Volkswagen XL1 визитка | |
---|---|
Мощност ел. | 20 кВ (27 кс) 100 Нм |
Батерия Li-ion | 5.5 кВтч |
Пробег ел. | 35 км реален |
Мощност ДВГ | 35 кВ (48 кс) 120 Нм |
Обем ДВГ | 800 см3 |
Пробег ДВГ | 515 км |
Тегло | 795 кг |
Макс. скорост | 160 км/ч (огр.) |
Ускорение 0-100 км/ч | 11.9 сек. |
Имената са важни. Някои са емблематични, произнасят се лесно и дори са част от ежедневието. Като Golf. XL1, от друга страна, звучи по-скоро като добавките в стил Jetta GLS... Това, последното, е малко скучно, но в XL1 като че ли има повече сила. Само че не такава, с каквато сме свикнали да свързваме комбинацията XL. Символиката XL тук е откъм ефективност, а единицата само допълва заявката за класиране.
XL1 "на части"
Всъщност, акцентът в обозначението на модела са последните два символа – L1. Това е нещо като съкращение за въпросния около литър на сто разход, с който VW рекламира XL1. Но дали разходът е толкова нисък?
Официално Volkswagen представя XL1 като супер ефективен дизел плъгин хибрид с разход от 0.9 л/100 км. Това е стойността по Новия европейски цикъл за шофиране. Какъв е реалният пробег? Според известното количество журналистически тестове, в които "жаленето" не е на мода, XL1 харчи малко под 2/100. Кофти, би казал някой, това е двойно на обявеното. Ние пък на това все така си му викаме "посръбване". Щом "на ръчка" разходът е под 2/100... май това чудо наистина е супер икономично.
Има и друг начин да стигнем до тези 2 литра разход. Според техническата спецификация резервоарът на XL1 побира 10 литра дизелово гориво, а ДВГ пробегът е 550 км. Удвояваме грубо до 1000 км и 20 литра след разделянето, ето ги "двата литра на сто".
Да не прекаляваме с темата разход, макар че това вероятно ще е един от елементите, заради които XL1 ще се търси най-много. Само да добавим, че за да поддържа 100 км/ч скорост на равен път, XL1 се нуждае от нищожните 6.2 кВ (8.4 кс), което прави неговия мини двуцилиндров дизелов двигател напълно достатъчен за целта.
Техническите параметри на XL1 са в табличката отдясно, затова няма да ги обсъждаме отделно. Но за ефективността можем да кажем още някои неща. Формата на купето, с кабина за двама и плавно стеснена задна част е виновник за още една хегемония – коефициентът на челно съпротивление на XL1 е несравнимо по-нисък от този на повечето коли – само 0.189. За сравнение, Mercedes рекламира новия CLA като масовата кола с най-ниско съпротивление в света (0.23), а с 0.24 Tesla Model S е направо феноменален за формата и класа си. Но електромобилът на Tesla тежи доста. В сравнение с него Volkswagen XL1 е направо като перце със своите няма и 800 кила.
За да стане възможно това, на помощ идва здравият и лек карбон. Та ето какво има под него:

Всичките тези карбонови части са все още доста скъпи. Въпреки това VW ще изработи известно количество от тези коли – 250 засега. С тях сега има само един малък проблем, който не се намира под карбона, но липсата му се забелязва още на пръв поглед – няма външни огледала.
В Германия и Австрия компанията се е сдобила с "изключение", но за останалите държави в Европа няма такива и външните огледала са задължителни. Това означава, че XL1 ще се продава само у (и в съседсво с) дома. Дали някой от България ще си купи XL1 и дали ще има проблеми с полицията у нас заради това несъответствие не знаем, но се съмняваме, че точно това ще бъде пречка за сдобиване с тази маниашка машина.
В заключение, и малко нетипично за нас накрая, няколко думи за електро задвижването на Volkswagen XL1.
С толкова нисък разход на гориво капковидният плъгин хибрид от Волфсбург не иска и кой знае колко ток. Малката 5.5 кВтч батерия осигурява около 35 км реален пробег, благодарение на супер ниския разход на електричество от 10 кВтч/100 км.
Ако сметката не ви излиза, то е защото от тези 5.5 кВтч използваеми са по-малко, вероятно около 3.5 кВтч, което е реалният капацитет. Така, 10 кВтч разход / 3.5 кВтч капацитет = 2.8 и 100 км / 2.8 = 35 км пробег.
Тези 35 км са относително прилични за града, а с дизеловия разход, който прави на пух и прах дори шампиони като Audi A2 1.2Тdi с пословичните му 3 л/100, за 500 км пробег XL1сръбва някакви си 10 литра дизел... определено зареждането с ток ще е доста по-често.eCars.bg / Elektromobili.bg
Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.