"Искам хората да харесат колата, не да им я продам"
От Мартин ХаджистойковТова казва за Model S вицепрезидентът по продажбите на Tesla Motors Джордж Бланкършип.
В края на 2013 г. Motor Trend избра Tesla Model S за Кола на годината 2013. И сега електромобилът (в червено) е на корицата на януарския брой на списанието. С едно голямо (също червено) SHOCKER! Не зная за теб, но се чудя дали всъщност хората там (в екипа на списанието) не са слисани и приятно изненадани и от самите себе си, освен от колата. В момента тя е и на автосалона в Детройт, където на щанда на Tesla има и исполински макет на получената от MotorTrend награда. Все пак, да го карам безпристрастно, така ще съм честен и пред себе си, и пред теб...
Но защо да са слисани? Ами, за 60 години от как избират коли за награждаване, в Motor Trend никога не са посочвали електромобил за първенец, при това всичките 11 члена на журито. Засега съм виждал Model S само на снимки, но това, което не се вижда, а се усеща, е не по-малко интересно – моделът, по който компанията работи – салони в молове, онлайн продажби, доставка на колата до дома и... без посредници – Tesla Motors не работи с дилъри. А след интервюто с Джордж Бланкършип в Smart Planet точно преди Коледа и тези негови думи, които използвах за заглавие, ми стана още по-интересно...
Наистина, опитвам се да го разглеждам просто като потребител всичко това, което правят. И без това позалитам в положителна посока по тоя все още недостижим за европейците Model S, та по-добре да го подкарам чисто аналитическата. Че им е нетипичен за повечето хора модела на тез надъхани да променят света калифорнийци и ще иска време по-консервативните да го разберат.
Според някои корпоративни проучвания в края на 2012 г. има нещо като електромобилно охлаждане. Осъзнаване, ако щеш. Че няма да стане толкова бързо, колкото се очакваше. Балонът електромобил можел да се спука и още, и още. Всичко е възможно, варианти много, непредвидени ситуации, още повече. Сега знам само, че има набрана инерция. За мен това, че на пазара вече има 16 електро модела не е никак малко. Малко е, разбира се, това, че у нас има 2-3, и малко повече продажби. Но междувременно производителите поеха в посоката плъгин хибрид – по-лесно им е, ако щеш, че с тия ДВГ мощности развивани с десетилетия кой може да мине на електромотори и батерии за 1-2 години. Tungsram да не би да правят само светодиодни крушки, а от колко години вече я има технологията...
Не и Tesla. За тях е "по-лесно". Да подкарат влака по-бързо. Защото от саото начало са го натоварили само с електромобили. То, лесно, обаче, грам не ще да им е – колкото и да се опитвам, няма да успея да си представя целия този кошмар около създаване и развиване на авто марка. Зная какво ми струва този малък блог ежедневно, а е капчица в морето...
Всичките големи производители, охотно или не, също правят електромобили. Е, не съвсем всички. Но повечето предпочитат да електрифицират съществуващи модели – къде къде по-лесно е да използваш готова платформа.
И ето ги Tesla Motors, с целия им този различен подход. В нашите молове постоянно има изложени за реклама коли точно като влезеш от главния вход, че да няма как да ги пропуснеш. Но магазин на втория етаж, в който вместо дрехи има кола? Шеметна работа, много искам да я видя. И тя си има обяснение:, , обяснява:
В последните няколко години прочетох доста книги, преживях различни неща и още опитвам да осъзная колко по-добре се чувствам вече. Тези думи отгоре са много интересни и сега ми правят съвсем различно впечатление, чета ги по друг начин. Зная, че не обичаш да ти набутват нищо. И аз не обичам. Кой не се дразни от нескопосаните, дървеняшки реклами по нашите телевизии, "грачещите" от пошлост банери из нета или опитите на недодялани "търговци" да пробутат някакъв абсолютно ненужен "продукт". И изведнъж, ето то го това много умело поведение на този гуру на продажбите. Човекът е бил 6 години в Apple, все пак. Майсторски казано – "Не те насилвам грам, искам само да се усмихнеш, като видиш какво сме направили; просто ела, виж, почувствай и научи повече". Така ги интерпретирам аз неговите думи.
Всъщност, няма нужда да ги интерпретирам дори, защото самият Бланкършип допълва:
"Ние образоваме, не продаваме. Това са две различни неща. Ние не просто казваме на хората защо един електромобил е добра кола, но и защо може да е по-добра от този, която карат днес – не просто защото е по-добре за околната среда, но и заради багажния обем, ниската поддръжка или пък пълния въртящ момент от самия старт, който дава една супер различна динамика."
Да речем, че искаш да си купиш кола, но (което е малко вероятно, но все пак) не си правил/а предварително проучване или просто обикаляш салоните на различни марки. Влизаш при някой дилър, харесваш си нещо и усмихнат (в устата) служител започва да ти разказва истории за колата. Нещо не ти пасва, правиш няколко крачки настрани към друг модел и за части от секундата той се оказва по-добър. След малко следващия и следващия и т.н. "Хайде, купи нещо", крещи вътре в себе си човекът, който полага толкова много усилия да ти пробута нещо. Но за мен това е овехтял и нескопосан начин за реализиране на продажби. Точно заради "усилията". Разбира се, в Tesla нямат благотворителни наклонности – целта им е да продават и печелят, но посрещането е различно – май тези хора знаят как да докосват души. Дали има по-важно нещо от това?
Сега Tesla Motors вече има и дистрибутивен център в Европа – до холандския Тилбург. Много по-скъпо ще се продава при нас Model S. Много. Направо не е за вярване. Няма как да са цените като в Америка, обаче. Трябва да се произвежда в Европа, за да няма транспортни разходи, мита и други добавки. Но завод се прави с много пари. В Tesla не са на този етап. Дето се вика тепърва стъпват на друг континент и не мога дори да се сетя колко предизвикателства имат пред себе си.
Едно от тях, разбира се, е закостенялото ни мислене. Миналата година Зелена светлина на БНТ1 направи едно кратко видео за Opel Ampera, в което участвах. След като приключихме със снимките операторът седна да види какво е. Ръчка, ръчка, "ама нещо не ускорява много бързо, не е като моето BMW" (не помня с какъв мотор каза). Преди него кара репортерът, който някак повече смелост ли имаше, не знам, та в нормален режим ускори много по-бързо, отколкото операторът в спортен. Нейсе, под повърхността го има недоверието от електромобила и затова подходът на Tesla ми се вижда повече от логичен – ненатрапчиво да ти покажат, да ти обяснят, без да те натискат "да я купиш". Когато бях в Мюнхен, в салона на Tesla, едно от момчетата ми каза, че клиент проучвал 2-3 години след първото си влизане при тях електрическия Roadster, преди да дойде и да го купи...
Или пък, един съсед, който реши да се похвали как пътувал до Атина и обратно с един резвроар нафра с любимия си Ford Transit . Чудесно, обичам басните, но идеята е, че хората хвалят това, което харесват, склонни са да го подсилват и да вярват силно в него. Хм, кой може да ги вини? Удобно си е да можеш да пътуваш надалеч с едно зареждане. И аз го обичам това. По-добрият подход тук е не да убеждаваш с рогата напред, а просто да покажеш. В случая с Tesla, 20,000 предварителни резервации изглеждат като потвърждение, че този подход работи.
И това с Roadster е подходящо за завършек. По медийни събития и подобни изяви Бланкършип обича често да напомня, че "ние в Tesla правим невъзможни неща- така казваха повечето хора, че е невъзможно да успеем с Roadster, камо ли с Model S – но ние успяхме".
Зная, че салон на Tesla едва ли ще имаме скоро в България. Не знам де, може и да има, но ако не това, поне няколко Model S очаквам да дойдат в България тази година. Би било чудесно най-после да пипна, както и ти или пък твоите приятели и всеки, който иска, електрическия седан. Да се повозя, да покарам, ако мога, че изписах толкова много за тази кола, подписах се с нея, анализ на модела на продажбите се опитах да направя, но ей на, още не съм я докоснал. Може пък нещо да не ми хареса, знае ли човек .
eCars.bg / Elektromobili.bg
Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.