В този блог: Темп на развитие на зарядната инфраструктура в България 11 години след инсталирането на първата зарядна станция за електрически автомобили у нас.
През 2011 г. понятието електромобил беше в графата мъгляви абстракции от бъдещето, подплатена най-вече с единични прояви на целенасочен ентусиазъм.
Единадесет години по-късно, по данни на нашето МВР, които наскоро бяха публикувани в материал на БТА, в България до момента има общо регистрирани малко под 5,000 електромобила. Количеството все още е супер скромно и според мнозина основен фактор за бавното разпространение на електромобилите е слабо развитата зарядна инфраструктура.
За тези изминали 11 години инфраструктура за зареждане на електромобили продължава да се изгражда най-вече от шепа ентусиасти и нови компании, които инвестират собствени средства.
Това, което все така липсва, е ясно дефинирана и действаща държавна политика, било то чрез задаване на добре обмислени правила, различни стимули и облекчения за компаниите изграждащи зарядна инфраструктура и защо не личен пример, чрез добавяне на електромобили към автопарковете на купищата административни структури в България.
Въпреки всичко (случващо се) през 2021 г. имаше доста раздвижване с включването на няколко нови мрежи и ударното инсталиране на дузина Hypercharger станции в мрежата на Fines Charging.
Тенденцията се засили още повече през 2022 г. и през последните няколко месеца броят на инсталираните (операторски) зарядни станции продължава да се увеличава. Като администратори на официалната карта за зарядни станции в България - ВсичкоТок - вече почти всеки ден виждаме нови локации на картата и нови хора и компании, които се включват в изграждането на зарядната инфраструктура.
Може да ти прозвучи невероятно, но в България вече има 15 мрежи със зарядни станции, като някои от тях стартираха с първи локации и свое собствено мобилно приложение през настоящото лято 2022 (Bullcharge и Wink Charging).
Към края на юли, според всички събрани данни от нашия екип, броят на публично достъпните зарядни станции е около или малко над 800. Трудно е да се предоставя абсолютно точна бройка, без да има регулация и правила, според които да е задължително подаването на информация за всяка нова инсталирана зарядна станция към даден орган.
Въпреки това част от нашия екип изпълнява точно тази дейност, да събира, проверява и публикува постоянно актуални данни за зарядната инфраструктура.
Във ВсичкоТок са качени всички по-долу изброени локации и зарядните станции на тях, както и още над 110 обекта, които са проверени и достъпни за ползване.
Оператор | Брой локации | Брой станции |
Fines Charging | 64 | 80 |
ElDrive | 151 | 268 |
eCars/VsichkoTok | 60 | 66 |
AutoBOX/VoltSpot | 41 | 49 |
KIA Hypercharge/ELBUL | 26 | 27 |
EVPoint | 31 | 60 |
Pro Credit Bank | 48 | 60 |
Kaufland | 13 | 13 |
Varna Charging | 22 | 22 |
Gigacharger | 12 | 15 |
Travel By Electric | 4 | 4 |
Wink Charging | 6 | 6 |
GPStation | 7 | 7 |
Bullcharge | 4 | 17 |
EVN | 5 | 5 |
Общо | 494 | 699 |
Към 30 юли 2022 г. в тази бройка не влизат предстоящи локации в мрежата на VoltSpot (6), Wink Charging (7), Travel By Electric (6) и една дългосрочно неработеща станция в София от мрежата на Gigacharger.
Липсват също локации с премахнати зарядни станции и още дузина с такива, които не работят от над 4 месеца или са със статус предстоящо откриване. Наблюдаваме статусите на всички локации и когато има промени, те се отразяват своевременно на картата и в мобилното приложение.
Стараем се да поддържаме ВсичкоТок с максимално актуална информация и бройка станции и на този една малка бройка локации остават извън нея поради липса информация за достъп/цена за зареждане и т.н.
Много хора, които ползват редовно зарядни станции, осъзнават и приемат, че все още има не малко случаи на софтуерни и хардуерни проблеми, които водят до затруднения. Други сякаш не осъзнават това или пък са не толкова толерантни в коментарите или поведението си. Факт е, че липсата на екипи за поддръжка все още е нещо, което много затруднява всички ни - и операторите, и потребителите.
Отделно, на места се случват чести токови удари и/или загуба на интернет връзка и това допълнително създава проблеми, които не винаги могат да се разрешат от разстояние и често отнема далеч повече време от очакваното дадена зарядна станция да влезе отново в нормален работен режим.
В заключение
По-бавното навлизане на електрическата мобилност у нас не е задължително недостатък, защото това дава възможност за добиване на ценен опит и работа по софтуерни и хардуерни подобрения, които да гарантират по надеждни станции и услуги за момента, когато колите и станциите ще се увеличат драстично.
Благодарим на всички за обратната връзка и коментарите, с които помагате картата да съдържа максимално точна и актуална информация. Благодарим и на всички колеги, партньори и приятели, които инвестират собствени време, средства и много усилия, за да правят възможно пътуването с електрически автомобили у нас по-достъпно и бързо.