Хибрид, електрическа кола или електромобил с удължен пробег?
От Мартин ХаджистойковХа сега де, ето ти дилема. Но преди да я наречем такава, трябва да се уверим, че понятията от заглавието говорят на хората колкото и бензин, дизел, газ и т.н. Темата за алтернативното задвижване става все по-актуална, но от отговорите на въпроси в различни анкети и проучвания по света става ясно, че тя все още е обвита в мъгла. Мога да ви дам бърз пример. Тези дни като си купувах зеленчуци както обикновено си говорех със собственика на магазинчето и стана дума за това, че скоро сме присъствали на откриването на фотоволтаичната система за зареждане на електромобили, с демонстрация на вече изцяло електрическия Nissan Micra, конвертиран от А1 Лимитед. "Ааа, тия хибридите ли бе", подхвана моят човек с плодовете и зеленчуците... Е, сами разбирате - нещата на този етап просто не са ясни на хората...
Разбира се, с удоволствие разясних набързо разликите, а този блог пиша, заради все по-очертаващите се направления в развитието на електрическата мобилност.
1. Toyota Prius и понятието хибрид
Малцина знаят, че големите германски компании, като Porsche, са имали хибридни модели преди има няма стотина години и разбира се, Toyota Prius далеч не открива топлата вода. В края на 20 век обаче, при тотална хегемония на течните горива, Toyota се решава на смел ход - пуска на пазара първия си изключително модерен хибриден модел. Е, все някой трябва да е първи и да води хорото, на което по-късно да се хванат и мнозина други. Точно 15 години бяха нужни на Toyota, за да модернизира Prius така че батерията му да може да се зарежда - тази година на пазара очакваме нов Prius във вариант зареждаем хибрид. Ако това не ви говори нищо, ето какво означава: стандартния хибрид се задвижва с бензинов двигател, но има също така електромотор и батерия. С последните колата може да се движи при ниски скорости, обикновено в трафик, а важна добавка към системата е функция, наречена регенериращо спиране. Нейната задача е да улавя енергията при намаляване на скоростта и топлината, генерирана от спирачките, и да ги превръща в електрическа енергия, която се съхранява в батерията. Тази енергия пък се използва за 'пъплене' в трафика с изключен двигател и съответно нулеви CO2 емисии и целият този кръговрат прави хибридите много по-ефективни по отношение на разход и емисии. Обратно на колите с ДВГ, технологията е най-ефикасна в града, където заради по-честата си работа на електроенергия реализира по-големи икономии.
Toyota стартира още през 1997 г. и макар компании като Honda и Nissan да я последваха сравнително скоро, европейските автопроизводители, например, чак в последните години започнаха също да се ориентират в тази посока. Направо да си кажем, че очакваме първите германски хибриди чак през настоящата 2012 г., а причината, разбира се, е в любовта на европееца към вече изключително развитите дизелови технологии.
Нещата обаче се развиват и на хибридния фронт и ето, третото поколение на Prius ще получи така чаканата от мнозина опция за зареждане на батерията, а за първи път през 2012 Toyota пуска хибрид с литиево-йонна батерия. Честно казано, според нас японците просто идеално си дават сметка за нещата и макар отстрани развитието да изглежда бавно, обикновено изпреварващите времето си инициатива за съжаление се провалят и пример за това са невероятните коли на Studebaker от средата на миналия век. Така че 'бавното' развитие на Toyota са по-скоро добре обмислени пазарни етапи, които определено можем да наречем успешни. Доказателство? 136,000 продадени Prius в САЩ през 2011 г.
С новата опция за зареждане, която ще имат и други хибриди от водещи производители, това е една от технологиите, които все повече ще доминират на силно конкурентния 'еко' авто пазар в следващите години, но да видим още какви варианти за избор имате.
2. Електромобил с удължен пробег
General Motors води в това ново направление, методично настоявайки, че Opel Ampera и Chevrolet Volt не са хибриди, а електромобили с удължен пробег. Новият термин беше прихванат много бързо от авто индустрията и вече се оформя като директен конкурент на хибрида. Каква е разликата между двете технологии обаче? На пръв поглед системите не се различават особено по своята същност - имат си двигател с вътрешно горене и електромотор. Основната разлика обаче е в това, че докато хибридите могат да се задвижват директно от двигателя, бил той бензинов или дизелов (да, на пазара вече има и дизелови хибриди като Peugeot 508), електромобилите с удължен пробег се наричат така, защото са предназначени основно за движение с електрическа тяга, но при изчерпване на заряда в батерията, тя се зарежда чрез работата на двигателя с вътрешно горене, който задвижва електро-генератор. Иначе казано, двигателят не върти директно колелата, макар че противно на твърденията на GM се оказа, че в определени ситуации такава 'директна свързаност' е възможна при Chevrolet Volt.
Друга разлика между двата типа е размерът. Хибридите имат стандартен двигател (например 1.6 или 2.0 литра), докато електромобилите с удължен пробег разполагат с по-малки двигатели, както ще разберете от друга статия по-късно днес, дори и с обем 800 куб. см. Има разлика и в размера и капацитета на батерията - хибридите обикновено изминават до няколко километра само на електроенергия и то при силно ограничени скорости от порядъка на 40-50 км/ч, докато електромобилите с удължен пробег разполагат с 'електрическа динамика', която не отстъпва по нищо на 'горивната' и могат да изминават до 80 км с едно зареждане на батерията. С това вече може да обясним точно предназначението на двете технологии: Хибридната има за цел да подпомага работата на двигателя с вътрешно горене, като го замества в определени ситуации, реализирайки икономии с помощта на различни системи, докато при електромобилите с удължен пробег бензиновият двигател е този, който помага на електрическата система. И за да ви дадем съвсем точна представа за понятието електромобил с удължен пробег - прочетете нашата статия за изминалия 18,000 км почти изцяло на електроенергия Джей Лено с неговия Chevrolet Volt. Накратко казано, моделът е конструиран така че да изминава примерно по 50-60 км само на електрическа енергия и ако дневните ви пътувания не надвишават такова разстояние, просто (като Лено) няма да имате нужда от бензин. След 11 месеца постоянно употреба, в 18 литровия резервоар на неговия Volt все още се плискало половината от горивото, с което колата пристигнала от дилъра (или фабриката). Да - това означава електромобил с удължен пробег - почти цяла година с няма и десет кила бензин . Ако пък искате нещо по-луксозно, няма проблем. Fisker Karma вече е в продажба и кой знае, може да я видим скоро в нашите ширини . Там говорим за цени от над $116,000 и ако все пак това ви е твърде много, през втората половина на тази година може и да успеете да се сдобиете с Opel Ampera, на двойно по-ниска цена.
3. Електрическа кола
Номер три в нашия списък всъщност е номер 1. Какво помните от 1834-та? Хм, да, нищо, тогава не сте били родени. Но това е годината, в която Томас Девънпорт прави първата електрическа кола. ОК, да, няма да спорим, може да има и друга информация по въпроса, но искаме просто да ви кажем колко стара всъщност е идеята за произвеждане на електрически коли. Пренасяме се веднага в настоящето, където вече почти всички големи производители планират електрически модели. Засега такива продават основно Nissan и Renault, но Mitsubishi не е по-назад със своя i-MiEV и неговите европейски близнаци Citroen C-Zero и Peugeot iOn (с какъвто разполага GLOBUL). Последните се продават у нас за по 75,000 лв парчето, но още тази година очакваме електромобили от по-висок клас и на по-ниски цени на нашия пазар.
Какво да кажем за електрическата кола? Ами, тя като че ли е най-простичка от разглежданите варианти - електромотор, батерия и толкоз. Това, разбира се, далеч не е така - но реално в основата си нещата са наистина толкова прости - съвременните електромобили са изключително усъвършенствани превозни средства, а настоящият 'стандарт' е за изминаване на около 150 км 'с една батерия'. Точно това все още е ахилесовата пета на електрическите коли - капацитетът и съответно технологиите на батериите. Nissan, например, вече е вложила над $5 милиарда в развитие на своята електрическа програма и резултатът е електрическа кола, която получи множество световни награди - Nissan LEAF. Инвестициите са наистина огромни, а всеки ден мрежата буквално прелива от информация за нови и нови изследвания и разработки в сферата на електрическата мобилност. Renault се включва с пълна пара (или дим ) в тази битка и е първата авто компания, която още от тази година ще предлага пълна гама електрически модели на пазара, два от които се надяваме през второто полугодие да видим и у нас.
Има обаче и по-добри постижения. Представяме ви Tesla Motors. Изключително младата компания е нещо като съвременен електромобилен пионер, който се инициализира на пазара през 2008 г. с базирания на Lotus шаси Tesla Roadster - първата масова модерна спортна електро кола, при това с пробег над 200 км с едно зареждане. Преди няколко години Tesla започна да разработва и своя първи семеен седан - Model S, който трябва да достигне първите си собственици през лятото на тази година (в САЩ... ). По моя подпис личи ясно, колко очаквам тази кола в личен план и да, това наистина е революция - Tesla Model S ще се предлага и във вариант за изминаване на до 500 км с едно зареждане и ускорение от 0-100 км/ч за 4.5 секунди. И това на цена под тази на луксозните германски марки, при много по-висока ефективност и природосъобразност, с изключително технологично ниво и луксозно изпълнение. 90 хил. долара на са малко пари, но тук има и друга изненада - базовият вариант на Model S ще се продава на цена от само $49,000, с пробег от 230 км с едно зареждане.
Спирам с конкретните предложения, за да обобщя накратко изцяло електрическото направление, което само за няколко години се разви по невероятен начин и макар да е ясно, че ще трябва да изчакаме още няколко, преди цените да паднат и технологиите да се развият, само за десетина години просто ще бъдем свидетели на 'алтернативна революция'. През 2013 г. вече и германците ще се включат в играта, с изцяло електрически модели от BMW, Audi, VW и без съмнение, Mercedes-Benz. Ние ще бъдем тук, за да ви правим свидетели на тази ожесточаваща се конкуренция, която обещава да ни поднесе много 'зелени' изненади още през тази година, a другата ни задача е да помагаме всячески за разбирането и разпространението на новите електромобилни технологии в България. Приели сме я присърце .
Мартин Хаджистойков - eCars.bg