Не си прави труда, електромобилът записва всичко...
От Мартин ХаджистойковОт цялата тази история е важно да извлечем поуки – сензацията, ако има такава, не е важна. Някой направил нещо, пък казал друго, е, това се случва се безброй пъти само докато мигнем. Но от случката с Джон Бродър и Tesla Model S могат да се научат някои много интересни неща и да се извадят ценни поуки. При това далеч преди електромобилите да са станали масово средство за придвижване...
Историята
В предишния ми блог за тази чудата случка няма, но ето сега линк към статията в Ню Йорк Таймс. Да припомня накратко, един от журналистите на вестника пробва новата Supercharger зарядна мрежа на Tesla Motors на източния бряг на щатите. В района на Ню Йорк има две станции през около 200 мили разстояние. В крайна сметка, пътешествието на журналиста завършило с качване на шофирания от него Model S на пътна помощ – точно снимка от това "събитие" е използвана за статията във вестника.
Пътуването си Бродър е описал сравнително подробно в своята статия, като на различни етапи е разговарял с представители на Tesla Motors. Въпреки техните инструкции, обаче, пътуването му завършва с изцедена батерия...
Нали е голяма медия, та няма как да не се разчуе. Съответно още по време на случката участие в комуникацията взима ИД на Tesla Елон Мъск. Впоследствие в телефонен разговор с Bloomberg Мъск обяснява ситуацията, като нарича статията "фалшива" и обещава компанията му да публикува логовоте от пътуването. Такива има, защото след изпълнението на Top Gear с Tesla Roadster преди години компанията очевидно няма вяра на журналисти и записва данните от медийни тестове. Мда, това е възможно и е основният обект на този блог, но за него след малко.
Така в дните след злополучния тест драйв прехвърчаха искри, изписаха се тонове коментари по форуми, а другари журналисти от Америка предположиха, че за Tesla Motors не е добре да се заяжда с Ню Йорк Таймс. И ето, както обеща, на 13 февруари Елон Мъск публикува блог с данните от пътуването на Бродър, в който също има подробни разяснения. Блогът е дълъг и оставям на вас да се запознаете със съдържанието му – в него има графики и данни от употребата на колата в онези моменти, които показват какво точно е правено в нея. За тяхната достоверност не мога да кажа нищо – информацията идва от самата компания.
Поуките
Наистина, кой прав, кой крив, нали знаете – всеки си държи на неговото. Но какво научаваме ние като потребители от случилото се? Ето някои неща:
- Електромобилите (или обслужващите центрове на компаниите) могат да записват всякакви данни от употребата;
- За не достатъчно подготвени хора новите авто технологии може да са объркващи;
- Вследствие на горното, предубеден човек лесно може да се изкаже негативно и укорително;
- Необходими са много повече действия за запознаване на масовия потребител с начина на работа на електромобила;
- Електро колите (и въобще превозни средства) се нуждаят от повече зареждане в студено време;
- Половинката ви лесно може да вижда къде сте на екрана на мобилния си телефон ;
- Ако шофирате електромобил, по-добре не си правете труда да казвате нещо невярно – колата ще ви обори лесно.
Това са някои от нещата, за които мога да се сетя сега. Едни са интересни, други полезни, трети може би противоречиви. В казуса с вестника, журналистът от Ню Йорк Таймс не е знаел, че колата (или компанията) записва всичко и според блога на Елон Мъск казаното от Бродър и данните от логовете се разминават (на места неприятно). Затова заглавието на предишния ми блог беше такова. Дали сега медиите като цяло ще охладнеят към Tesla Motors не зная, но поне научиха, че ако карат такава кола по-добре да казват нещата, каквито са. Е, да, пресата е независима...
В заключение
Технологиите очевидно се променят. За едни това ще е желана промяна, за други не толкова. Ако сте управител на фирмен автопарк и в един момент (постепенно) преминете на електромобили, вече ще имате достъп дори до информация като дали, колко и на каква температура е използван климатикът от всеки шофьор. Заради мащаба на Ню Йорк Таймс и броя хора, които ще прочетат статията за Tesla Model S там, сега много повече хора ще научат за всички тези неща, за които става дума в блога, който четеш и се надявам да ти е бил полезен с нещо. Добре е човек да е подготвен от рано.
Колкото до това дали Model S специално се представя зле на студено, както пише в блога на Мъск, най-много продажби на глава от населението компанията има в Норвегия. Там не съм чувал да е особено топло и без да знам норвежки не съм попадал на казуси от типа на този с Бродър. За мен изниква въпросът "Как се справя Tesla Model S на студено или как ние се справяме с електромобила?"
Всъщност, ограниченията на този и други електромобили са ясни и ако едно журналистическо натъртване за тях ще помогне, така да бъде – дано да даде тласък за още подобрения .
А, и Бродър малко прилича на Брадър, та ето ти едно загатване за това как Биг Брадър (ще) може да вижда още неща...
... или пък в някой от бъдещите епизоди на "От местопрестъплението – еди къде си" може да нямат нужда от епруветки, микроскопи или лепенки за отпечатъци, а просто от електромобилни логове .
eCars.bg / Elektromobili.bg
Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.