Нещата се завъртат за Tesla пред очите ни, които ще трябва да свикват с една нова гледка.
SIIIXът вече е хоризонтален. Model S и X вече ще са с хоризонтален, вместо вертикален екран. Това е новината от 27 януари 2021 г., с още една значителна промяна – над 800 км пробег с едно зареждане.
За екрана вече чух първи отзиви. Не чак от 20 човека, но и малкото не бяха в зоната на положителното възприемане. За мен нещата са малко по-хармонични, ако щеш заради навика ми (и на стотици милиони други хора вероятно) да работят на точно такъв хоризонтален (лаптоп) екран. Козирката на екрана зад волана и въобще цялото оформление на таблото също така са ми много близо до някои култови постижения от 90-те и поне за мен съвременните елементи ги допълват хармонично.
Масовата тройка от самото начало пое по друг път и ето че след няколко години двата по-луксозни модела влизат в унисон.
Но в същото време остават различни. Особено с един от най-главните си атрибути – новият волан е изрязан отгоре като в състезателните коли, въпреки че с двете си единствени колелца е далеч от шаренията от бутони и светлини на разположение на пилотите. И още едно нетипично нещо – има две сензорни стрелкички за мигачите, но и двета са разположени в зоната на левия палец. Целта на хората в Tesla разработили този волан е минимално разсейване по време на шофиране.
Зад него няма и кормилен прът и превключвателят за скоростите вече не е на обичайното си място тъй като не се предполага, че ще го използваш, а това вече ще прави колата. Малко изкуствен интелект, щипка датчици и колата преценява вместо теб дали е по-вероятно да караш напред или да маневрираш назад. Оле!
Много повече пробег
В конфигуратора за двата топ модела вече може да се избират задвижващите системи на Model 3 и Y. Откъм версии, вече няма Performance, която е заменена с обявената през септември 2020 Plaid версия. S и X остават със старите 18650 батерийни клетки, за които Мъск каза, че са усъвършенствани. С известна доза съмнение тук, но за това след малко.
И - да - термо помпа. Най-накрая термо помпа.
С всичките тези подобрения официалната приказка е за 837 км пробег за Plaid + премиум версията. Плюсчето е ключово и там някъде в спецификациите се мъдрят едни 322 км/ч макс. скорост, пък вече кой къде ще ги докарва нямам идея. Тук намирисва на използване на новите 4680 клетки, обаче, тъй като говорим за твърде голям скок в пробега.
Model S Long Range остава в гамата, вече с 665 км пробег, с малък спад до 630 км за Plaid версията. За тази разлика в пробега от над 170 км говорим. Иначе тези LR версии са с три, вместо с два електромотора, за обща пикова мощност 761 кВт. Обсъждали сме неведнъж това – тези върхови параметри са постижими за сравнително кратки периоди от време.
Вече сме и в периода от време, в който трябва да започне и производството на новите модели – първо тримесечие на годината, както беше обявено от Tesla. Кога точно – ще видим. Така или иначе взеха да стават много интересни и любопитни неща по света тези дни.