Сериозна крачка напред за електромобилите след рекордни продажби в Европа през септември.
През изминалият месец за първи път се случи електрифицираните превозни средства да регистрират повече продажби в Европа от дизеловите, което е edna своеобразна индикация за приближаващият край на използването на тези автомобили.
На доста места по света вече се готвят за забрана на дизелови и бензинови автомобили през 2035, но вероятно доста преди това те ще намалеят значително и самите автопроизводители ще спрат да ги произвеждат заради затягащите се изисквания за вредни емисии и прогресивно намаляващото търесене.
Някои компании дори планират изтегляне на дизелови и бензинови автомобили от определени пазари още през следващите две години. Honda например наскоро обяви, че от 2022 спира да продава бензинови и дизелови коли в Англия. VW планира същото за Норвегия за 2023.
Според последния доклад на JATO Dynamics обхващащ 27 европейски страни през септември са продадени почти 1,3 милиона автомобила (ръст от 1,2% в сравнение с предходната година), а 327,800 или повече от 25% от тях са били xEVs (BEV, PHEV, HEV).
Това е рекорден резултат по отношение на обема и пазарният дял. Продажбите на xEV са се увеличили със 139% на годишна база, но по-голямата част от тях (53%) са били конвенционални хибриди.
През септември в Европа са били продадени над 160,000 PHEV и BEV коли, като от тях 91,615 са били чисти електромобили (скок със 120% спрямо същия период на 2019).
Tesla Model 3 отново бе най-продаваният електромобил в Европа (15,702 бройки) измествайки за втори път Renault ZOE от челното място.
Въпреки това обаче Renault регистрира рекорден брой продажби на ZOE през септември (над 11,000) и този модел продължава да бъде сред най-търсените електромобили в Европа.
На трето място по продажби през септември беше чисто новият VW ID.3, който не успя да постигне петцифрен резултат, но беше близо с малко над 8,000 продажби.
Може би през ноември ще се случат над 10,000 продажби ако се съди по предварителните данни от няколко страни в Европа, където вече има отчетени над 6,000 продадени бройки за този месец.
Доста добри резултати през септември постигнаха и някои от по новите електромобили на пазара, като Opel Corsa-е, която регистрира близо 2,800 продажби почти изравнявайки резултатът от вторият най-добрър месец на своето PSA братче Peugeot e-208, което реализира почти 3,000 продажби през септември.
Някои от по-старите модели електромобили също се радваха на доста добър интерес през септември. BMW i3 имаше почти 3,000 продажби през изминалия месец, а Nissan Leaf регистрира над 3,200 продажби, което беше и топ резултат на този модел за изминалите 18 месеца.
Европа топ 10 септември
Модел | Септември | 2020 досега |
Tesla Model 3 | 16,125 | 57,167 |
Renault ZOE | 11,026 | 63,504 |
VW ID.3 | 8,571 | 8,571 |
Hyundai Kona Electric | 6,143 | 26,277 |
Kia e-Niro | 4,565 | 19,837 |
Audi e-Tron | 3,532 | 23,243 |
Nissan Leaf | 3,244 | 20,934 |
Peugeot e-208 | 2,963 | 20,980 |
BMW i3 | 2,960 | 15,013 |
Opel Corsa-e | 2,725 | - |
На добри резултати през септември се радваше и Skoda CityGO EV, която със своите 1,757 продажби регистрира рекорд и дори задмина с малко продажбите на e-UP, който приключи месеца с общо 1,728.
От тези шкодички вече има и 50-на бройки в България, които се присъединиха към Spark, така че който има мерак да тества колата в София, има възможност да го направи.
Smart Fortwo EV също се разписа с нов рекорд от 2,114 продажби в Европа, а с много добри резултати от изминалия месец беше също и MG ZS EV (2,181 продажби).
Повече подробности за продажбите на отделните пазари и статистика за PHEV моделите може да видиш на evsalesblog.