electromobili bg ceni – около 94,000 резултата...
От Мартин ХаджистойковВероятно едно от най-търсените от всички нас по мрежата неща са цени на продукти и услуги. В случая с електромобилите, не по-малко се търсят и отзиви или мнения, но добавката "цена" към електро возилата се вижда все по-често в нашата Google статистика. В комбинация с различни "български" добавки, разбира се. Какви резултати обаче дава търсене от типа "electromobili.bg ceni", "електрически коли цени" или "цена на електромобил в България"?
Какви електромобили се предлагат в България
В днешната ни Google статистика има повече фрази като тази в заглавието. Като пуснеш точно нея сега излизат около 94,000 резултата. Сменяш малко (на български и в различен ред) и цифрите варират, но засега у нас сме твърде далеч от това хиляди от намерените резултати да имат нещо общо с целта на търсенето. А то е за това какви електро коли има в България и на какви цени. Дори няма нужда от таблица, че офертите са само няколко:
- Opel Ampera – от €42,500 с ДДС
- Peugeot iOn – от €35,217 с ДДС
- Tazzari Zero – от €23,160 с ДДС
- Vromos Kiwi – от 23,880 лв с ДДС
Студен душ ни поля още в началото на 2013, когато от Нисан София ни светнаха, че електрическият LEAF го планират за 2014-та. Ех, то беше 2012, 2013, а вече отиваме на 2014... Chevrolet Volt може да се появи (без да знаем кога), но това е "още една Ampera". В Renault България също все още проучват и засега не знаем дали скоро ще видим тук някой от вече четирите им електромобила. A цената на ZOE, определено бива – под €22,000 е.
ОК, по-добре да спрем дотук (че това са нещата на този етап и няма какво повече да разтягаме локуми), и да отворим една нова тема във форума – Електрически коли цени в България – там всеки да може да споделя нещо ново по въпроса или просто да допълва.
Какви електромобили се предлагат в Европа
Предлагането на електромобили като цяло е все още ограничено, но те вече са установен пазарен сегмент, който предстои да се разширява. Ето някои европейски оферти:
- Nissan LEAF – от €33,990 (след скорошното намаление с €3,000)
- Renault Twizy – от €6,990 + от €50/месец за батерията (втора употреба има и за под €5,000)
- Renault Fluence Z.E. – от €25,950 + от €83/месец за батерията (втора употреба и под €20,000)
- Renault Kangoo Z.E. – от €20,000 + от €73/месец за батерията (употребявани и под €18,000)
- Renault ZOE – от €20,600 + от €79/месец за батерията (излезе на пазара през януари 2013)
- Mitsubishi i/Citroen C-ZERO/Peugeot-iOn – втора употреба вече вече и под €18,000
- smart fortwo electric drive – от €23,680 с батерията
- Fisker Karma – от €101,000 (офертите са все още супер кът)
- Tesla Model S – от €72,600 (засега не се намира по обяви в Европа)
Това не са всички предложения, но са достатъчно за добиване на представа. Бързо се забелязва, че в този списък няма германско присъствие, с изключение на smart elektric drive (пропускаме Opel Ampera, за да не дублираме, защото вече се предлага и у нас).
За съжаление трябва да пропуснем чудесни изпълнения като Toyota RAV4 EV, Honda Fit EV и дори електрическия FIAT 500. Всички те (засега) се предлагат само в САЩ, при това само в Калифорния и са известни като "коли за съответствие". Това означава, че автопроизводителите ги правят само за да изпълнят определени изисквания на щата, въпреки че всички те твърдят, че тези модели не са такива и че имат желание да ги произвеждат.
Какво да очакваме пред 2013 г.
Най-вече искаме да се случи поне една електромобилна премиера от голям производител в България. Дали ще е от Renault, дали от Volkswagen или друга компания не знаем – по-важно е да се случи, за да има поне някакво предложение и малко от малко раздвижване. Разбира се, не е никак без значение точно кой електромобил ще ни предложат, предвид не особено големия интерес към струващите по €35,000 C-ZERO или iOn.
Залагаме най-вече на евентуално представяне на Renault ZOE, който вече се продава в някои други държави. Това засега като че ли е най-доброто от към цена и пробег предложение за електромобил от голям производител, което можем да видим скоро и у нас. Електрическият Volkswagen Golf (eGolf) вероятно би раздвижил добре нещата, но го очакваме през 2014-та. BMW i3 продажбите пък стартират през ноември и шансът да се появи у нас до края на 2013 май не е особено голям, а за Mercedes електромобил пък дори нямаме какво да кажем към момента. Не пренебрегваме никоя марка или предложение – всички са добре дошли и дано се приемат добре.
Интересно е дали в България ще се появи и Nissan LEAF, най-вероятно втора употреба, преди старта на официалните продажби, за които вече стана дума, че също се отлагат за 2014 (е, дано ни изненадат по-рано). Това с употребяваните електромобили важи и за всички останали марки и модели. Вече се вижда по някой и друг Aixam Mega City или Reva по улиците и естествено ще наблюдаваме с интерес (и ще подпомагаме партньорската) продажбите на Tazzari Zero и Vromos Kiwi.
Ако вече сте си избрали нещо, дано да намерите най-добрата оферта. Ако пък смятате да изчакате още с покупката на електромобил, ще се постараем да не ви липсва информация за развитие на пазара по света и у нас .
eCars.bg / Elektromobili.bg
Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.