- Коментари: 2
- Харесвания: 0
за новодошли ?
- simoniko
- Автор на темата
- Извън линия
- Свежо попълнение
Не можах да намеря подробно описание на видовете кабели и какви точно ми трябват като собственик на е-кола в България!
имам няколко въпроса към старите кучета и ще бъда благодарен за малко помощ!
В случай ,че имам само шуко зарядно и колата ми е с тип 2 (тесла с) , какви кабели и откъде е важно да имам ?
Има ли 100% актуална карта с всички зарядни станций в БГ и универсален метод за плащане ?
- или се наблюдава пълен хаос и трябва да се свалят 49 приложения със 49 регистраций и тн?
Би било хубаво да има тема за първи стъпки към е драйв ентусиастите с подробна информация за тези неща и дори смятам , че
много хора биха разбрали ,че не е страшно да имаш електричка и , че се работи по въпроса усилено .
Иначе поздрави към Екарс и Елдрайв смятам че се движите в правилната посока
Предварително блгодаря
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.
- mindfreeze
- Извън линия
- Вече ангажиран
- Коментари: 71
- Харесвания: 17
Кабел ти трябва само Тип 2 -> Тип 2. В магазина на екарс има shop.elektromobili.bg/produkt/tip2-kabel-trifazen/ . Chademo -> Tesla адаптера е много важен, но предполагам, че си получил с колата.
Актуалните карти са plugshare.com за света и vsichkotok.bg за БГ. Понякога новите станции се появяват първо в една от картите, но рано или късно идват и в другата.
Платени станции в БГ знам само на елдрайв, които си работят само с тяхното приложение или техните RFID карти. Всичко друго е безплатно или се плаща само паркинга.
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.
- murry
- Извън линия
- Основател
- Коментари: 243
- Харесвания: 35
Аз съм със следния setup (колата ми е с тип 1 вход, не е като твоя):
В гаража:
- Кабел тип 1 -> тип 2 към зарядната станция, който си стои винаги на станцията и при паркиране просто го плъгвам всеки път (тип 2 -> тип 2 за теб)
В колата:
- Мобилното зарядно (това с шукото) - за ситуации, в които няма зарядна станция наоколо и можеш към всеки контакт да се плъгнеш
- Кабел тип 1 -> тип 2 (тип 2 -> тип 2 за теб) за зарядните станции с "женски" входове (пр. повечето не елдрайв, всички, правени от екарс/електромобилибг). При тип 2 автомобилите готиното е, че има зарядни станции, които директно можеш да ги плъгнеш към колата си, понеже си имат вграден тип 2 кабел (пр. станциите на АББ, станциите, които купуват LIDL за магазините си, мисля и тези на Кауфланд също)
Този сетъп ти покрива всички кейсове - лесно зареждане вкъщи, лесно и гарантирано зареждане по станциите навън.
Разбира се, горещо препоръчвам кабелите на ecars - доста са добри и не са скъпи. Ако нямат наличност в момента им звънни и ще ти произведат
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.
- sorcererals
- Извън линия
- 3-та жичка
- Коментари: 144
- Харесвания: 17
Сега за кабелите. Като взех колата, получих синия кабел Тип2->Тип2 и един черен Тип2->Шуко, като втория всъщност завършва с преходник, към който можеш да включиш шуко до 16А, монофазен промишлен щепсел 32А(син) или трифазен промишлен щепсел 16А(червен). С покупката на колата получих само шуко, но в последствие ми дадоха и другите два без да доплащам. По принцип CHAdeMO- то го продават, аз си го купих, като цената му е 500 евро. Това ти е повече от достатъчно да си покриеш нуждите за зареждане. Е-карс имат и допълнителни преходници в онлайн магазина си, разгледай ги и прецени какво би ти трябвало.
За България ти препоръчвам всичките и най-вече CHAdeMO, за да можеш, да се възползваш от бързите зареждачки ефективно. Ако трябва да преведа скоростите на зареждане, то те най-общо са следните:
16А шуко зарежда батерията с 16км/ч.
Респективно 32А зарежда с 32км/ч. Трифазен 16А/400V зарежда с около 50км/ч(толкова беше в един паркинг във Венеция). Това е на разговорен език.
На бърза зарядна станция показателите според компа на колата варираха в рамките на допустимото - 330-370V, 114-120А, 38-40КW(въпреки, че пише 50KW на станцията) пробег при зареждане 180-200 км/ч. На станцията до офиса на Е-карс ми даде около 80 км/ч, като напрежението беше леко нестабилно. Данните са по-скоро практически за моята кола, защото скоростта на зареждане зависи и от бордовото ти зарядно. Моето се води 22KW, което е и ограничението при AC(променлив ток) зареждане. Станцията може да има опцията, да зарежда с 43KW, но в моя случай не мога да се възползвам от това. Като приключа работа може да снимам кабелите и накрайниците, които имам и ще ги пусна в темата.
Инсталирай си зарядно вкъщи и зареждай колата нощно време там, просто препоръка. Зимата ще ти помогне да подгряваш колата и батерията от мрежата, което ще ти даде оптимизирана работа на батерията, а от там и по-голям пробег. Не знам какви са ти очакванията, но при -15 градуса и студена батерия пробега пада на около 250 км, при топла батерия е над 300км, сега лятото е над 400 км. Карам Tesla S75D.
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.
- Касъклиев
- Извън линия
- Леко навлязъл
- Коментари: 46
- Харесвания: 16
Изчетох много информация из интернет, изгледах и доста видея в ютуб (най-вече за хюндай-я), но все още не мога да кажа на 100%, че не са прави .
Изчетох и тук във форума доста теми, но пак не успявам да се убедя напълно, че няма да съжаля и че не избързвам с покупката на е-кола.
Затова бих помолил притежателите на електромобили да споделят, ако не им е проблем, какви са негативите , с които се сблъскват шофирайки е-кола в България.
Малко дълъг стана първият ми пост, за което се извинявам.
Живи и здрави, и безаварийно.
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.
- murry
- Извън линия
- Основател
- Коментари: 243
- Харесвания: 35
поста изобщо не е дълъг. На мен уводите са ми толкова...
Йоник-а е много як вариант - в ринг мола видях и Кона-та - и тя е много сполучлива според мен - доста е просторна вътре.
Важен въпрос е на Йоника дали гледаш чисто електрическия вариант или плъгин модела им?
Също така - имаш ли гараж / твое паркомясто (било то вкъщи или офиса), където можеш да си прекараш ток за зарядна станция? За мен при ежедневното ползване на колата това е основното условие да си окей с електромобил.
За извънградско - не съм наясно колко на макс скорост може да се зарежда Йоника (коната мисля, че има CCS). Ако бордовото е нещо от типа на ~7kWh (Марто може да потвърди тук) може да ти е некомфортно когато си на път да трябва да чакаш повече от час, за да заредиш и да продължиш.
Разбира се, това зависи и от твоите patterns на извънградски пътувания - дали често ходиш на дълъг път, където ще се изисква да зареждаш по пътя. Ако един-два пъти годишно са ти тези пътувания все прежалиш едно разглеждане на Благоевград, Велико Търново или където и да е - но ако почти всеки уикенд ходите нанякъде с бавно бордово зарядно.
Страхотното нещо на новите Хюндай в България е, че идват с безплатна зарядна станция от eCars, което е много яко!
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.
- murry
- Извън линия
- Основател
- Коментари: 243
- Харесвания: 35
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.
- mindfreeze
- Извън линия
- Вече ангажиран
- Коментари: 71
- Харесвания: 17
Много добра кола. Зареждането и в момента е по-бързо от инфраструтурата. Най-бързите станции в БГ са по 50kw, а колата може да се зарежда с до 70kw. Междуградско повечето пъти зареждам по 15 мин, за да добавя 50-60% и продължавам. Проблемът е, че повечето зарядни поддържат само по 1 кола в момента и понякога трябва да чакам ред по 1 час, за да заредя 15 мин. Особено ако се зарежда тесла с голяма батерия, тогава просто забрави.
Бордовото зарядно е 7kw, но аз него не го броя много. То е за зареждане вкъщи, а там предпочитам да си зареждам бавно с 1-2kw, за да не си товаря мрежата.
Някои маршрути още нямат бързи зарядни, като София-Търново, но повечето от страната е проходима с айоник.
НО на дълуг път с дете си е трудно. Често спираш, заради детето на места без зарядни, после спираш, за да заредиш, и там ако някой друг зарежда, го чакаш, и като цяло 1 маршрут от 2 часа, може да стане 4.
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.
- mindfreeze
- Извън линия
- Вече ангажиран
- Коментари: 71
- Харесвания: 17
Накратко реалния пробег е 150-250км.
При градско и под 90км/ч дори с климатик и двама в колата си изкарва към 250км.
С 140км/ч изкарва около 150км.
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.
- Касъклиев
- Извън линия
- Леко навлязъл
- Коментари: 46
- Харесвания: 16
Виждам , че не съм доуточнил - разглеждам електрик версията ( стига с тия ДВГ ).
По принцип най-вече извънградските пътувания включват визита на тъщата, която живее в Северозападна България - гр. Чипровци. Виждам , че там зарядните станции са доста лимитирани ( да не казвам, че въобще ги няма ). Разполагам с гараж, където надявам се ще мога да си зареждам колата(имам 220в ток само).
Като евентуален маршрут при визита на тъщата обмислям или минаване през гр. Елин Пелин( където виждам , че има 22кв зарядна станция), след което имам около 160км, или другият вариант е някоя от бързите зареждачки в София ( по-далеч от центъра ) примерно зарядната станция на Елдрайв на Бриколаж 1 ( но пък до там имам около 160км от Пловдив по магистралата).
За пътуването с деца се надявам да синхронизираме спиранията заради тях със спирания за зареждане
mindfreeze - а за тази опция за зареждане с 1-2kw трябва ли някакво допълнително обурудване?
Много благодаря, че се включихте така бързо с полезна информация.
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.
- mindfreeze
- Извън линия
- Вече ангажиран
- Коментари: 71
- Харесвания: 17
А за намалена мощност на зареждане може и без допълнително оборудване. Колата има настройка в менютата за 3 различни мощности за зареждане, но не пише точно по колко кВ са. Иначе аз си задавам мощността и времето за зареждане от домашната станция, която съм си инсталирал в гаража.
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.
- ElectricCarMan
- Извън линия
- Вече ангажиран
- Коментари: 83
- Харесвания: 12
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.
- murry
- Извън линия
- Основател
- Коментари: 243
- Харесвания: 35
Прикачени файлове:
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.
- Касъклиев
- Извън линия
- Леко навлязъл
- Коментари: 46
- Харесвания: 16
ElectricCarMan писа: Аз бих изчакал малко и взел Хюндай Кона или Киа Ниро. С 450-500 км пробег до голяма степен вече България е проходима от-до или поне все ще намериш някоя станция някъде да допълниш малко. С тези модели вече поне според мен колите с двг за стигане от точка А до Б стават безмислени въпреки слабата зарядна инфраструктура в БГ.
Здравей, гледах клиповете на Bjørn Nyland свързани с Киа Ниро и май реших да изчакам да дойде при нас. Наистина с нейният пробег ще е много по-спокойно шофирането из България. А Кона-та ми се видя доста тясна, все пак трябва да возя и 2 деца , а и аз съм почти 2 метра.
Ще посетя днес и Ауто Сити Пловдив, за да огледам и там какво ще има
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.
- mindfreeze
- Извън линия
- Вече ангажиран
- Коментари: 71
- Харесвания: 17
Примерно, за да си оставиш телефона на отреденото за това място трябва да отваряш капак и после да бъркаш до лакът в тесен отвор. И даже няма безжично зареждане за телефона.
Ако беше на същата цена като Айоник, щях да заменя моя за Кона, заради голямата батерия, но при положение, че е по-малка, по-неудобна и струва доста повече, май ще пропусна. Но ако пуснат Айоник с по-голяма батерия веднага бих доплатил. 40-45 kWh биха били напълно достатъчни, но 28 понякога не стигат.
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.
- Касъклиев
- Извън линия
- Леко навлязъл
- Коментари: 46
- Харесвания: 16
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.