Автосалон София 2011 – старт с 'електрически' привкус
От Мартин ХаджистойковНа пресконференцията на Литекс Моторс и Great Wall само преди няколко часа, министърът на транспорта Ивайло Московски преряза официалната лента, с което беше открит Автосалон София 2011. Ако се чудите защо пък да има електрически привкус... ами, просто защото електромобилите заемаха централно място на щандовете на някои автопроизводители. И понеже започнахме с Great Wall, топ китайският авто производител, който заедно с Литекс Моторс изгради завод за производство на автомобили край Ловеч, да ви кажем малко повече за това начинание. Заводът ще започне производство това лято с капацитет от 50,000 коли годишно и съвсем естествено това беше основната тема на откриването. Министър Московски (който мина да ни поздрави и да се щракне с нас), Н. Пр. Гуо Йеджоу, посланик на КНР у нас и изпълнителният директор на Great Wall Motors г-жа Ван Фън Ин говориха по тази тема и сътрудничеството между България и Китай в авто направление и за да се върнем в нашето направление, официалните гости бяха застанали пред единствения електромобил на щанда на Great Wall - Voleex C20 EV...
Напред към останалите електро премиери и емблеми, щандът на Renault, на който прекарахме приятни минути на пресконференцията на обяд, беше буквално електрически обладан, с поставеното върху централния подиум електрическо Renault Fluence Z.E., невероятната мултимедийна подготовка и изключително стилния френски дизайн, посветен на електромобилното задвижване. Renault са се погрижили да представят всички материали на български, с видео демонстрации за работата на системата на Renault Kangoo Z.E. и макети с пояснения за всичките четири електромобила, които поетапно ще влизат в продажба. Единствено можем да съжаляваме, че това няма да стане в България в рамките на тази година, но освен Peugeot iOn, засега така или иначе няма електромобили в продажба на нашия пазар.
Впечатлението за електрическата доминация продължава с изложените на централно място Opel Ampera и Chevrolet Volt, на щандовете на двете компании и въпреки почти цялостната идентичност на двете коли, външността им, особено отпред е коренно различна, а отсега е ясно, че Ampera ще се предлага с по-богато оборудване, макар и вероятно на малко по-висока цена. За жалост и двете коли са просто мострени бройки и няма възможност за тест драйв, а продажбите на Ampera у нас ще започнат следващата година. Някой и друг Volt от Chevrolet в България може и да сте в състояние да купите още тази година, а вероятната цена започва от €42,000.
Преди да преминем към останалите електро/хибридни премиери няма как да не споменем факта, че авто представителите, с които екипът на eCars.bg разговаря са в позиция на изчакване по отношение на предлагане на електромобили на нашия пазар, заради липсата на държавни стимули при покупката на електрическа кола. В повечето европейски държави отстъпките гравитират около 5,000 валутни единици, което означава, че струващ 35,000 електромобил може да се закупи за 30,000. Всъщност такива програми има в Англия, Португалия, Испания и други държави, в които се продава да речем Nissan LEAF.
Citroen C-Zero, близнакът на Peugoet iOn също е гост на изложението, макар че оригиналът на тази "тристранка" - Mitsubishi iMiEV не заварихме на щанда на компанията. Бидейки първият електромобил, вече продаван на нашия пазар, Peugeot iOn ще прокара пътя и за своите събратя от Citroen и Mitsubishi. Колите са изключително компактни и безшумни, но цената от 35,000 ги оставя далеч назад от Renault Fluence Z.E., което дори без наличие на отстъпки вероятно ще е с около 10,000 по-евтино, при определено по-големи размери и комфорт.
Хибридите направо изобилстват, съвсем закономерно и почти само на щандовете на Toyota и Honda, с акцент върху първия луксозен компактен хибрид, с който днес ви запознахме подробно - Lexus CT 200h. Колата просто е изпълнена с ухание на кожа и със среден разход от 2.8 л/100 км и вредни емисии от само 87 г/км определено е супер покупка, особено на цена от 563 лв на месец с лизинг от Lexus.
Супер луксозният Lexus LS600h просто не подлежи на коментар и само можем да завиждаме (благородно) на щастливците, които ще имат възможността да се сдобият с такава кола, макар вредните и емисии да са сравнително високи (поне за нас), с 218 г/км. RX450h определено е доста по-добре позициониран, с 145 г/км и само 6.3 л/100 км среден разход, при много прилично ускорени от 7.8 сек до 100 км/ч. Toyota разбира се представя виновникът за всичко това, наречен Prius, колата с трето поколение хибрид, вдъхновяваща все повече автопроизводители да тръгнат по хибридния или електрически път. Auris Hybrid прави компания на Prius и със също феноменалните 3.8 л/100 км, като своя събрат по размер CT 200h не оставя място за колебание, ако търсите супер икономичност и високо качество. Всички тези думи за съжаление не са облечени с безпристрастни драйв тестове, но ще дойде време и за това.
Завършваме това кратко представяне така, както започнахме, с електромобила на Great Wall. На въпрос към партньора/производител Литекс Моторс не получихме потвърждение или информация дали електромобилът ще се произвежда в завода в Ловеч и кога, както и на каква цена ще се предлага на българския пазар, което вероятно ще стартира през следващата година. Очакваме колата да е определено по-евтина от останалите електромобили, които предстои да влязат в България и това определено ще постави Литекс Моторс в конкурентна позиция по отношение на продажбите на коли с нови технологии на задвижване у нас. Отстрани нещата може и да изглеждат "заспали", но ви уверяваме, че под повърхността ври и като пример ще ви дадем, че в закъсняваща в електромобилно отношение Германия този месец има цели 6 конгреса, посветени по един или друг начин на електромобилите. Предстоящото автошоу във Франкфурт се очаква да бъде пълно с електромобили, но сега и тук, в България, също има такива и ние ви каним да идете и да ги видите. Ще ви хареса!