Изминалата година даде сериозен тласък на електрическата мобилност в Европа и по данни на Schmidt Automotive Research за първи път на стария континент са регистрирани повече електрифицирани коли отколкото в Китай.
Докладът за европейския пазар на електрически автомобили от Schmidt Automotive Research съчетава месечни кумулативни и исторически данни за регистрациите със задълбочен анализ на 18 западноевропейски пазара. Те включват държавите-членки на ЕС преди разширяването през 2004 г. плюс пазарите на EFTA, Норвегия, Исландия, Швейцария и Великобритания.
Разликата е само 90,000 бройки, но все пак показва сериозен резултат предвид събитията, които съпътстваха 2020.
Не всички автопроизводители успяха да покрият изискванията за вредни емисии и иронично или не сред тях бяха VW, които сумарно от всичките си модели са регистрирали най-много продажби през 2020 в Европа.
Забавянето на ID.3 със сигурност има връзка с този неуспех, но пък погледнато от друга страна, през изминалата година VW са продали 55,000 бройки ID за четири месеца.
Общо за цялата година компанията е реализирала 173,943 продажби на електрически превозни средства, което е скок от 244% спрямо 2019.
Renault Zoe отново беше най-продаваният електромобил в Европа следван от Tesla Model 3 и VW ID.3 на трето място. На четвърта позиция се нарежда Hyundai Kona с 46,484 бройки, следван от Audi e-tron (34 772) и VW e-Golf (32 754).
Останалите в топ 10 са:
- Peugeot e-208 - 30,503
- Kia e-Niro - 30,207
- Nissan Leaf - 30,171
- Smart с двата електрически модела - 26,681
По данните от този доклад през 2020 един на всеки осем нови автомобила регистрирани в Европа е бил електромобил или плъгин хибрид.
Общите резултати от продажбите на чисти електромобили през изминалата година са били 727,927, докато плъгин хибридите са реализирали общо 606,466 продажби.
С тези цифри електрическият сегмент в Европа е достигнал до 12,4% от общият брой автомобили на пътя през 2020.
Сериозно раздвижване в Германия
Германия има сериозен принос за общото развитие през изминалата година, след като Auto Nation Germany най-накрая се качи на електромобилната вълна.
Продажбите в Германия бяха повече от на всички останали пазара и дори два пъти повече от тези във Франция, които се наредиха на второ място.
Въпреки това обаче по цифрите си личи, че германците все още предпочитат плъгин хибридите, които през 2020 са регистрирали общо 394,632 продажби спрямо 194,167 за чистите електромобили.
Във Франция нещата изглеждат малко по-изравнени въпреки че и там засега чистите електромобили изостават по продажби (110,920) спрямо плъгин хибридите (185,891).
При англичаните, които са третият по големина пазар в Европа, картинката е подобна на тази във Франция със 108,205 електромобила и 175,082 плъгин хибрида.
Везните са най-изравнени в Холандия, където през изминалата година са регистрирани 73,135 електромобила и 86,624 плъгин хибрида.
Още от тази година везните все повече ще наклоняват в полза на чистите електромобили тъй като на места субсидиите за тях се намаляват и дори прекратяват напълно, пък и вече стана ясно, че се преувеличава значително по темата със спестяване на CO2 чрез тази технология.
Освен това стартът на производството в европейската гигафабрика на Tesla тази година ще увеличи значително регионалните продажби на компанията на местно ниво.
VW също работят сериозно и вече произвежда ID.3 на втора локация в Германия, с планове до края на 2021 да се достигне годишен капацитет от 330,000 MEB базирани коли.
Прогнозите на Schmidt Automotive Research предвиждат през тази година броят на електромобилите да нарасне до близо 2 милиона или 15% от общия брой автомобили на пътя в Европа