- Коментари: 23
- Харесвания: 4
Как ще коментирате новите законодателни промени за данъка върху стари автомобили?
- Rafre
- Автор на темата
- Извън линия
- Свежо попълнение
Не знам дали се е коментирало някъде ИЗ форума, но вероятно повечето от вас са чули, че НС гласува проектозакон свързан с увеличаване данъка за стари автомобили (мисля беше с около 30%).
Ясно е, че старите автомобили са по-неекологични и е резонно да се ограничава тяхната употреба, но за мен някак си тези промени не са особено логични, нито ефикасни. Реално, кой човек ако имаше възможност не би си купил нов автомобил? Промените (като много други в БГ) отново засягат най-уязвимата част от обществото - бедните. С други думи, как ще го накараш този човек да си купи нова, екологична кола като го направиш още по-беден??? Или ще го накараш да ползва градския?? Едва ли... На мен ми изглежда като че държава да иска отново да прибира пари, а нищо насреща. Вместо да решат най-накрая да дадат субсидии при покупка на електрички... Та, дори в Румъния дават 10 Хил евро!!
Споделете мнение!
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.
- murry
- Извън линия
- Основател
- Коментари: 243
- Харесвания: 35
Предишната ми конвенционална кола беше Евро 5 (с 5 катализатора) и данъкът й беше 450лв. годишно. Стар дизел от 90-те години, който спокойно можеш да видиш какви гадости вади, струва 20-30лв.
"Реално, кой човек ако имаше възможност не би си купил нов автомобил? " - почти всеки средностатистически българин. Вижда се бюджета и се взима максимално най-мощната и гъзарска кола. Вместо да се вземе 4-5 годишна Dacia Logan се взима 15 годишно Audi A6.
Мярката също така (когато стане драстична обаче, защото в момента не прави особена промяна) ще доведе до елиминиране на втория (и третия понякога) автомобил в някой семейства, който стои "за всеки случай". За да не кисне щерката в рейса се взима трошка за 3-4К лева. Като тази трошка стане скъпо удоволствие ще ползва очаквания начин тя да стигне до където трябва. Примерно разширяването на зоните доведе до продаване и разчистване на вторите автомобили - защото като трябва да платиш 250лв. годишно вече хората взеха да се замислят дали им трябва реално погледнато втората кола, която се ползва от дъжд на вятър.
Данъкът/гражданската са изключително малка част от разходите на един автомобил.
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.
- oritomov
- Извън линия
- Вече ангажиран
- Коментари: 80
- Харесвания: 32
Но просто си представям как пускам разклонител от балкона и ми се доревава. Защото аз съм от мнозинството - с балнон, а не с гараж или двор.
Защото от (вече десетки) години се поощрява производството, покупката, притежаването и т.н. на дизел, но не и на ел. коли. И не само у нас. И мисля, че няма нужда да Ви обиждам с това да Ви посочвам с пръст къде отиват парите ни и кой в карайна сметка стои зад това или онова. Слава богу това май вече започва да има вид като да се променя.
Колкото до старите коли - О да!. Не 15, а 30 годишно Ауди карам и да не бих го замени за нова Дачия, ако ще и без пари да ми я дават!
Тонове причини, но на бързо: защото я карам ежедневно и много. С Аудито съм ходил няколко (десетки) пъти 2-3 хиляди (не стотин) километра и не би и ми хрумнало да го направя с кола като Дачия, еле па Логан. Намеквам за качество. Което според мен от доста време тотално липсва на разумна цена.
Иначе, чак сега (че вече забравих 2 или 3 години станаха) единственото, в обозримо бъдеще, което се вижда на хоризонта, според мен е Модел 3 - затова и съм се наредил на тази опашка.
Пак е супер скъпа, но пък вече толкова да не вярвам на разни като VW за токава като М3, ама наполовина по-ефтина и всеки момент, че не знам дали ме разбирате.
ix.14 Tesla Model S 85; CCS, LTE
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.
- murry
- Извън линия
- Основател
- Коментари: 243
- Харесвания: 35
Но един 1.2 съвременен бензин "замърсява" колкото десетки не особено нови дизели. Тоест, добър вариант са за обновяване на автопарка.
Това за колите е въпрос на майндсет - за цената на базовия ми тролей можеше да взема доста впечатляващ Porsche Cayenne с много удобен интериор, седалки и т.н. Ама понеже нямам бюджет за Тесла си взимам това, което мога да си позволя. И да, ако мина 2000-3000км с колата ще съм гипс. Ама това мога да си позволя - гипс
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.
- oritomov
- Извън линия
- Вече ангажиран
- Коментари: 80
- Харесвания: 32
Но тук идва стиснастота ми. Защото мисля, че купувайки (нова) кола не планираш да я изхвърлиш след 5 години. А според мен след 5 години ще е много трудно да продадеш 5 годишна кола както досега - грубо за половината пари да кажем. И притежаването й ще е все по-скъпо. Т.е. купувайки сега на (нова) кола ще почти равносилно на изхвърляне през прозореца на купища пари. Може и да греша, но съм достатъчно убеден за да не тръгвам по тоя път.
Аз също нямам бюджет за Тесла. Просто засега не виждам друго практично решение за мен в близко бъдеще освен Модел 3.
ix.14 Tesla Model S 85; CCS, LTE
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.
- Rafre
- Автор на темата
- Извън линия
- Свежо попълнение
- Коментари: 23
- Харесвания: 4
@murry: Всъщност ти каза нещо, което е много вярно, но аз някак си не исках да го слагам "на масата" - визирам майндсета. В този ред на мисли обаче се замислих именно за тия 24 лв разлика, дали ще го промени този майндсет? Все пак един нов автомобил, било то и Дачия, започва от 15-20 хил. Ако Ганьо има 3 стари автомобила, за които е платил по 2 хил., и сега ще плаща на година по 24 лв повече за всеки от тях, колко години трябва да минат, за да стигнат разходите му 15-20 хил. колкото за нова кола? В същото време обаче, тия 24 лв. на година умножени по няколко милиона стари дизеляци са една бая стабилна сума в бюджета, който, както @Орлин спомена, не е особено ясно как се разпределя. Въпреки че, съдейки точно по такива проектозакони, човек може да си вади изводите. Не е ли по-логично вместо ограничителни, проектозаконите да са поощрителни? И вместо да догоним съседна Румъния с едни дългоочаквани субсидии за електро, ние се връщаме назад с подобни "промени"???
@Орлин: При нас нещата ще се случат доооста бавно. Иначе си прав, купуването на нов автомобил ще стане все по-голям лукс, особено и предвид бързото развитие на автономните коли... на запад май този процес вече е започнал. Ето една интересна статия по върпоса: www.bbc.com/news/business-45786690
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.
- Carl Zeiss
- Извън линия
- Леко навлязъл
- Коментари: 49
- Харесвания: 9
Не можах да се въздържа......
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.
- ElectricCarMan
- Извън линия
- Вече ангажиран
- Коментари: 83
- Харесвания: 12
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.
- murry
- Извън линия
- Основател
- Коментари: 243
- Харесвания: 35
Повтарям, че на предишния ми Евро 5 автомобил данъкът беше 450лв. Просто защото е "мощен". Нищо, че е по-сигурен, с по-добри спирачки и по-безопасно шофиране от старите изтърбушени и опасни коли.
Данъчната логика дори след толкова дискутираните промени продължава да е абсурдна - наказваме новото и по-малко вредното, а поощряваме старото и вредното.
В примера горе не визирах чисто нова Дачия Логан - повечето хора си купуват автомобили в диапазона между 3000 и 7000лв. В този диапазон има много нови (3-5) годишни коли на бензин с добри еко показатели и сигурно поведение на пътя. Но масово се купува най-луксозното за тези пари - колкото и изтърбушено да е на половин милион километра.
Като продавах Lexus-а пролетта идваха хора на оглед - бяха недоволни, че е на 250,000 километра. Никой не гледаше техническото състояние на колата, а само екстрите и гъделите. И всички много сериозно се надскачаха, просто защото тези 14К лева за които я продавах бяха абсолютно максимума на бюджета им. Колата беше 12 годишна.
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.
- ElectricCarMan
- Извън линия
- Вече ангажиран
- Коментари: 83
- Харесвания: 12
Също така не винаги по-новото е по-добро. Както сам каза колегата е продал Лексуса за цената на една нова Дачия. Дали дачията е по-безопасна, с по-добри спирачки, по-стабилна на пътя от "стария" Лексус? Въобще не говорим за абсолютния смрад вътре в Дачията, една полицейска Астра е по за предпочитане от това!
Проблема със "старите" коли, е че повечето от тях са "изтърбушени", защото няма кой да ги спре от движение след като собственика не желае да приведе автомобила си във технически годен такъв. А това е така, първо защото имаме бутафорни технически прегледи, а данъците имат до толкова влияние, че да отказват от закупуване на нов автомобил. Това обаче не значи, че трябва да обърнем системата и да имаме 40 лв данък за нов автомобил и 450 лв за стар. Все е дискриминативна тая практика както и да я погледнеш. Данъците трябва да са в тесен диапазон без значение стар, нов, без значение до 100 кс или над 100 кс.
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.
- murry
- Извън линия
- Основател
- Коментари: 243
- Харесвания: 35
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.
- oritomov
- Извън линия
- Вече ангажиран
- Коментари: 80
- Харесвания: 32
ElectricCarMan писа:
Точно!
murry писа:
и газ, не забравяйте
ix.14 Tesla Model S 85; CCS, LTE
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.
- sorcererals
- Извън линия
- 3-та жичка
- Коментари: 144
- Харесвания: 17
Иначе съм на мнение, че трябва да има сериозно вдигане на данъците най-вече за печките бълващи кълба дим. Но също така трябва да има много сериозен контрол на годишните прегледи. Като хванат някой кадилник, проверка на документите, кой му е дал право да кара, имало ли е катализатор и т.н. Проверка на място къде е катализатора например. Ако внезано се е изпарил то кой е виновен, дали го е имало, ако трябва ще ги карат и снимки да правят. Като се установи вина на сервиза, отнемане на лиценза. Ако вината е на шофьора, книжката на трупчета. Ако е договорка помежду им, отнемане на лиценз и книжката на трупчета. И за добавка солена глоба. Да видим тогава кой ще си позволи да си фалира бизнеса. Ама да няма пак наши и ваши.
Ще дам конкретен пример от тук, не е свързано точно с това, но работи на същия принцип: Тук плащаш данък, ако ползваш служебна кола като лична, като сумата на месец е съпоставима с разхода, който имаш при наличието на лична кола. Ако те хванат в издънка, глобата лично за теб е 100000,- крони, а за фирмата е 150000,- крони(около 10 и 15 хиляди евро). А как ги хващат? Ами данъчните си наемат пенсионери(буквално) на хонорар, пращат ги на определени места(обикновено големи строителни, мебелни и хранителни магазини) и тяхната работа е да снимат всички превозни средства с реклама по тях както и тези с фирмени регистрации(които тук са със зелени номера). Цялата информация се събира, обработва достатъчно дълго, анализира се и се тръгва по проверки. А нямаш логично оправдание и доказателства, а си изгорял.
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.
- Rafre
- Автор на темата
- Извън линия
- Свежо попълнение
- Коментари: 23
- Харесвания: 4
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.
- sorcererals
- Извън линия
- 3-та жичка
- Коментари: 144
- Харесвания: 17
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.
- Rafre
- Автор на темата
- Извън линия
- Свежо попълнение
- Коментари: 23
- Харесвания: 4
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.
- ElectricCarMan
- Извън линия
- Вече ангажиран
- Коментари: 83
- Харесвания: 12
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.
- sorcererals
- Извън линия
- 3-та жичка
- Коментари: 144
- Харесвания: 17
Тук държавата си търси вземанията, в случая данъците. Аз като хипотетичен собственик на фирма също не съм ок някой да ползва фирмените коли, а аз да му плащам масрафа, а той тук е солен дори извън глобите. Та колкото и да ти се струва смях, това е реалност и далеч не само в Норвегия. Дори в България май въведоха данук "Уикенд".
Държавата все пак стимулира хората да си купят екологични и евтини коли. Електричките например не плащат ДДС при покупка на нова такава, годишният им данък е 30 евро срещу 350 евро за фосилен автомобил, колкото и да е нов. Паркират безплатно на общински паркинги(варира от община до община), карат в бус лентите с някои ограничения в час пик, не плащат пътни такси(влизането в Осло варира от 5 до 8 евро в зависимост от час и посока), по-рано не плащаха и фериботи. Все още ли ти е смешно и смяташ това за данъчен тормоз?
Мога да ти го кажа и по друг начин, годишно плащам по 1000 евро повече, защото не си карам старата Шкода, а новата Тесла, това ппоказват сметките след 30к километра. Само защото имам такъв личен заем обаче, данъчната ми ставка беше намалена и получих обратно над 3000 евро. Това ще го броим ли за данъчен тормоз?
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.
- ElectricCarMan
- Извън линия
- Вече ангажиран
- Коментари: 83
- Харесвания: 12
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.
- murry
- Извън линия
- Основател
- Коментари: 243
- Харесвания: 35
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.