Sidebar

21
Чет, Ное
× Мда, не всичко е електромобили. Ако не намираш подходяща категория за темата, която искаш да пуснеш, току що я намери :)

Как ще коментирате новите законодателни промени за данъка върху стари автомобили?

Преди 6 години 1 седмица #4727 от Rafre
Здравейте, съфорумнци,

Не знам дали се е коментирало някъде ИЗ форума, но вероятно повечето от вас са чули, че НС гласува проектозакон свързан с увеличаване данъка за стари автомобили (мисля беше с около 30%).
Ясно е, че старите автомобили са по-неекологични и е резонно да се ограничава тяхната употреба, но за мен някак си тези промени не са особено логични, нито ефикасни. Реално, кой човек ако имаше възможност не би си купил нов автомобил? Промените (като много други в БГ) отново засягат най-уязвимата част от обществото - бедните. С други думи, как ще го накараш този човек да си купи нова, екологична кола като го направиш още по-беден??? Или ще го накараш да ползва градския?? Едва ли... На мен ми изглежда като че държава да иска отново да прибира пари, а нищо насреща. Вместо да решат най-накрая да дадат субсидии при покупка на електрички... Та, дори в Румъния дават 10 Хил евро!!

Споделете мнение!

Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.

Преди 6 години 1 седмица #4736 от murry
Не е коментирано, но 30% са прекалено малко дори според мен. Това означава, че данък от 80лв. ще стане 104лв.

Предишната ми конвенционална кола беше Евро 5 (с 5 катализатора) и данъкът й беше 450лв. годишно. Стар дизел от 90-те години, който спокойно можеш да видиш какви гадости вади, струва 20-30лв.

"Реално, кой човек ако имаше възможност не би си купил нов автомобил? " - почти всеки средностатистически българин. Вижда се бюджета и се взима максимално най-мощната и гъзарска кола. Вместо да се вземе 4-5 годишна Dacia Logan се взима 15 годишно Audi A6.

Мярката също така (когато стане драстична обаче, защото в момента не прави особена промяна) ще доведе до елиминиране на втория (и третия понякога) автомобил в някой семейства, който стои "за всеки случай". За да не кисне щерката в рейса се взима трошка за 3-4К лева. Като тази трошка стане скъпо удоволствие ще ползва очаквания начин тя да стигне до където трябва. Примерно разширяването на зоните доведе до продаване и разчистване на вторите автомобили - защото като трябва да платиш 250лв. годишно вече хората взеха да се замислят дали им трябва реално погледнато втората кола, която се ползва от дъжд на вятър.

Данъкът/гражданската са изключително малка част от разходите на един автомобил.
Харесано от: mindfreeze

Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.

Преди 6 години 1 седмица #4737 от oritomov
Колкото до данъците - да: супер ниски са за стари коли. Трябва да са много по-високи.
Но просто си представям как пускам разклонител от балкона и ми се доревава. Защото аз съм от мнозинството - с балнон, а не с гараж или двор.
Защото от (вече десетки) години се поощрява производството, покупката, притежаването и т.н. на дизел, но не и на ел. коли. И не само у нас. И мисля, че няма нужда да Ви обиждам с това да Ви посочвам с пръст къде отиват парите ни и кой в карайна сметка стои зад това или онова. Слава богу това май вече започва да има вид като да се променя.

Колкото до старите коли - О да!. Не 15, а 30 годишно Ауди карам и да не бих го замени за нова Дачия, ако ще и без пари да ми я дават!
Тонове причини, но на бързо: защото я карам ежедневно и много. С Аудито съм ходил няколко (десетки) пъти 2-3 хиляди (не стотин) километра и не би и ми хрумнало да го направя с кола като Дачия, еле па Логан. Намеквам за качество. Което според мен от доста време тотално липсва на разумна цена.
Иначе, чак сега (че вече забравих 2 или 3 години станаха) единственото, в обозримо бъдеще, което се вижда на хоризонта, според мен е Модел 3 - затова и съм се наредил на тази опашка.
Пак е супер скъпа, но пък вече толкова да не вярвам на разни като VW за токава като М3, ама наполовина по-ефтина и всеки момент, че не знам дали ме разбирате.

ix.14 Tesla Model S 85; CCS, LTE

Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.

Преди 6 години 1 седмица #4738 от murry
Не става въпрос за електрички - става въпрос за обновяване на автопарка - електричките определено (към момента, пък и следващите 10 години) няма да са удачен вариант за всеки човек/домакинство.

Но един 1.2 съвременен бензин "замърсява" колкото десетки не особено нови дизели. Тоест, добър вариант са за обновяване на автопарка.

Това за колите е въпрос на майндсет - за цената на базовия ми тролей можеше да взема доста впечатляващ Porsche Cayenne с много удобен интериор, седалки и т.н. Ама понеже нямам бюджет за Тесла си взимам това, което мога да си позволя. И да, ако мина 2000-3000км с колата ще съм гипс. Ама това мога да си позволя - гипс :)

Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.

Преди 6 години 1 седмица #4739 от oritomov
С другото съм съгласан, но аз го виждам по към 5, отколкото към 10 години. Не и без помощта на традиционните автопризводители, разбира се. Не че изгарят от желание.
Но тук идва стиснастота ми. Защото мисля, че купувайки (нова) кола не планираш да я изхвърлиш след 5 години. А според мен след 5 години ще е много трудно да продадеш 5 годишна кола както досега - грубо за половината пари да кажем. И притежаването й ще е все по-скъпо. Т.е. купувайки сега на (нова) кола ще почти равносилно на изхвърляне през прозореца на купища пари. Може и да греша, но съм достатъчно убеден за да не тръгвам по тоя път.
Аз също нямам бюджет за Тесла. Просто засега не виждам друго практично решение за мен в близко бъдеще освен Модел 3.

ix.14 Tesla Model S 85; CCS, LTE

Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.

Преди 6 години 1 седмица #4746 от Rafre
Благдоаря за коментарите!
@murry: Всъщност ти каза нещо, което е много вярно, но аз някак си не исках да го слагам "на масата" - визирам майндсета. В този ред на мисли обаче се замислих именно за тия 24 лв разлика, дали ще го промени този майндсет? Все пак един нов автомобил, било то и Дачия, започва от 15-20 хил. Ако Ганьо има 3 стари автомобила, за които е платил по 2 хил., и сега ще плаща на година по 24 лв повече за всеки от тях, колко години трябва да минат, за да стигнат разходите му 15-20 хил. колкото за нова кола? В същото време обаче, тия 24 лв. на година умножени по няколко милиона стари дизеляци са една бая стабилна сума в бюджета, който, както @Орлин спомена, не е особено ясно как се разпределя. Въпреки че, съдейки точно по такива проектозакони, човек може да си вади изводите. Не е ли по-логично вместо ограничителни, проектозаконите да са поощрителни? И вместо да догоним съседна Румъния с едни дългоочаквани субсидии за електро, ние се връщаме назад с подобни "промени"???
@Орлин: При нас нещата ще се случат доооста бавно. Иначе си прав, купуването на нов автомобил ще стане все по-голям лукс, особено и предвид бързото развитие на автономните коли... на запад май този процес вече е започнал. Ето една интересна статия по върпоса: www.bbc.com/news/business-45786690

Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.

Преди 6 години 1 седмица #4747 от Carl Zeiss

Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.

Преди 6 години 1 седмица #4749 от ElectricCarMan
Целта, както всичко на това правителство, е да се изсмуче още повече Българина! Нищо не се прави както трябва, а само се граби. Грозно!

Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.

Преди 6 години 1 седмица #4759 от murry
За "замърсяващите" автомобили данъкът ще се вдигне с между 6 и 10лв. Това за стар дизел може да значи, че от 40 ще стане 46 лв.

Повтарям, че на предишния ми Евро 5 автомобил данъкът беше 450лв. Просто защото е "мощен". Нищо, че е по-сигурен, с по-добри спирачки и по-безопасно шофиране от старите изтърбушени и опасни коли.

Данъчната логика дори след толкова дискутираните промени продължава да е абсурдна - наказваме новото и по-малко вредното, а поощряваме старото и вредното.

В примера горе не визирах чисто нова Дачия Логан - повечето хора си купуват автомобили в диапазона между 3000 и 7000лв. В този диапазон има много нови (3-5) годишни коли на бензин с добри еко показатели и сигурно поведение на пътя. Но масово се купува най-луксозното за тези пари - колкото и изтърбушено да е на половин милион километра.

Като продавах Lexus-а пролетта идваха хора на оглед - бяха недоволни, че е на 250,000 километра. Никой не гледаше техническото състояние на колата, а само екстрите и гъделите. И всички много сериозно се надскачаха, просто защото тези 14К лева за които я продавах бяха абсолютно максимума на бюджета им. Колата беше 12 годишна.

Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.

Преди 6 години 1 седмица #4770 от ElectricCarMan
Километрите нямат значение. Значение има как е поддържана колата. И виждам една тенденция която е пълна глупост. Престанете да слагате стар и изтърбушен в едно изречение. Правете разлика между стар и нов автомобил, както и между изправен и неизправен, защото София е пълна с BMW-та и Audi-та след 2010-та година които бълват такива чернилки отзад, докато opel omega от 1998 в семейството с добре поддържан двигател, както и с катализатор и отзад дори при раздаване на газ няма черно.
Също така не винаги по-новото е по-добро. Както сам каза колегата е продал Лексуса за цената на една нова Дачия. Дали дачията е по-безопасна, с по-добри спирачки, по-стабилна на пътя от "стария" Лексус? Въобще не говорим за абсолютния смрад вътре в Дачията, една полицейска Астра е по за предпочитане от това!
Проблема със "старите" коли, е че повечето от тях са "изтърбушени", защото няма кой да ги спре от движение след като собственика не желае да приведе автомобила си във технически годен такъв. А това е така, първо защото имаме бутафорни технически прегледи, а данъците имат до толкова влияние, че да отказват от закупуване на нов автомобил. Това обаче не значи, че трябва да обърнем системата и да имаме 40 лв данък за нов автомобил и 450 лв за стар. Все е дискриминативна тая практика както и да я погледнеш. Данъците трябва да са в тесен диапазон без значение стар, нов, без значение до 100 кс или над 100 кс.

Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.

Преди 6 години 1 седмица #4772 от murry
За мен основния момент е за това дали автомобила е дизел или бензин. Да, много стари бензини могат да са по-чисти от Ауди 2010-та със задръстени дизел филтри.

Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.

Преди 6 години 1 седмица #4774 от oritomov

ElectricCarMan писа:


Точно!


murry писа:


и газ, не забравяйте

ix.14 Tesla Model S 85; CCS, LTE

Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.

Преди 6 години 1 седмица #4777 от sorcererals
Промените са силно наложителни, но в този си вид са меко казано малоумни и лобистки, изцяло в полза на застрахователите.
Иначе съм на мнение, че трябва да има сериозно вдигане на данъците най-вече за печките бълващи кълба дим. Но също така трябва да има много сериозен контрол на годишните прегледи. Като хванат някой кадилник, проверка на документите, кой му е дал право да кара, имало ли е катализатор и т.н. Проверка на място къде е катализатора например. Ако внезано се е изпарил то кой е виновен, дали го е имало, ако трябва ще ги карат и снимки да правят. Като се установи вина на сервиза, отнемане на лиценза. Ако вината е на шофьора, книжката на трупчета. Ако е договорка помежду им, отнемане на лиценз и книжката на трупчета. И за добавка солена глоба. Да видим тогава кой ще си позволи да си фалира бизнеса. Ама да няма пак наши и ваши.
Ще дам конкретен пример от тук, не е свързано точно с това, но работи на същия принцип: Тук плащаш данък, ако ползваш служебна кола като лична, като сумата на месец е съпоставима с разхода, който имаш при наличието на лична кола. Ако те хванат в издънка, глобата лично за теб е 100000,- крони, а за фирмата е 150000,- крони(около 10 и 15 хиляди евро). А как ги хващат? Ами данъчните си наемат пенсионери(буквално) на хонорар, пращат ги на определени места(обикновено големи строителни, мебелни и хранителни магазини) и тяхната работа е да снимат всички превозни средства с реклама по тях както и тези с фирмени регистрации(които тук са със зелени номера). Цялата информация се събира, обработва достатъчно дълго, анализира се и се тръгва по проверки. А нямаш логично оправдание и доказателства, а си изгорял.

Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.

Преди 6 години 1 седмица #4778 от Rafre
И аз съм на мнение, че всъщност отоплението е доста по-големият проблем. Но очевидно никой не се наема да работи в тази насока, не им се нагърбва с това, не им се харчи за това и т.н. И сега само ни облъчват със замърсяването от транспорта, защото само там виждат полезен ход - т.е. малко “да дадем”, повечко “да усвоим”.

Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.

Преди 6 години 1 седмица #4779 от sorcererals
Че отоплението е по-големият проблем е ясно. Аз обаче визирах печките на четири колела :)

Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.

Преди 6 години 1 седмица #4780 от Rafre

Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.

Преди 6 години 1 седмица #4781 от ElectricCarMan
Това със служебните коли и пенсионери е пълен смях! Данъчен тормоз може би е най-близко до това което мисля за цялата работа.

Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.

Преди 6 години 1 седмица - Преди 6 години 1 седмица #4782 от sorcererals
Като ти лепнат 10к глоба, а фирмата те изрита и си поиска и другите 15к, защото не си попитал да ползваш служебната кола за лична, хич няма да ти е смешно. Че и ще те осъдят да ги платиш.
Тук държавата си търси вземанията, в случая данъците. Аз като хипотетичен собственик на фирма също не съм ок някой да ползва фирмените коли, а аз да му плащам масрафа, а той тук е солен дори извън глобите. Та колкото и да ти се струва смях, това е реалност и далеч не само в Норвегия. Дори в България май въведоха данук "Уикенд".
Държавата все пак стимулира хората да си купят екологични и евтини коли. Електричките например не плащат ДДС при покупка на нова такава, годишният им данък е 30 евро срещу 350 евро за фосилен автомобил, колкото и да е нов. Паркират безплатно на общински паркинги(варира от община до община), карат в бус лентите с някои ограничения в час пик, не плащат пътни такси(влизането в Осло варира от 5 до 8 евро в зависимост от час и посока), по-рано не плащаха и фериботи. Все още ли ти е смешно и смяташ това за данъчен тормоз?
Мога да ти го кажа и по друг начин, годишно плащам по 1000 евро повече, защото не си карам старата Шкода, а новата Тесла, това ппоказват сметките след 30к километра. Само защото имам такъв личен заем обаче, данъчната ми ставка беше намалена и получих обратно над 3000 евро. Това ще го броим ли за данъчен тормоз?

Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.

Преди 6 години 1 седмица #4783 от ElectricCarMan
Повечето фирми в България си дават служебните коли на работниците да ги ползват и като лични. Държавата при това положение се смята за ощетена и това е смешно. Аз като собственик на фирма редовно си ползвам фирмен бус, а преди и фирмен камион да си свърша лична работа през уикенда, а роднини въобще нямат до ден днешен личен автомобил, личния им е служебен. Държавата се смята за ощетена и въвежда данък уикенд както сам каза, което е пълен смях. По скандинавите може да имате много облаги от фирмения автомобил, но тук освен това, че може да приспаднеш малко данъци за гориво и поддръжка друго няма или поне на мен не ми е известно.

Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.

Преди 6 години 1 седмица #4784 от murry
Приспадането на гориво и отлагането на плащане на ДДС (което в последствие не плащаш след 4 години, защото можеш да обезцениш актива) са доста добри далавери за купуването на кола на фирма. И тъй като поставя хората, които си купуват личните коли за тях си в неравностойно положение спрямо тези, които ги купуват на фирми, реакцията на държавата е данък уикенд - което е добър механизъм, защото ако ползваш колата си 60% за служебни цели и 40% за лични цели, можеш да платиш само 40% от ДДС-то.

Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.