Четвъртък, 08 Ноември 2012 13:21

Да се редиш с часове за бензин или да си купиш електромобил?

От
opashka_benzin
Опашка за бензин след урагана Sandy - Снимка: UPI.com

Как Ню Йорк Таймс установи, че след ураган е по-добре да имаш електрическа кола!

Последствията от урагана Sandy, ударил източното крайбрежие на щатите са сериозни. Положението с горивата е такова, че се чака с часове на опашки с туби. Солената морска вода нанесе и доста солени загуби на някои автопроизводители. Fisker загуби 16 Karma електромобила с удължен пробег, които изгоряха на пристанището на Ню Йорк, но много по-лошата новина е, че в крайна сметка унищожените коли на компанията са 300, не 16. Е, застраховани са, но загубата така или иначе се изчислява на 30 милиона долара. И пак за горивата. След ураган като този доставките замират и въпреки че с електричеството също няма гаранция, една история показва, че с електрическа кола след ураган все пак можеш да продължиш да караш почти както обикновено...

Ню Йорк Таймс помества статия за Том Малогъни, отявленият MINI E и сега BMW Active E фен, който след Sandy продължава да ходи всеки ден до своя ресторант в Ню Джърси с електромобила си, както обикновено. Това е много далеч от нас, но положението е принципно и важи с не по-малка сила за подобни ситуации навсякъде по света, включително България.

elektromobil_sled_uragan_zarezhdane_bez_problemТом зарежда пред своя ресторант – Снимка: New York Times

Историята на Том след Sandy е такава, че у дома зареждал с генератор на газ и презарежда на монтираната пред ресторанта му електро колонка, с което покрива без проблем ежедневното разстояние от около 150 км, а той далеч не е единственият шофьор на електромобил, който успява да кара своята кола в тежката ситуация. На трите зарядни за безплатно зареждане пред ресторанта му постоянно има други електро коли.

Още едно доказателство, че след тежка природна стихия с електромобил е по-лесно е земетресението във Фукушима през март 2011 г. Тогава, след тежкия трус и разрушителните последствия, много райони останаха без енергия. И точно в тази ситуация пролича колко важни са електромобилите. Някои японски автопроизводители монтираха големи външни батерии на места и превърнаха електромобилите в източник на резервно захранване, което осигури безценна електроенергия на множество силно пострадали хора.

elektricheska_kola_sled_fukushimaС електромобил в развалините след аварията във Фукушима

Ако няма ток и електро колите няма да се движат. Няма 100 % гаранция. Но след аварии електроцентралите възстановяват по-бързо своята работа, повече са и с тях нямаме зависимостта от петролни доставки, на която сме роби – петрол в България не добиваме, внасяме. И още, като се качиш в планината бензиностанции няма, но от контакта можеш да си зареждаш електро колата без проблем, стига да е заземен и системата да отговаря на изискванията. Така горските патрулни коли няма да се налага да пътуват надалеч за зареждане на гориво или да се доставя гориво с камиони на трудно достъпни места.

Наистина, електро колите също не са перфектното решение след природно бедствие, когато има повреди в електро мрежата. Може да е опасно електро колата да остане под вода, макар че електро системите са изолирани. Само че, както се оказва сега в района на Ню Йорк, електро колите изведнъж придобиват много по-голям смисъл.

В заключение просто искаме да претеглим предимствата на електромобилите в тежки ситуации и с повече анализи и наблюдения на ситуациите след урагани като Sandy могат да се направят съответните подобрения или настройки за възможно най-ефективни решения. Защото когато изпаднем в беда оценяваме в много по-голяма степен това, с което иначе разполагаме "по подразбиране".

На електро колонките сега може да няма много коли и да се чудим за какво ни е да ги монтираме, но дано не се налага да им се радваме по такъв начин. Ако не друго, тогава поне ще разберем значението на инвестицията.

Как точно ще се подготвите за използване на своя електромобил след разрушителна буря? Харесва ли ви "системата" на Том? Ще е полезно да споделите в коментарите отдолу, нали?

[От: Green Car Reports]

eCars.bg / Elektromobili.bg

Прочетено 2773 пъти Последна корекция Четвъртък, 08 Ноември 2012 15:05
Мартин Хаджистойков

Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.