Разбира се, колите се разделят на много видове, но разглеждайки тези, който се задвижват от електромотор, захранван от батерия на ток, се налага името електромобил, по обозрими причини. Електрически автомобил е неточно или по-скоро би означавало кола с хибридна технология - електро (ток) и авто (гориво). Напомняне: колата с електрически мотор се нарича електромобил.
Няма да коментираме марки и модели - това е ежедневно в сайта. Но да разгледаме термините, които така често споменаваме при всяко ревю на кола: конски сили и въртящ момент, силата на мотора, която в повечето случаи е определяща при покупката на кола. Толкова си харесваме определението 'коне' или 'конски сили', че си го ползваме ежедневно, при все че в модерната ни техническа терминология, би трябвaло да ползваме 'ват' и 'киловат'. Това, с 'конете' е от преди 3 века, когато Джеймс Уат (J. Watt) - обезсмъртил името си именно с единицата, която трябва да се ползва вместо 'конска сила' - оценявал мощността на парните си двигатели, сравнявайки изпомпването на вода от един двигател за единица време, с количеството изпомпано от един кон за същото време. Така: 1 кон повдига 150 кг, за 1 минута, със скорост 30 метра. 10 коня-1,5т-300м, времето си остава минута, разбира се.
Както е коментирано в доста от форумите, конските сили са измислени. Те са резултат. Те не съществуват като реална единица, а всъщност са част от разговорния фолклор, но пък не пречат на никого... ползваме си ги. Международният стандарт ISO - валиден и у нас, приравнява една конска сила на 0,735 киловата или приравнено за единица киловат - 1kW=1.359 к.с. Някъде из нета бе формулирано много разбираемо: 'конските сили се получават от оборотите и въртящия момент'. Уравнението е... : коне = обороти Х въртящ момент. Толкоз за това. Продължаваме:

Друга величина определяща ускорението е моментът на сила, който ние си знаем като въртящ момент. Обаче кога е тоя момент и какво се върти? Съвсем конкретно е свойството му - определя качеството на ускорение на колата. Той няма общо с оборотите, а се изчислява спрямо силата, която мотора произвежда към момент Х. Обобщено: въртящият момент показва работата, която може да 'изработи' двигателя. Тук се връщаме на конете - те ни ориентират колко дълго може да я работи - вече според оборотите. По нашите стандарти, измерваме въртящия момент в Нютон метри (Nm), а ето тук има грамотно, техническо обяснение :).
Като цяло, за по-разбираемо: потеглянето на колата или движението на ниски обороти се характеризира от момента на сила, а как се справя при високи обороти, определят конете.
Тук идват разликите между авто- и електромобил. Разликите при оборотите на работа, както и разликите при предавките - третият елемент при определяне на ускорението. Тези различия обуславят стила на извършване на работата, не са сложни за усвояване - като водач, не на инженерно ниво - и не са пречка за по-масовото възприемане на колите на ток. Няма две мнения, че ускорението при електрическите коли е в пъти по-бързо от двигателните, а относно тяхната пъргавост и динамичност спортни тестове се правят и с най-'безобидните'. Резултатите сме представяли, а ще има и още впечатляващи такива, в неспиращата битка 'по-по-най'. И разликите са задълбочават...
В края на краищата, електромобилите са пазарен продукт, както и автомобилите. Важни са продажбите, мнението на клиента и неговата удовлетвореност. Много от техническите термини и показатели са сходни - това видяхме - но е важно да видим и основната разлика: резултатът, които оставят след себе си. Споменахме любимите от всяка задача точки, 'А' и 'Б'. Ще стигнем от едната до другата с всякаква кола, въпросът е 'на каква цена'? И 'цена'-та тук не е само разход за придвижването, а и последиците от него.
[eCars.bg] [offroad-bulgaria.com][bmw club bulgaria][opelclub.bg]