Колко да струва едно бързо зареждане на електромобил в България?
От Мартин ХаджистойковПреди още да имаме и една бърза зарядна станция за електромобили в България, като знаем какви са цените за зареждане в други държави, опитваме да направим сметка за оптималните тарифи (на оператори) у нас ...
От август 2013 г. имаме нови цени на тока. Различни са при отделните ЕРП-та, но се въртят около:
- 0.18 лв дневна тарифа (с ДДС)
- 0.11 лв нощна тарифа (с ДДС)
Правим едно бързо уточнение, че не игнорираме "зеленото" в електромобилите. Просто масово хората поставят сметките най-отпред. Но както се научихме много бързо, ОК е да се набляга на други качества на електро колите, а не на "зелените". С други думи, щом със "зеленото напред" не върви, да го прокараме покрай това, на което се обръща повече внимание. То да има повече чисти и тихи превозни средства на пътя, пък нека хората да ги карат не заради "зеленото" .
Колко струва личното зареждане
Под лично се има предвид в собствен гараж или електро източник. Или от фирмени зарядни станции, без "товарителница". За сметката ще използваме следните параметри:
- Електромобил с реален пробег 120 км
- Нормално градско шофиране (до 80 км/ч)
- Среден разход 15 кВтч/100 км
Така, за 100 км пробег имаме:
По дневна тафифа – 0.18 лв Х 15 кВтч = 2.70 лв/100 км разход
По нощна тарифа – 0.11 лв X 15 кВтч = 1.65 лв/100 км разход
Средно се получава около 2.2 лв/100 км.
Колко да струва бързото зареждане в България?
На голямото EVS27 електромобилно изложение в Барселона (18-20 ноември 2013) една от най-дискутираните теми беше: Успехът на електрическата мобилност в Норвегия.
Накратко, той се дължи до голяма степен на предоставяните от дълго време насам от правителството стимули. За целите на нашата сметка взимаме един показател от скорошно проучване на Норвежката електромобилна асоциация:
Норвежците са склонни да платят за 15 мин. "сесия" бързо зареждане между €2.5 и €6.
За протокола – факт: В Норвегия заплатите са много по-високи от тези в България.
Знаем и за данни от друго проучване в САЩ, където за един бърз заряд са склонни да плащат по $7.
В България
За нас (потребителите). Предвид българския пазар и възможности, смятаме, че на обществена бърза зарядна станция в България оптималната цена за 20 мин зареждане е 6-8 лв. Това е до три пъти повече отколкото да заредиш директно по цени на тока. Но е приемливо като горница, защото се равнява на около 2.5 л/100 км разход на ДВГ кола. Дори при 10 лв, например, се приближаваме "опасно" до разход от 4 литра гориво на 100 км като равностойност, което си е по силите на известен брой компактни дизелови коли...
За операторите. Те ще искат да взимат повече. Вероятно ще има предложения и за 15 лв или повече (след като сега има за 12 лв за едно пълно /за 100-150 км пробег/ бавно зареждане...) Но потребителите и пазарът определят цените. Сега бързите зарядни станции са на цени около €9-10 хиляди, но ще паднат в пъти в следващите няколко години. Сериозна инвестицията си е и затова операторите ще търсят съответната възвращаемост. Нужни са обаче много гъвкави модели и допълнителни методи за печелене, като предоставяне на рекламна площ на/около станциите, вместо високи цени, които потребителите няма да са склонни да плащат.
Така изглеждат сметката за бързо зареждане на електромобили в България според нас. Ти колко мислиш, че трябва да струва?
eCars.bg / Elektromobili.bg
Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.