Някои болезнени неща за електромобилите (и нас)...
От Мартин ХаджистойковНаскоро Nissan призна официално, че е била арогантна в прогнозите за продажби на електрическия LEAF. Но причина за по-ниските резултати не е дизайнът на колата и дори не е малкият пробег в сравнение с конвенционална кола. Грешката е другаде – в недостатъчната комуникация, в рекламните войни, в сгрешения маркетинг и най-вече в едно много силно обвързване – мисловната ни нагласа за всичко, свързано с двигателя с вътрешно горене...
Това е съвсем нормално, колите с ДВГ ни служат от много десетилетия и употребата им е нещо машинално за нас. Тези дни намерих много полезни неща в различни форуми и блогове. Баща ми, например, така и не намери желание да свикне с новите неща. Не искаше мобилен телефон, а е роден след 1950-та – не преди войната, да речем. Не веднъж съм го казвал, а това дори не е нужно, защото всички го знаем – във възприемането на нови неща сме отчайващо бавни.
Но и за това си има причина. И тя е най-вече в страха. И в поговорки като, "работи ли едно нещо, не го пипай". Малцина се престрашават да опитат новото нещо електромобил и на тях казваме рано възприемчиви. В масовия случай, обаче, важи "бавният подход". Защото хората не знаят, защото не им се обяснява, защото се изпращат грешни или противоречиви сигнали. Затова да не виним никой, а да свършим работата. Колко важно е да я свършим става ясно от следната история:
В коментарите под един от блоговете в PluginCars намирам нещо интересно и забавно. Темата на блога е също много интересна – Челси Секстън е привлечена като електромобилен консултант от Nissan. Да, същата тази Челси, съозновател на Plugin America и служител в GM по време на разработката и продажбите на EV1 (както надлежно е "документирано" в Who Killed the Electric Car). Става дума точно за надценените продажби и разните проблеми, свързани с електрическата мобилност. И ето какво казва един човек в своя коментар:
Аз твърдо вярвам, че фундаменталният проблем за слабите продажби на електромобилите е най-вече заради дълбоко вградения в нашето съзнание умствен модел за това какво е автомобил и всичките последици от това. Мнозина са ме питали за моя LEAF неща от сорта на "ама наистина ли няма двигател?" Тяхната умствена нагласа, е, че колите имат двигатели. Питали са ме и "ОК, аз карам само по 40 км на ден, та колко ще ми отнема в моя случай да си зареждам електро колата?" Тяхната умствена нагласа, е, че седят до електромобила, докато се зарежда, както седят до сегашната си кола, докато я пълнят с гориво. Това е дълбоко вграденият ДВГ модел. Аз също станах негова жертва. Една сутрин, след като вече притежавах своя LEAF от година, реших да го стартирам и подгрея преди да тръгна. Това можеш га до направиш и по интернет, но още не бях пуснал компютъра си. Затова влязох в гаража, стартирах колата, настроих температурата и отворих гаражната врата. Защо по дяволите отворих вратата??? Защото умствената ми нагласа ми казваше, че помещението трябва да се вентилира заради работещата кола. Бързо се осъзнах, затворих вратата и избухнах в смях. Трудно е да се разделиш със старите навици. Ето затова ще са нужни десетилетия, преди електромобилите да станат масови. Толкова ще отнеме новата електромобилна умствена настройка да замести всичко свързано с двигателя с вътрешно горене в съзнанието на масовия потребител. Точно заради тази ДВГ умствена настройка сега потребителите въобще не виждат електромобила като алтернатива на бензина и дизела. За тях това е нещо като да се опитваш да ги убеждаваш, че модерните светодиодни лампи могат да заменят добрата стара крушка - ето, вече колко години има какви ли не LED неща на пазара, но те са все още скъпи и грам не можем да ги наречем масови.
Намирам този пример за крещящо показателен за умствената ни нагласа спрямо автомобилите. Щом човек карал цяла година електромобил залита в старата посока, какво остава за не особено добре осведомения масов потребител. А, ето че стигнахме до един проблемите - как ни представят електромобилите?
Вината на автопроизводителя
Вчера в нашата Facebook страница стана дума за предстоящия Mitsubishi Outlander зареждаем хибрид. В нашите интернет медии има подобаващо количество копия на публикувано от БТА прес съобщение, което, разбира се, идва от Mitsubishi. Още в подзаглавието на статията във vesti.bg, например, виждам: С пълен резервоар автомобилът ще може да изминава 800 км при разход на гориво 1,64 литра на 100 километра.
Опааа. Супер. Няма и два литра на 100 километра. Неземно! Да, ама не. Става дума за 1.64 л/100 км еквивалент на бензинов разход, който включва целия възможен (в случая примерно 40 км) електрически пробег. Това няма нищо общо с доброто старо комбо градско/извънградско!
Ето какви ги вършат автопроизводителите – рекламират, като (удобно) пропускат да обясняват важни неща. Но това ми прилича на мазохизъм. Наскоро в щатите цъфнаха неверните стойности на разхода на новите модели на Hyundai/KIA – оказа се, че колите не харчат толкова малко, колкото са рекламирани. По-рано тази година пък Opel допусна същата тази грешка, която сега Mitsubishi прави – на рекламните табла на Ampera най-отдолу с малки букви пише 1.6 л/100 комбиниран разход. Но никъде не се казваше, че става дума за комбинация електричество/гориво. И в резултат, при едно от първите ми посещения в Дженеръс Ауто след като вече имаха демо бройки Ampera, до една от тях вътре в салона улегнал господин обикаляше ентусиазирано разказвайки на някой по телефона за колата: "Това е точно за тебе - харчи 1.6 литра на 100". Бидейки там неволно чувах всичко, но в продължение на петте минути разговор не чух думата електромобил (или електрически)... Човекът така и не разбра, че това е електромобил (с удължен пробег), и в захлас въртеше и сучеше около лелеяния разход от няма и 2 литра на сто.
Ами пробега? Не че са много, но няма електро кола, която да не е оферирана с повече отколкото може да измине. Вземете стандартните 150 км, за които толкова много пъти е ставало дума в eCars.bg. Супер, в щатите дори ги рекламират със сто мили пробег, а това са 160 км. Но повечето Nissan LEAF шофьори изминават по-скоро около 120-130 км, при това с умерено каране и не особено интензивна употреба на климатика или парното. Да, кофти работа, предлагат ни едно, получаваме друго. Ама това е обидно, защото ние сме тези, от които искат пари за същите тези продукти.
Електромобилите не са виновни. Те са си много добре, умеят, каквото умеят. И автопроизводителите, макар и по-бавно (а някои с голямо нежелание), полагат съответните усилия за тяхното разработване и вече дори подобряване, ама хич не ги рекламират и представят добре, а на всичкото отгоре послъгват, че после се налага и да измислят какви ли не оправдания, само и само да не паднат по гръб. Но нещата вече не са каквито бяха. Социалните мрежи и форумите, чрез нашите мнения и отзиви, са в състояния буквално да убиват услуги и продукти за нула време и е някак странно да гледаш как някои производители продължават упорито да надценяват продуктите си, знаеки за този мощен коректив. Но изброените по-горе примери вече се отразяват много негативно и скъпо на техните "изпълнители".
Не че PR изпълнения от типа на тези на Фулчарджър, които монтират електро колонки насам-натам по страната, с поп да ги освещава и медии да отразяват, помагат много с едно определено "послание": "Зареждането на електромобил за 150 км пробег струва 12 лв". Че и министъра на енергетиката започна да го повратя това. Лошо няма, и супер, че монтират зарядни станции, но зареждането струва 12 лв на зарядните станции на Фулчарджър, не по принцип, а и това не стига за 150 км. Просто защото както по-горе стана дума коли като Nissan LEAF изминават по-малко от това с едно зареждане. Да, има и рекорди за над 200 км, но това е друг случай. А зареждането на електромобил струва изразходените кВтч по съответната тарифа. С други думи, например, при 20 кВтч разход на 120 км (както е при LEAF) и включване на дневна тарифа на цена около 0.18 лв, едно зареждане струва 3.6 лв. "Кого мислиш, че заблуждаваш, като преписваш", казваха едно време учителките. Мда, кого ли заблуждаваме, като си мислим, че казваме разни неща...
Кой колко надценка слага си е негова работа, но хайде да не казваме на всички, че зареждането струва както ние го ценообразуваме. Разбира се, че трябва да се печели, но на това аз не му викам правилно представяне на електромобилите!
В заключение, основните проблеми вече са доста по-ясни, отколкото преди година. Нашата трудна за променяне нагласа е трудната за прескачане стена, но и липсата на адекватно популяризиране и представяне на електромобилите добавя някой и друг метър нагоре пред желаещите да се изкачат и да минат от другата страна. И както (също не веднъж) е ставало дума – "зеленото" е много хубав мотив, но реалността показва, че съвсем не е достатъчен – хората не се интересуват от екологичността на електрическите автомобили. И вместо да кръстосват шпаги с реклами осмиващи другия, GM и Nissan можеха да отделят време и ресурси да запознаят добре потребителя с Chevy Volt и Nissan LEAF. Вместо това, те избраха да се карат тъпчовски в ефира, опитвайки се да привлекат купувачи, като в същото време демонстрираха, че виждат само себе си в караницата кой по-екологичен или кой по-независим (от ограничения пробег).
За щастие, курсът вече е променен, осъзнаването на много нива е факт. И какво ни предстои сега? Ами, истинската работа, бих казал. Но искрено и много по-ефективно .
eCars.bg / Elektromobili.bg
Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.