- Коментари: 8
- Харесвания: 2
Покупка на Nissan Leaf
- noki
- Автор на темата
- Извън линия
- Свежо попълнение
Предстои покупка на втора кола в семейството и все по-често се прокрадва идеята за електромобил на старо. Сравнявайки разходите с тези при евентуално второ Субару, най-грубите бакалски сметки излизат около 1700лв спестени на година (това само за гориво/газ, масла, данък).
Прочетох доста теми във форума, но сякаш все още има подробности, които не са ми ясни. Ще се опитам да систематизирам информация, въпроси, притеснения и опасения.
Nissan Leaf се вписва ценово.
1. От къде да се закупи:
- обяви в България - на Горубляне има един червен, внос от щатите, регистриран. След проверка на VIN-a излезнаха резултати на няколко сайта в щатите за търгове на ударени коли (примерно www.salvagebid.com/). По принцип не ме притеснява, ако е ударена леко и ремонтирана с оригинални части. Но ако е била смляна или посукана, след което замазана с алтернативни части, липсващи въздушни възглавници и т.н., този вариант не ме радва.
Като цяло в България се продават няколко Лийфове внос от USA. Какво трябва да знаем за тях?
- как се решава проблема със зареждащия кабел (120V vs 220V), кое е най-разумно - нов кабел или модифициране на американския?
- има ли проблеми с предлаганите екстри за модела - примерно навигацията? Няма много смисъл да се плаща за нещо, което не може да се ползва, защото е предвидено за друга държава.
Моля закупилите щатски Лийфове собственици да споделят подробности.
- внос от ЕС или USA - цените в ЕС излизат доста по-високи, ако колата се продава с батерията. От щатите вероятно излизат оферти с леки удари, но ми звучи като доста разправии, придружени с излишно време, неясноти, подводни камъни и т.н.
2. Как стои въпросът с частите в България - ясно е, няма ДВГ, но какво се случва, ако трябва да се подмени нещо? Електромоторът има ли нужда от поддръжка? Окачване, интериор, екстериор? Ако изхлопа някоя градушка намират ли се фарове примерно?
Доколко може да се разчита на Омникар за съдействие?
3. Какво се случва при зареждането в домашни условия - какво време да очаквам със стандартния стоков кабел (за модел 2011 на места срещам 6-8 часа, на други 12). Нужно ли е модифициране на електро-инсталацията (по-дебели кабели, ново табло, бушони,...)? За модела от 2013 с по-голямото бордово зарядно времето за стандартно зареждане е намалено наполовина (4 часа) - това постига ли се от шуко-то в гаража?
4. Съвети и напътствия при огледа преди покупката са добре дошли.
Мисля, че една среща с притежател (не продавач) би била много полезна. Планират ли се някакви форумни събития или организиране на неформални срещи, ако ще и на някой паркинг или бензиностанция (макар и да нямат място на такова място за електричките, хехе)?
Благодаря предварително на всеки, който се включи в темата.
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.
- ElectricCarMan
- Извън линия
- Вече ангажиран
- Коментари: 83
- Харесвания: 12
Както съм писал оригниналното зарядно EVSE се модифицира на 220-240 волта.
Относно бордовото зарядно, моделите след 2013 са само на външен вид с по-мощно бордово. Те могат да бъдат със 3 KW или 6 KW в зависимост как си го е поръчал купувача от магазина. Та дори и след 2013 пак може да се чака по 7-8 часа за зареждане ако е с 3 KW зарядно.
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.
- noki
- Автор на темата
- Извън линия
- Свежо попълнение
- Коментари: 8
- Харесвания: 2
ElectricCarMan писа: Аз съм се насочил към американка основно заради цената.
Както съм писал оригниналното зарядно EVSE се модифицира на 220-240 волта.
Относно бордовото зарядно, моделите след 2013 са само на външен вид с по-мощно бордово. Те могат да бъдат със 3 KW или 6 KW в зависимост как си го е поръчал купувача от магазина. Та дори и след 2013 пак може да се чака по 7-8 часа за зареждане ако е с 3 KW зарядно.
Американка от тук или сам ще оранизирате вноса? Има фирми, които внасят (примерно www.carsimportusa.com/tandc.htm), но предполагам човек и сам би се справил ((още повече българин :cheer: ).
А домашната ни ел. мрежа може ли да предостави зареждане с 6 kW? Вероятно ще е нужен проводник с по-голямо сечение от стандартния 2 или 2.5 мм^2?
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.
- ElectricCarMan
- Извън линия
- Вече ангажиран
- Коментари: 83
- Харесвания: 12
Определено ще търся кола с 6кв зарядно и да, мисля че няма проблем със домашното зарядно на 6 кв, просто не можем да го изведем на едно шуко и хоп в контакта.
При условие че лийфа дърпа почти 30 ампера на 6 кв, таблиците казват че трябва да ползваме нещо от сорта на 2.5-4 мм^2.
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.
- noki
- Автор на темата
- Извън линия
- Свежо попълнение
- Коментари: 8
- Харесвания: 2
Говорих с един от приемчиците на сервиза. Човекът ми разказа следното:
Сервизът обслужва лийфове, части има някакви на склад (тривиалните - филтър, примерно), а за други става с поръчка. За американските вносът на части е по-сложен, цената е доста висока и като цяло тромава процедура.
Относно подмяна на батерията, на американосите това било мишан импосибал - опасен товар, нямало как да се пакетира и изпрати от USA до тук и т.н.
За европейските няма проблем - можело да се подмени батерията с предварителна уговорка и поръчка.
Попитах дали се подменят отделни клетки на батерията, отговорът беше, че се поръчва цяла батерия за съответното шаси.
От догодина Омникар ще продава новия Лийф. Цената на най-най-най топ версията щяла да бъде 90 000 левас.
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.
- ElectricCarMan
- Извън линия
- Вече ангажиран
- Коментари: 83
- Харесвания: 12
Дано не е тази цената защото ме отказаха от раз. От нисан казаха че новия лийф ще се продава на цената на стария лийф, а това май не излиза съвсем така.
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.
- noki
- Автор на темата
- Извън линия
- Свежо попълнение
- Коментари: 8
- Харесвания: 2
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.
- Stefo
- Извън линия
- Основател
- Коментари: 31
- Харесвания: 20
Do good, and do not talk about it!
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.
- sorcererals
- Извън линия
- 3-та жичка
- Коментари: 144
- Харесвания: 17
На стария Лийф му е достатъчен и 10А предпазител, но тогава ще зареждаш колата цяла нощ, за да е на макс. При 32А зареждането е доста по-бързо. Груба сметка при електричарите за сечението на кабела е киловат=квадрат, т.е. трябва ти 6мм2 кабел. Захранването в щатите е 110V/60Hz, в европа е 220V/50Hz. Закупувайки колата от Европа можеш да изискваш сервизна книжка, повечето са поддържани в представителствата на Нисан, поне тук в Норвегия е така.
Иначе комшията внася от щатите, има си лицензиран софтуер и договорка с Нисан, оправя каквото има да се оправя и ги продава, цените му варират според колата, но за около 15000 евро може да се вземе доста добра кола.
За батерията мисля, че не би трябвало да се притесняваш. На този етап информацията за най-амортизираните батерии с голям пробег и/или от първите произведени(2011) показват загуба на каацитета с 2-3%. Гаранцията на батериите по принцип я дават, че след 8г ще имаш наличен поне 70% от капацитета на батерията.
Пробега на стария Лийф е около 100 км зимата и 150 км лятото(24-30квт батерии), говорим за Норвегия, където атмосферните условия и релефа са доста по-тежки от българските. Всичко това зависи и от задкормилното устройство разбира се, както и от използването на отопление/климатик. Към момента тук виждам над 600 обяви само за Нисан Лийф произведени 2011г.-2017г. Част от тях са внесени отт щатите също, но тук тази информация е лесно да се установи.
Надявам се да съм бил полезен.
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.
- ElectricCarMan
- Извън линия
- Вече ангажиран
- Коментари: 83
- Харесвания: 12
Сега след като ми минаха няколко Лийфа през ръцете, виждам че това което си писал са само митове на които вярвах и аз преди да пипна такова нещо.
Батерията деградира като побесняла в страни с топъл климат или ако се правят последователни/много зареждания на бърз заряд. Това е така предполагам поради факта, че Лийф няма термо-контрол(охлаждане) на батерията. С две-три думи казано жегата я убива. Поради това коли внесени от топлите щати може да са на 1-2 години с батерия деградирала повече от 10%. Знам, видял съм го вече.
За това съветвам хората, на които им предстои закупуване на Лийф да добавят още един въпрос към търговците, "От кой щат е колата?", особено ако не са я погледнали въобще.
Ето тук човек може да се запознае какво може да очаква от батерията и как влияе температурата върху живота и:
www.electricvehiclewiki.com/Battery_Capacity_Loss
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.
- sorcererals
- Извън линия
- 3-та жичка
- Коментари: 144
- Харесвания: 17
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.
- rrumpe
- Извън линия
- 3-та жичка
- Коментари: 142
- Харесвания: 19
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.
- ElectricCarMan
- Извън линия
- Вече ангажиран
- Коментари: 83
- Харесвания: 12
Това ако имаш Лийф повече от година де. Може би да направим една нова тема за деградацията на батерията Лийф би била полезна за всички...
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.
- rrumpe
- Извън линия
- 3-та жичка
- Коментари: 142
- Харесвания: 19
Имам предположение, че малко изкуствено се е качил SOC-a на 92% преди да почна да меря, и реално е бил по-малко в деня на покупката. Във форумите пише, че няколко цикъла каране с последващо зареждане на бързи зарядни може да качи изкуствено процента на SOC-a, но след това пада бързо. Аз карах 450 км, като зареждах 7 пъти. Така, че може би реално SOC-a e бил 88%-89% при покупката. Разликата между първата година и втората е, че колата седи в гараж също и през деня, когато съм на работа, а в гаража температурата е доста по-ниска през лятото.
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.
- ElectricCarMan
- Извън линия
- Вече ангажиран
- Коментари: 83
- Харесвания: 12
С моята нещата седят подобно за сега, купих я на 90% но след точно 3 зареждания на 3 кв, падна на 86 % и така си и стои за момента. Тъй като и при мен стои в гараж, чиято температура не качва над 20° лятото се надявам годишната деградация да е сравнително ниска.
Това цялото може да го обособим в една нова тема, ако има още лийфаджии да се включат.
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.
- Bibitko
- Извън линия
- Свежо попълнение
- Коментари: 5
- Харесвания: 1
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.
- rrumpe
- Извън линия
- 3-та жичка
- Коментари: 142
- Харесвания: 19
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.
- sorcererals
- Извън линия
- 3-та жичка
- Коментари: 144
- Харесвания: 17
Аз поразпитах комшията както обещах и той потвърди, че при по-горещ климат батериите заминават по-бързо, но твърди, че това се случва основно при по-старите модели. Последните години са се постарали уж да го подобрят това и няма големи загуби въпреки по-горещото време. Не вярвам да ме лъже, той знае,ч е аз нямам интерес да купувам такава кола към момента и смятам,ч е беше откровен. Каза също, че почти всички инциденти с изгорели Нисани идват от щата Аризона, което е било предпоставка да подобрят ситуацията с батерията, че от жегата там и прегряването на батерията се получили тези инциденти.
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.
- mumojem
- Извън линия
- Основател
В Норвегия определено изпадат добри оферти - за внос обаче е малко гредица, че трябва да се плаща мито и ДДС задължително. Това в добавка към транспортния разход и се позагубва ефекта от добрите ценови предложения. Но това е положението.
Чисто и просто – КарамЕЛ
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.
- sorcererals
- Извън линия
- 3-та жичка
- Коментари: 144
- Харесвания: 17
Вход или Регистрация, за да се включиш в темата.