- Коментари: 54
- Харесвания: 9
Model 3 - финанси, анализ, размишления
- iceniko
- Автор на темата
- Извън линия
- Леко навлязъл
Тъй като не видях подобна тема в "нашенския" форум, реших да започна аз. Знам че има прекалено много време докато Model 3 дойде до България, но аз предпочитам да съм подготвен.
На много места из нета хората коментират доходите си и това всъщност кой точно може да си позволи Tesla. Било то Model S или X (за момента). Повечето от коментарите ме водят към мисълта, че всъщност резервацията, която направих за Model 3 може да си остане само това - резервация, която да бъде отказана в близкото бъдеще.
Кратко казано, хората определеят годишен доход, заедно с това дали сте семейни/с дете, което да покаже дали може всъщност някой да си позволи сегашните модели. При повечето случаи, 70k $ годишно е адекватния минимум, който виждам средностатистически да се споменава.
Това е (според мен) абсолютно адекватна цифра на годишна база, за да притежаваш, да можеш да обслужваш и да живееш с цена на кола от мин. 66k $.
При резервацията си не се замислях за всички допълнителни разходи, които биха могли да се появят, трябва да бъдат взети предвид и някои от тях са абсолютно задължителни. Тези включват (но не само):
- регистрация с транзитни номера за евентуалното докарване на колата лично от Холандия;
- в противен случай - докарване чрез заплащане от трето лице;
- регистрация на колата в България;
- гражданска застраховка;
- пълно автоКАСКО;
- зимни гуми (рано или късно - в България трябват);
- предварителна инвестиция в електрическата инфраструктура в дома ви (ако имате възможност, i.e. 3-фазен ток + тесла зарядно или каквото друго би могло да се ползва;
Това са просто минималните разходи, без които се съмнявам някой да може да докара Tesla Model 3 в България след 1-2 или 3 години.
Нека погледнем към цената на колата - обявена $ 35 000 USD, при положение че валутните курсове се задържат около тези в момента, аз имам теория че цената й ще бъде 35 000 ЕВРО. При вид на горе споменатите разходи, и позитивизма ми - мисля че около 3-5 хил. евро би могли да бъдат достатъчни.
Предвид моите лични доходи, които мога да кажа че са средни за столицата (в IT индустрията) и с позитивната си нагласа, смятам че един начален капитал от около 6 000 евро през следващите 2 години и кредит, подобен на еко-мобилност предоставян от ПроКредит Банк (който видях от ecars.bg между другото за първи път), би могло да осигури закупуването на колата. Ако кредита бъде разсрочен за 4-5 години най-вече, за да не оказва прекалено голямо влияние върху ежемесечните приходи.
Тази тема е предназначена за споделяне на информация от сегашни потребители на Tesla S/X, лични мнения, размишления и т.н.
Та - какво мислите по въпроса?
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.
- MaxZ
- Извън линия
- Леко навлязъл
- Коментари: 30
- Харесвания: 13
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.
- PETROV
- Извън линия
- 3-та жичка
- Коментари: 172
- Харесвания: 32
За да си купиш/да резервираш електрическа кола/Тесла, освен всичко друго, трябва да си ОПТИМИСТ и малко авантюрист. Ако бяхме хора които взимат всички решения с "калкулатора" нямаше да си пишем в този форум.
Затова, искам да ви кажа, МЕЧТАЙТЕ /поръчвайте мечтите си/ и ... бачкайте /който каквото го може, IT сектора е супер/ защото за съжаление тези "мечти" не са безплатни.
Но както е казал приятелят на Тодор Колев великият Франк Лойд Райт "Човек е толкова голям, колкото са големи мечтите му" /Екзюпери/.
По темата
1. ЦЕНА. Според мен разходите на Тесла за докарване на колите от US до Холандия се покриват от разликата в курса долар/евро и на практика те го имат за 1USD =1EUR. Това се вижда като разгледате конфигуратора на Тесла S/X за американския пазар и за европейския. И аз смятам, че за Европа/за нас/ базовата цена ще е 35к евро.
2. ОПЦИИ. За мен най интересното в Тесла, което я отличава от всички други /до сега/ е батерията, респективно пробега. Ще бъде тъпо от страна на Тесла, ако опцията - по голяма батерия е много скъпа.
За другите опции /боя, тапицерия, джанти, музика и т.н./ както се казва - без коментар.
3. ДОПЪЛНИТЕЛНИТЕ РАЗХОДИ.
- докарване на колата от Холандия - Заради проблемите около Каското на нова кола с транзитни номера от Холандия и зареждането от Виена насам, реших да я докарам с автовоз. Доста фирми отказаха или предложиха абсурдни условия. LAGERMAX се оказаха сериозни и точни. Срещу 1000 евро докараха колата в уговорения ден сутринта, направо пред КАТ.
- регистрация на колата в България - В 10 часа влязох в КАТ, в 12 всичко беше готово, срещу около 120 лв.
- гражданска отговорност и пълно автоКАСКО - Човека просто заслужава да му направя реклама, а дори не съм го виждал на живо, Сибин Влахов, "MM Insurance Broker Ltd." и ДЗИ , тел.02 868 60 72 /препоръча ми го Младен/. Изключително точен професионалист. Изпратих всички документи на колата на мейла. Офертата беше най добрата ценово. Полиците за Гражданската отговорност и Каското ми ги донесоха предния ден преди регистрацията. Платих по банка/по интернет/. След като излязох от КАТ отидох до офис на ДЗИ за снимки. Вземете оферта от него и ще разберете каква е разликата. И го поздравете от мен - един доволен клиент. Да казвам цена не е коректно, но за 35000 евро горна граница на КАСКО-то с ГО - 1400 евро за ориентир?.
- зимни гуми - Колата идва с летни гуми. В сертификата пише какъв размер Тесла препоръчва за зимни. Никакви особености. Като за всяка друга кола. Има и по скъпи и по евтини, за всеки джоб. Тесла 3 с какъв размер джанти ще е стандартно нямам представа, но предполагам 16-17". Цена с монтажа около 700лв?
- предварителна инвестиция в електрическата инфраструктура в дома ви - Стандартно в Тесла S/X се вгражда 11kW зареждачка. Като опция срещу 1500 евро за Модел S става 22kW, а за Модел Х 16,5kW. В Европа с колата идва мобилно заряно с два щепсела:
СЕЕ трифазен 16A - 11kW/h червен, 45км/час скорост на зареждане - и е вярно
Шуко монофазен - 2,3 kW черен, 15км/час - не съм го ползвал.
Предполагам, че Модел 3 ще бъде оборудвана по същия начин, като Х.
Още преди много години си вкарах трифазен ток с идея, че може да се отоплявам на ток. Идеята много бързо "умря", но трите фази останаха. Процедурата е по скоро "дълга" отколкото "скъпа", но цената не е актуална/около 400лв/ и не знам колко струва сега. Тук Мартин може да даде свежа информация.
Допълнителна инвестиция в стационарна зареждачка /стенен монтаж/ не се налага. По скоро 10м удължител /аз смятам да си купя/.
Който обаче си е закупил опцията с по мощна вградена зареждачка, може да си купи и мощна стационарна зареждачка.
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.
- cokey
- Извън линия
- 3-та жичка
- Коментари: 211
- Харесвания: 23
На Петър прогнозите са верни според мен. Докарването на колата на собствен ход е по-евтино, но по-сложно. Транзитни номера могат да се купят онлайн към 740 евро и ги изпращат направо в Тесла. Друг вариант е да се извадят лично от Холандския КАТ, което е доста по-сложно но и доста по-евтино (не знам колко). По пътя насам не се плаща за зареждане никъде, освен хотелите ако се нощува някъде.
В България зареждането също засега на много места е безплатно, но това ще се промени в следващите години. Както и достъпа на Модел 3 до суперчарджърите ще бъде платен или включен в цената на колата като екстра.
При нужда колата да се изпрати до сервиза във Виена - засега най-близкия - цената на репатрака е 700 лв София-Виена. Обратно насам е към 1,400 лв, но тогава може да се докара на ход (вече оправена) и ще бъде почти безплатно.
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.
- stormspike
- Извън линия
- Свежо попълнение
- Коментари: 1
- Харесвания: 0
Също не трябва да забравяш, че на година трябва да платиш около 3000 лв за каско + гражданска още 200 ( ама хайде това може да не го смятаме, защото все пак го има и на нормалните коли) .
Освен ако сметките ми не са объркани, този кредит на стойност 60 000 лв за 5 години ако е се пада по 1000+ лв на месец. + още 3000 лв за каското, това по моята счупена математика се получава горе долу
15000 лв на година за 5 години, слава богу Теслите нямат други разходи но все пак инвестицията е сериозна и трябва добър доход да се поддържа.
Поздрави
Никола
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.
- cokey
- Извън линия
- 3-та жичка
- Коментари: 211
- Харесвания: 23
Съответно сериозна щета също трябва да се оправя там. Даже и Каското да покрие цялата щета, пак ги имаш транспортните разходи и най-вече времето което ще ти отнеме да закараш колата, изчакаш там, и я върнеш обратно. Естествно според случая може да се направи комбинация от изпращане с репатрак, а връщане на ход или други.
В никакъв случай не го казвам това за да откажа някой да си купи Тесла, а за да е наясно с реалността. Трябва си друго, по-спокойно отношение към тази собственост =)
Иначе да, разходи за консумативи няма =)
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.
- PETROV
- Извън линия
- 3-та жичка
- Коментари: 172
- Харесвания: 32
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.
- iceniko
- Автор на темата
- Извън линия
- Леко навлязъл
- Коментари: 54
- Харесвания: 9
До момента има много подобни спекулации, най-вече за "стандартната" цена, която биха заплатили по-голяма част от резервиралите и Тесла сами очакват това да е ~42k USD.
Колкото и да се дискутира и спекулира за опции и цени, съвсем скоро ще разберем след 2рата (3тата) част от откриването на Модел3.
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.
- Rafre
- Извън линия
- Свежо попълнение
- Коментари: 23
- Харесвания: 4
За разлика от покупката на всякакъв друг ДВГ автомобил, което за мен си е 100%-ов разход, покупката на модел 3 или друг алтернативен изцяло електро автомобил е по-скоро инвестиция. Ако вземем един период от 7 години, което според мен е средностатистически времето, за което се ползваш от даден автомобил след покупка, след 7-мата година по мои изчисления ще си дал грубо същата сума пари, колко би дал ако си купиш ДВГ автомобил за около 35-40 хил. ЛЕВА. Тоест, ако може човек да си позволи покупка на нов Голф или например Пежо 308, то реално спокойно може да скочи и на теслата.
Ето грубо изчисление за 7 год.:
ЗА ДВГ автомобил:
1/ Цена за покупка = 40 хил. лв. (да кажем с повечко екстри)
2/ Гориво разход при 25.000 км пробег на година:
- 6 л/100 км и 2 лв/л цена на безнин/дизел = 21 хил.лв.
3/ Разход за поддръжка в гаранционен период от 2 год = 3 хил.лв.
4/ Следгаранционна поддръжка за 5 год., ако не се окаже много чуплива = 10 хил.лв.
(тази точка разбира се е много относителна, аз карам кола на 5 години и за последната само 1 година съм дал над 3500 лв. за поддръжка. Повечето хора около мен са на същия хал, особено с втора ръка автомобили, но разбира се го има и другото - случили на читав автомобил, които минават с по няколко стотин лв. на година)
5/ Каско и ГО = 6 хил.лв.
6/ Данък = 2 хил.лв.
Общо за ДВГ = 82 хил. лв.
ЗА ТЕСЛА М3:
1/ Цена на покупка = 70 хил.лв. (с някоя друга екстра или по-голяма батерия)
2/ Цена за докарване до БГ = 1 хил.лв.
3/ Цена за локална ел.инсталация = 2 хил.лв.
4/ Разход за енергия при 25.000 км пробег на година:
- при 0,08 лв./квч (по-близко до нощна тарифа, предвид това, че се зарежда най-често тогава и с вкл. пренос), и при 65 КВ батерия и 400 км пробег с 1 зареждане = 2,3 хил.лв
5/ Разход за поддръжа в гаранционен период за 4 год = слагам 1000 лв (хората с опит ще кажат дали е реалистично)
6/ Поддръжка следгаранционна за 3 год = 2 хил.лв.
7/ Каско и ГО = 9 хил.лв.
Общо за М3: 87,3 хил.лв.
В калкулацията не слагам гуми, защото реално и в двата случая ще се наложи да се купят. Да, при теслата сигурно ще са 200-300 лв по-скъпи, но това са минимални разлики.
Та, реално разликата опира до около 5-6 хил лева, които според мен спокойно ще се покрият от продажната цена на 7-годишна Тесла, спрямо някой ДВГ автомобил от класа на Голф или Пежо 308...
Какво мислите? Ще се радвам на коментари по гореизложените изчисления...
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.
- zlatanski2014
- Извън линия
- 3-та жичка
- Коментари: 128
- Харесвания: 17
gas2.org/2017/01/15/much-will-tesla-model-3-really-cost-lot/
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.
- iceniko
- Автор на темата
- Извън линия
- Леко навлязъл
- Коментари: 54
- Харесвания: 9
Има нещо много интересно, което за съжаление се пропуска да се отбележи: базовата цена на Модел 3 ще бъде $35000 (или еквивалента в евро, колкото и да е той). Както Мъск каза още на презентацията на Модел 3 на 31/03/2016 - "Няма да можете да купите по-добра кола в този клас за тези пари". Актуалните автомобили, с които се се сравнява Модел 3 са BMW 3-та серия и Mercedes C-класа. След проверка на bmw.bg - базовата цена на BMW 3 седан е 59 850лв. Което автоматично влиза в категорията на Модел 3, или по-скоро обратното.
Разбира се, при наличието на всички сметки както @Rafre по-горе споделя, има вероятност двата автомобила след около 5-7 години да бъдат напълно съпоставени по разходи. Честно казано, ако човек не може да си позволи ДВГ в същия ценови диапазон включително и разходите необходими за поддръжката на автомобила (административни, застраховки и т.н. също) не би трябвало дори да се замисля за Модел 3.
Реално погледнато, един софтуерен специалист в София, със средна (в бранша) заплата от приблизително 3400лв /месец би могъл да си позволи колата. Според мен дори и с около 2000 лв /месец пак е възможно, но с умерено направена сметка, повече пестене и внимателно планиране на целия процес. Въпросът е дали човек иска да го направи, защото ако целта е да се закупи Модел 3, но наистина това е ЦЕЛ - то тогава е напълно възможно.
В отговор към @@Rafre:
Пежо 308, според www.peugeot.bg/ стартира от 31 693 лв.
Golf, според www.volkswagen.bg/ и последните (намалени) цени на Golf 2016 модел стартира от 33 218лв.
BMW 3, според www.bmw.bg/ стартира от 59 850 лв.
Mercedes C, според www.mercedes-benz.bg/ стартира от 58 088,15 лв.
Разликата в класа на колите е голяма, Модел 3 е планиран да бъде конкурент на вторите два автомобила. Той ако беше на първите 2, аз нямаше да обмислям толкова много резервацията или стратегията по закупуването му.
Всички цени на официалните сайтове са за базовите модели на автомобилите, с включено ДДС.
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.
- PETROV
- Извън линия
- 3-та жичка
- Коментари: 172
- Харесвания: 32
Важно е да кажа че, според мен цената за Европа около 35 000 евро е БЕЗ ДДС. Поне така е за Модел S X.
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.
- Rafre
- Извън линия
- Свежо попълнение
- Коментари: 23
- Харесвания: 4
В последната част малко се обърквам, тъй като се намесва сравнение на колите като клас, изпълнение и т.н. Не съм си и помислял, че Модел 3 е от класа на пежо или подобни. Моите сравнения са чисто математически по отношение на разходите за покупка + ползване на автомобила за 7-годишен период.
Относно дохода - аз съм семеен и имам 1 дете, и честно казано не мога да си представя с доход 2000 лв/месец как бих си позволил такъв автомобил. Може би ако бях single и живеех при родителите ми. При 3400-3500 вече изглежда по-реалистично . Но това разбира се е строго индивидуално, тъй като наред с дохода е важно всеки да си знае и разходите на месец...
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.
- iceniko
- Автор на темата
- Извън линия
- Леко навлязъл
- Коментари: 54
- Харесвания: 9
Звучи направо фантастично при мисълта от 2к /месец със семейство (или ако не с квартири, сметки, разходи и ехеееее нали?!). И все пак нека не забравяме че макар да се нарича "affordable" кола... за нашия не-толкова-висок-стандард все пак си е инвестиция. Другото, което исках да вметна в темата като цяло и да го споменем, е че 1000 евро за резервация могат да си ги позволят хора дори с не толкова големи разходи, при положение че парите са винаги "refundable".
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.
- PETROV
- Извън линия
- 3-та жичка
- Коментари: 172
- Харесвания: 32
dskleasing.bg/calculator.htm
При 35000€ без ДДС, Начална вноска 10-20% /3500 - 7000€/ , срок 5 г и т.н.
Месечни вноски от 600 - 730€ за ориентация в порядъка.
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.
- Rafre
- Извън линия
- Свежо попълнение
- Коментари: 23
- Харесвания: 4
Ако 35k евро е базовата БЕЗ ДДС за Европа - това доста ще промени нещата в негативна насока и възможностите за покупка Някой има ли идеи в този случай какво може да се направи?? Ясно е, че данъчен кредит за този автомобил няма да може да се ползва...
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.
- cokey
- Извън линия
- 3-та жичка
- Коментари: 211
- Харесвания: 23
Тесла ще продадат всички Model 3 които произведат, така че за съжаление няма много да внимават с цените. За тях в момента е важен маркетинга и с тази базова цена го постигат. Но базовият модел ще бъде орязан, много даже според мен. Толкова че за нашия район няма да е удачен, без да си добавиш Winter Package, Active Suspension и каквото още решат че ще бъде опция. Глезотийки като стъклен таван, кожи, джанти може да се пропуснат, но пак според мен цената ще отиде на към €45,000 - €50,000 крайна цена с ДДС.
Шансът е с добре сметнат лизинг. Но аз пак да кажа - не очаквайте че ще имате нула разходи по такава кола. Нито зареждането ще бъде безплатно, нито сервиза. А нов хардуер + нов софтуер няма как да няма проблеми в началото, нормално е. Като едни early adopters трябва да сме наясно с това =)
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.
- Rafre
- Извън линия
- Свежо попълнение
- Коментари: 23
- Харесвания: 4
Освен изброените от теб опции, като гледам снега навън и един dual-motor няма да е излишен . И благодаря за корекцията - правилното е early adopters
A oтносно сервиза, тъй като от написаното от теб ми се струва, че имаш опит с Тесла, искам да попитам дали нещата по окачването (например някакви лагери, тампони и т.н.) могат да се ремонтират тук, ако конкретната част се поръча от чужбина с доставка до БГ? Бях чел, че независимо къде се ремонтира, Тесла винаги запазва гаранцията, а също и че софтуерни грешки най-често се оправят дистанционно? Благодаря ти предварително и съжалявам, ако някъде из форума са коментиратни тези неща...
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.
- cokey
- Извън линия
- 3-та жичка
- Коментари: 211
- Харесвания: 23
Аз не съм сменял нищо като консуматив, мисля и че няма да сменям в следващите 1-2 години. Но ме извикаха да сменят компресора на климатика, понеже имаше проблем и харчеше много от 12V батерия. Тя също е проблемна и Даниел ходи да му я сменят. Казаха че февруари чакат някакви нови неща по falcon doors, и ако искам да отида да ги "актуализират". Не е ясно точно какво, но с времето се появяват малки разминавания по уплътненията.
Дребни неща знам че могат да се оправят тук - седалки, врати, колани. Но ходова част, електроника не съм убеден, а и не бих пробвал. Body work със сигурност няма как да ти направят добре тук. Алуминий, цвят, пък лак? От body shop-а във Виена с който Тесла работят ми казаха че falcon doors са изключително сложни за настройка и само те могат да ги ремонтират, и отнема около 1 седмица.
Това горе е за Модел Х. Модел 3 не знаем още колко ще е софистициран =)
Даниел си беше уредил след разправии със сервиза за му изпратят 12V батерия тук. Само че беше дошла разтекла се, и не свърши работа. Така че поръчването на части не е много опция.
Мисля че веднъж годишно трябва да се ходи до сервиз. Поне. Дано да не се налага, но може и по-често. В момента София-Виена е около 25 часа директно, с почиване докато зареждаш. Тоест отиване на ход и връщане са 2 пълни дни, отделно висенето там докато чакаш да я правят. По-лесно, но не и по-евтино е да се изпрати с репатрак (700лв) и да отидеш да си я вземеш (Bulgaria Air - 200лв).
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.
- Rafre
- Извън линия
- Свежо попълнение
- Коментари: 23
- Харесвания: 4
Да се надяваме, че докато дойдат модел 3-ките ще има сервиз в БГ или някъде наоколо ... Или поне суперчарджъри по пътя до Виена.
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.