×
В 'разгърнат вид', всичките електрически джаджи за зареждане би трябвало да наричаме зарядна инфраструктура.
Зареждане на електромобили от трифазни контакти
- mumojem
- Автор на темата
- Извън линия
- Основател
По-малко
Още
Преди 9 години 1 седмица - Преди 8 години 11 месеца #2049
от mumojem
Чисто и просто – КарамЕЛ
Зареждане на електромобили от трифазни контакти е пусната от mumojem
Започвам тази тема след доста коментари по блога за дебюта на Рено ЗОИ в България, във връзка с трифазното зареждане.
Първо, да уточня, че говорим за AC и трифазното зареждане без зарядна станция (устройство или поне контролна кутия) очевидно не е метод, който автопроизводителите поддържат (засега), с изключение на Tesla, за чийто Model S има оригинален CEE16 червен (и син) адаптер. Имаше инфо, че ще пускат и 32А червен, но в онлайн магазина им за Европа сега и 16А го няма. Ако нямаш 32А кабел/адаптер значи просто не можеш да се възползваш от второто бордово зарядно на колата.
Разликата между червен и син да я сведа до мощността - червените дават повече (например 22 кВт или 43 кВт, като за второто са дебелички кабелите и различен контакта - с по-дебели пинове). Ето ги червените:
На 43 кВт (63А AC) може да се зарежда единствено първото поколение Renault ZOE. Сега може да се купи втора употреба, а нов ZOE със старата система е само по поръчка, иначе вече минаха на вариант с 22 кВт бордово зарядно.
CEE се използва в случая като стандартно наименование на кръглите трифазни контакти. У нас вероятно все още по-популярни са (седят си по инсталациите) старите 25A черни правоъгълни трифазни щепсели с 4 пина. Слагам ги на една картинка отдолу двата варианта, да се виждат.
Сините са много популярни от едно време още от къмпингите и караваните.
Оттук вече минаваме на мощността. Най-популярни са 16А и 32А червените, които съответно дават 11 кВт и 22 кВт мощност на зареждане. Само три електромобила на пазара могат да се зареждат с подобни мощности (AC):
Tesla Model S у нас е тестван многократно за трифазно зареждане и повечето собствениците са си направили комплект кабели с различни щепсели, за да могат да зареждат на повече места. Има дори кабел с червен към черен трифазен щепсел.
Renault ZOE дето се вика току дойде в България и тепърва ще пробваме подобно зареждане.
Следващото е - какво има налично на пазара. Много малко – засега съм намерил:
Този (един единствен е, друго по мрежата не намирам) китайски кабел с Тип 2 <> CEE32, но странното е, че няма кутия с контролна електроника.
Второто е това, което има такава контролна електроника, ELPA от Италия . Цената е около €900 с ДДС.
За него е потвърдено за 6 електромобила:
Сега за тока. Ако на обекта (гараж. паркинг, каквото и да е) имаш трифазен с мощност 20 кВт или повече ето примерно време за зареждане
Tesla Molel S (двойно зарядно) - 4 часа
Renault ZOE - 1 час
Ако нямаш... сега съм в тази процедура да си прекарам кабел до главното табло на блока и после да поръчвам в ЧЕЗ нова партита с трифазен електромер. Съответно си трябва кабел поне 5х6 мм2, който ще прекарвам в моя случай.
Като цяло е много добре да има човек кабел (адаптер) с червен трифазен контакт, защото си увеличава възможностите за зареждане на неподозирани места. Например повечето складови или производствени бази.
И накрая - трябва да се четат внимателно потребителските ръководства на електромобилите. Ако пропуснеш нещо от сорта на това, че при определено зареждане, което компанията не поддържа нещо в електрическата система се повреди вследствие на кофти ток или някаква несъвместимост, може да не ти признаят гаранцията, ако нещо се повреди. Това не значи да не зареждаме с червени трифазни. Просто трябва да се проверява. Един добър начин повече хора да разбират какво се случва при отделните електромобили е да пълним тази тема с примери от конкретни тестове.
Първо, да уточня, че говорим за AC и трифазното зареждане без зарядна станция (устройство или поне контролна кутия) очевидно не е метод, който автопроизводителите поддържат (засега), с изключение на Tesla, за чийто Model S има оригинален CEE16 червен (и син) адаптер. Имаше инфо, че ще пускат и 32А червен, но в онлайн магазина им за Европа сега и 16А го няма. Ако нямаш 32А кабел/адаптер значи просто не можеш да се възползваш от второто бордово зарядно на колата.
Разликата между червен и син да я сведа до мощността - червените дават повече (например 22 кВт или 43 кВт, като за второто са дебелички кабелите и различен контакта - с по-дебели пинове). Ето ги червените:
На 43 кВт (63А AC) може да се зарежда единствено първото поколение Renault ZOE. Сега може да се купи втора употреба, а нов ZOE със старата система е само по поръчка, иначе вече минаха на вариант с 22 кВт бордово зарядно.
CEE се използва в случая като стандартно наименование на кръглите трифазни контакти. У нас вероятно все още по-популярни са (седят си по инсталациите) старите 25A черни правоъгълни трифазни щепсели с 4 пина. Слагам ги на една картинка отдолу двата варианта, да се виждат.
Сините са много популярни от едно време още от къмпингите и караваните.
Оттук вече минаваме на мощността. Най-популярни са 16А и 32А червените, които съответно дават 11 кВт и 22 кВт мощност на зареждане. Само три електромобила на пазара могат да се зареждат с подобни мощности (AC):
- Renault ZOE
- Tesla Model S (когато е оборудван с 2 бордови зарядни)
- Smart ForTwo EV (когато е оборудван с 22 кВт бордово зарядно)[/i]
Tesla Model S у нас е тестван многократно за трифазно зареждане и повечето собствениците са си направили комплект кабели с различни щепсели, за да могат да зареждат на повече места. Има дори кабел с червен към черен трифазен щепсел.
Renault ZOE дето се вика току дойде в България и тепърва ще пробваме подобно зареждане.
Следващото е - какво има налично на пазара. Много малко – засега съм намерил:
Този (един единствен е, друго по мрежата не намирам) китайски кабел с Тип 2 <> CEE32, но странното е, че няма кутия с контролна електроника.
Второто е това, което има такава контролна електроника, ELPA от Италия . Цената е около €900 с ДДС.
За него е потвърдено за 6 електромобила:
- Renault Zoe
- Tesla Model S (single charger 10kW)
- Tesla Model S (dual charger 20kW)
- Smart For-Two ED (with optional 32amp)
- BYD e6
- Mercedes-Benz Classe B Electric
- Mercedes-Benz Vito E-CELL
Сега за тока. Ако на обекта (гараж. паркинг, каквото и да е) имаш трифазен с мощност 20 кВт или повече ето примерно време за зареждане
Tesla Molel S (двойно зарядно) - 4 часа
Renault ZOE - 1 час
Ако нямаш... сега съм в тази процедура да си прекарам кабел до главното табло на блока и после да поръчвам в ЧЕЗ нова партита с трифазен електромер. Съответно си трябва кабел поне 5х6 мм2, който ще прекарвам в моя случай.
Като цяло е много добре да има човек кабел (адаптер) с червен трифазен контакт, защото си увеличава възможностите за зареждане на неподозирани места. Например повечето складови или производствени бази.
И накрая - трябва да се четат внимателно потребителските ръководства на електромобилите. Ако пропуснеш нещо от сорта на това, че при определено зареждане, което компанията не поддържа нещо в електрическата система се повреди вследствие на кофти ток или някаква несъвместимост, може да не ти признаят гаранцията, ако нещо се повреди. Това не значи да не зареждаме с червени трифазни. Просто трябва да се проверява. Един добър начин повече хора да разбират какво се случва при отделните електромобили е да пълним тази тема с примери от конкретни тестове.
Чисто и просто – КарамЕЛ
Прикачени файлове:
Последна промяна: Преди 8 години 11 месеца от mumojem.
Харесано от: firesword
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.
- firesword
- Извън линия
- 1-ва жичка
По-малко
Още
- Коментари: 569
- Харесвания: 47
Преди 9 години 1 седмица #2050
от firesword
Ако те хване тока, хвани го и ти
Отговор от firesword по тема Зареждане на електромобили от трифазни контакти
Лелее колко много неща си написал! Супер си, колко много неща ми се доизясниха. Сега виждам, че буксите за различните мощности са различни по големина. Демек ако искаш да зареждаш на 16 и на 32 червени, ти трябват 2 кабела, или преходник. Не много приятно наистина, но логично. Другото което е, при 16А наистина е 11КВ, формулата е 16*400*1.73, което ме навежда на мисълта, че може човека, който ми писа от МОЛ-а леко да ме е подвел с тези 7КВ.
Ако те хване тока, хвани го и ти
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.
- mumojem
- Автор на темата
- Извън линия
- Основател
Преди 9 години 1 седмица - Преди 9 години 6 дни #2051
от mumojem
Чисто и просто – КарамЕЛ
Отговор от mumojem по тема Зареждане на електромобили от трифазни контакти
Баси какво стана - написах блог за зареждането, който да е кратък и да приканва в тази тема да допълваме.
Блогът обаче стана супер подробен – поне за момента е по-подробен от темата
Ей го тук .
Блогът обаче стана супер подробен – поне за момента е по-подробен от темата
Ей го тук .
Чисто и просто – КарамЕЛ
Последна промяна: Преди 9 години 6 дни от mumojem.
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.
- zlatanski2014
- Извън линия
- 3-та жичка
По-малко
Още
- Коментари: 128
- Харесвания: 17
Преди 9 години 5 дни #2053
от zlatanski2014
Отговор от zlatanski2014 по тема Зареждане на електромобили от трифазни контакти
Интересен преходник на братята китайци (тип2->cee), предполагам че има електроника наблъскана в самия плъг.
Не съм разглобявал такъв, но не би било трудно и скъпо за реализиране. GWL, гледам че имат подобен подход с вграждане в j1772 плъг (сайта е ev-power.eu )
Не съм разглобявал такъв, но не би било трудно и скъпо за реализиране. GWL, гледам че имат подобен подход с вграждане в j1772 плъг (сайта е ev-power.eu )
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.
- mumojem
- Автор на темата
- Извън линия
- Основател
Преди 9 години 5 дни - Преди 9 години 5 дни #2054
от mumojem
Чисто и просто – КарамЕЛ
Отговор от mumojem по тема Зареждане на електромобили от трифазни контакти
Чисто и просто – КарамЕЛ
Прикачени файлове:
Последна промяна: Преди 9 години 5 дни от mumojem.
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.
- Ivoni
- Извън линия
- Свежо попълнение
По-малко
Още
- Коментари: 2
- Харесвания: 1
Преди 8 години 11 месеца #2117
от Ivoni
Отговор от Ivoni по тема Зареждане на електромобили от трифазни контакти
Здравейте, от днес притежавам Тесла с85 американско изпълнение ,закупих я от Дания ,но се оказа само със оригиналния кабел 12А220В и не можех да ползвам зарядните в Европа и се принудих да я докарам на автовоз.В Дания собственика имаше трифазен кабел с кутия за 380В но той не влизал в цената.Сега търся помощ как да си направя кабели за трифазен ток и за бързо зареждане на станция.В къщи разполагам с трифазен ток.И въпроса ми е може ли към оригиналния куплонг за колата с подходящи преходи да се включват трифазен кабел и бърз заряд?
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.
- mumojem
- Автор на темата
- Извън линия
- Основател
Преди 8 години 11 месеца #2119
от mumojem
Чисто и просто – КарамЕЛ
Отговор от mumojem по тема Зареждане на електромобили от трифазни контакти
Пиша и тук, като и в другата тема - този блог в темата тук може да ти помогне, но като се видим давам допълнително рамо.
Чисто и просто – КарамЕЛ
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.
- firesword
- Извън линия
- 1-ва жичка
По-малко
Още
- Коментари: 569
- Харесвания: 47
Преди 7 години 7 месеца #3071
от firesword
Ако те хване тока, хвани го и ти
Отговор от firesword по тема Зареждане на електромобили от трифазни контакти
Ако те хване тока, хвани го и ти
Прикачени файлове:
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.
- cokey
- Извън линия
- 3-та жичка
По-малко
Още
- Коментари: 211
- Харесвания: 23
Преди 7 години 7 месеца - Преди 7 години 7 месеца #3076
от cokey
Отговор от cokey по тема Зареждане на електромобили от трифазни контакти
Аз имам въпрос за трифазните контакти. Щепсел червен СЕЕ32 с винт (IP67) може ли физически да се пъхне в контакт който си е само с капачка (IP44)? Като на снимките
Изглежда като да може, но дали?
Изглежда като да може, но дали?
Прикачени файлове:
Последна промяна: Преди 7 години 7 месеца от cokey.
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.
- mumojem
- Автор на темата
- Извън линия
- Основател
Преди 7 години 7 месеца - Преди 7 години 7 месеца #3081
от mumojem
Може, тези с винтовете, като на снимката.
Връзка с винт<>без винт трябва също да става, но се губи IP-то.
Чисто и просто – КарамЕЛ
Отговор от mumojem по тема Зареждане на електромобили от трифазни контакти
cokey писа: Аз имам въпрос за трифазните контакти. Щепсел червен СЕЕ32 с винт (IP67) може ли физически да се пъхне в контакт който си е само с капачка (IP44)? Като на снимките
Изглежда като да може, но дали?
Може, тези с винтовете, като на снимката.
Връзка с винт<>без винт трябва също да става, но се губи IP-то.
Чисто и просто – КарамЕЛ
Прикачени файлове:
Последна промяна: Преди 7 години 7 месеца от mumojem.
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.
- cokey
- Извън линия
- 3-та жичка
По-малко
Още
- Коментари: 211
- Харесвания: 23
Преди 7 години 7 месеца #3083
от cokey
Отговор от cokey по тема Зареждане на електромобили от трифазни контакти
Да, винт с винт е ясно. Винт към без-винт също ясно че ще загуби IP, но не съм сигурен дали ще влезе...
Май трябва да мина през магазин и да пробвам просто
Май трябва да мина през магазин и да пробвам просто
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.