Може ли един електромобил "да върви" само от уста на уста?
От Мартин ХаджистойковАко си като нас, значи рекламите за теб са нещо като досадни мухи. Не само че са навсякъде, а повечето са и изключително нескопосани. Има ли начин да се отървем от тях? Ако следваме модела на Tesla Motors, ДА...
То е малко игра на думи, заради името на първия им самостоятелен електромобил Model S, който Tesla не рекламира по никакъв начин. Получава се така, че при Tesla думата "маркетинг" просто трябва да е в кавички. Компанията предлага своите електромобили не традиционно – без дилъри, само в собствени салони и то повечето направени като демо салони в молове, и без каквито и да било реклами по медии.
Очевидно е, че някак им се получават нещата, защото за Model S има дори повече резервации и продажби от Nissan LEAF и Chevrolet Volt през 2013 г. Как е възможно това? С доброто старо "от уста на уста"!
Хитрината с журналистите
Медиите обичат да прибират рекламните бюджети на компаниите. Или пък да замъгляват емблеми, ако не е платено... Но ако имаш кола като Model S, когато журналист се качи в нея и изпадне в екстаз, обикновено следва супер надъхана статия, без никакво заплащане. Ето ти един начин за предаване от уста на уста и Tesla определено успява да разчупи нещата, където други не могат. И когато става дума за големи медии, от една уста всичко това отива до милиони уши и уста...
Другото ново нещо са мол бутиците на компанията – едно е да видиш кола на платформа във фоайето на мол, друго е да в магазин като всеки останал, бил той за дрехи, обувки или аксесоари. Влизаш, електромобилът е там, можеш да се качиш, да разгледаш, да научиш всичко, което те интересува, да побъбриш с екипа или с други като теб, дошли да пипнат. А персоналът е доста добре обучен и не прилага никакви търговски хватки и дори прикрито подтикване към покупка.
В Tesla го виждат по следния начин:
Качи се и карай... Усети как си бие камшика... Пиши или разкажи за това... Така я разбираме "рекламата" в Tesla.
Ето и малко цифри. ОК, една цифра. Според AdAge, в маркетинг отдела на Tesla работят само седем души. Уеб страницата също си я поддържат сами, не е от външна компания и в графата бюджет за маркетинг и реклама има пак само една цифра –$0. Сравнено с $25 милиона, които Nissan похарчи за популяризиране на LEAFсамо през 2012, при Tesla нещата все едно се измерват със стотинки.
Кофти за рекламните агенции
От "уста на уста" не е точно любимата поговорка на рекламните агенции. Няма бюджети, няма пари. Няма как да харесват модела на Tesla. Така е и с дилърите в САЩ, чиито организации в различни щати съдят Tesla Motors, защото законите казват, че автопроизводителите не могат да продават директно. Но досега Tesla печели делата, продължава да отваря мол салони, аранжирани в стил Apple, и да разчита на устната реклама на Model S.
Един мит е разбит – Може ли електромобил "да върви" само уста на уста? ДА! И то как само!
eCars.bg / Elektromobili.bg
Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.