Изненадващата истина за това, което ни плаши в електромобилите
От Мартин ХаджистойковПочти винаги, когато търся информация за нещо питам Google или bg-mamma. Кой ли не го прави. Отзивите търсим като че ли най-много. Особено за продукти и услуги. Само че за електромобили отзивите са все още кът. А когато те липсват, решенията взимаме много по-трудно или въобще не ги взимаме...
Тази седмица по Нат Гео ТВ всяка вечер вървят сериите "80-те: Нашето десетилетие". Припомняйки си много нещата от онези дни имам възможността да видя и такива, за които не съм знаел. Както и да погледна на онези, които са ми добре известни по различен начин, защото сега са обобщени и от тях сме извлекли поуки. Общо казано, въпреки множеството пробиви, откроява се едно нещо и то е, че на хората често са нужни дори десетилетия, за да разберат и възприемат нещо.
Сега нещото, за което говорим, са електромобилите. В България (с мини изключения) още не ни предлагат такива, но и в държави, в които вече от години се продават различни модели, нещата тепърва започват да се раздвижват. През тези години по форуми и блогове сме виждали какви ли не оправдания за липсата на интерес към електромобилите, свързани с техните технически възможности. Но дойде 2013-та, годината в която на пазара ще излязат и германски електро модели...
Преди да стигнем до тях, разбира се, на пазара вече има не един и два електромобила. Nissan LEAF, Mitsubishi i-On, Tesla Model S и др. Защо тогава да чакаме германските? Какво ни спира да купуваме сега? ОК, отново, да му се не види, още не става дума за нас в България, че почти няма предлагане. За щастие това ще се промени от настоящото лято (идват Renault Twizy и Kangoo Z.E.), но говоря за това какво ни пречи на всички ни, не зависимо в коя държава сме.
И изненадващата (за някои хора) истина е, че пречката сме ние – електромобилите са чудесни, но това повечето хора още не го знаят. Техническите ограничения, разбира се, създават прегради, но непознаването на този нов продукт в общия смисъл е това, което ни плаши.
Какво да направим, за да прескочим тази бариера?
Видно е, че отново ще ни трябва доста време, за да свалим очилата на недоверието. И сега идва нещо като помощ. От там, където знаят как се завладяват сърца на фенове – от BMW. Самият изпълнителен директор на компанията се обърна открито към германците с призива:
О, чудесен призив от хората, които жигосаха понятието ДВГ в главите ни и най-после се сетиха да ни правят пластични операции. Само че Tesla Motors вече пое кормилото. В Мюнхен обаче са прекалено наясно с понятието пропаганда и ето че минават на следващия етап: продажбите на BMW i3 започват в средата на юни и половин година по-рано компанията открито призовава да започнем да ги купуваме. Че посланието е към германците ясно, но последното, което BMW и всички останали искат, е да се ограничават до германцкия пазар. Така че посланието е към всички.
В обобщение за уплахата ни от електромобилите
Хубавото е, че почти всички производители вече са на борда. Разнообразие вече има и ще има много по-голямо. И ето дори в нашите медии вече пишат за това как Tesla Model S задмина по продажби топ германските лимузини. Това, разбира се не е точно така. Първо, става дума само за американския пазар и второ за това, че Tesla все още доставя заявени предварително коли – не продава складови наличности.
Но е факт, че малката нова компания раздруса здраво старите германски и американски гиганти и промени необратимо статуквото и съзнанието ни за купуване на коли с новия си модел, без дилъри и посредници. И за да няма уплаха, Model S е невероятно бърз, минава спокойно 350-450 км с едно зареждане и е супер модерен. Остава да му падне цената, а на нас да ни паднат задръжките .
eCars.bg / Elektromobili.bg
Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.