го прави практически чист – не се използва електричество, генерирано от централа, работеща с въглища, например. А простичкото, ефикасно и по-евтино решение за ускоряване на зареждането е в окомплектоване на повече зарядни устройства в едно – всъщност, в един шкаф просто се поставят 12 устройства като бордовото на Model S, всяко с капацитет 10 кВ и ето ти 120 кВ. Това решение е наполовина по-евтино и лесно за управление от ChaDemo зарядните, и за 30 минути зареждане осигурява на Model S ток за пробег до 250 км!
Ето я и историята, която подкрепя с доказателства горните редове, за да не изглеждат като извадени от прес съобщение на Tesla:
Брад Берман, който пише за Ню Йорк Таймс и Plugincars, направи нарочен тест на дълго разстояние с Tesla Model S. Целта – да провери как работи супер зарядната мрежа на Tesla по трасето. ОК, казвам супер, защото така я нарича Tesla – и в някои отношения наистина е супер.
Често правя аналогия между зареждането на кола с гориво и такава с електроенергия. Тръгвам за вилата, сипвам 20 литра за няколко минути и пак съм на път. Бързо е и сме свикнали с това. С електромобилите, обаче, засега то не е възможно – технологията е съвсем различна. Но нещата, поне при Tesla, се подобряват много бързо, макар че дори с новото 100 кВ зареждане пак говорим за половин час, което дава “сок” за 250 км. “Половин час?” Това, вероятно, ще възкликнат повечето хора. Но дали не е подобрение спрямо 7 часа за 100 км пробег? На мен ми се вижда като скок в небето, направо! Да се върна обаче на Model S – както Брад установява, бързо зареждане като на бензинова кола не е нещо, което ти трябва с електромобил с голяма батерия като Model S. Да видим защо…
Най-напред да кажа, че скоростта на зареждане на по-изтощена батерия е два пъти по-голяма от тази на почти пълна. По-конкретно, от 40% до 80%, в сравнение с 80% до пълна. Така, след две от три зареждания преди пристигане до следващото зарядно, Брад остава с под 15 км пробег, което може да звучи притеснително, но всъщност не е, защото батерията има “запас”. А пък и зарежданията са отнели 38 и 25 минути, със заряд съответно за 247 и 188 км, пресметнати добре спрямо разстоянието до следващото зарядно. Брад е можел да зарежда и повече, но това би удължило времето значително, точно заради много по-бавните последни 20%. И понеже не му трябва повече заряд от предвидения, той пътува с добре премерено количество, като не удължава излишно времето за зареждане.
С по няколко места за зареждане и възможност за устройството да храни две коли едновременно (и осем на цялата станция), сега всичко изглежда лесно. Интересно е как ще се развива мрежата с увеличаване на броя Model S по пътищата, включително и в Европа.
Но точно тук идва на помощ лесното и гъвкаво решение на Tesla – да направи зарядно устройство, което се състои от дузина бордови зарядни като в самата кола, което излиза няма и половината като разход за произвеждане спрямо бързите зарядни станции. Това го разбирам като под $5,000, след като Nissan, например, свали цената на своето бързо зарядно на $10,000. А в същото време системата на Tesla зарежда (по стандартния, бавен начин) по-бързо от тази на реално “бързите” електро колонки.
Вероятно се питаш какво ли точно ни грее това? Калифорния, въобще щатите, са много далече от нас. О, това въобще не е важно – важно е, че попиваме тази супер ценна информация известно време преди старта на продажбите на Model S в Европа, който се очаква по някое време през първата половина на 2013 г. И тук истински важното е, че евтиното електричество – говорим за такова добито от слънцето все пак – означава по-ниски цени на зареждането за собствениците на Model S, макар че на представянето на мрежата ИД на Tesla Елон Мъск дори използва думата безплатно!
И ето нещо много важно в тази връзка – с този бизнес модел мнозина ще се чудят “Ха, тези пък защо ще дават безплатно или супер евтино зареждане, къде им е сметката?” и ще ти кажа къде е. В Tesla са осъзнали рано, че при ниските цени на тока не трябва да търсят печалбата си в зареждането. Те обаче улесняват своите клиенти като им предоставят още сега тази възможност (да зареждат), а печелят от различни други неща, като се започне от това, че производството е много оптимизирано и разходите са намалени в много направления, през добавянето на опции при поръчка на колите и продаването на компютърни и мобилни приложения за Model S и бъдещите други електромобили на компанията. На мен този модел определено много ми допада и честно казано мнението ти за него силно ме интересува.
В България вече започна да се говори за това, че безплатното зареждане на електромобили може да се разглежда и като популизъм, но ми се ще да видя не толкова тесногръди мнения. Можем повече, а зад това седи нов и гъвкав бизнес модел и ето как компании като Tesla показват, че го разбират. Монополът вече ще е много трудно нещо, както е сега с горивата, защото ще имаме много и различни възможности да зареждане. В градовете ще е трудно, но хората живеещи в къщи, ще могат да зареждат колите си с електроенергия собствено производство чрез соларни панели, а прогнозата ми е, че на пазара за зареждане на електромобили само след година две вече ще има неистова конкуренция с какви ли не предложения.
И след като разказах тази история и я подкрепих с факти, да се върна към началото. Както от VW казват, а от Opel вече направиха чрез Ampera, комбинацията електромотор с удължител на пробега може и да звучи много правилно в момента, но след като някой вече е направил придвижването само на ток толкова близко до това с конвенционална кола, нали знаеш, че гледаме по-атрактивното – като можеш да си караш на ток и 500 км с една половинчасова пауза за какво ти е бензинов генератор… Да, иска се зарядна инфраструктура и много други неща. Просто след като вече някъде е направено, ще се направи и на други места и аз очаквам автопроизводителите да започнат да чукат на вратата на Tesla. Те всъщност вече го правят – задвижващите електро системи на Toyota RAV4 EV и Mercedes-Benz B-class са на Tesla…
Та, май електромобилът започва да се отърсва бързо от “градските окови”. Ти как мислиш?.
[От: Plugincars]
eCars.bg / Elektromobili.bg
Leave a Reply