Гледайки повечето (от малкото) електрически коли, които в момента се продават на различни пазари и за щастие дори вече на нашия, под формата на Peugeot iOn и Citroen C-Zero, няма от какво да се изненадаме. Често единственият 'електро знак' са някакви художествени детайли наподобяващи електрическо свързване, но и те са по-скоро за прототипите, демонстрирани по време на автоизложенията. Общо взето поне на външен вид няма почти никаква разлика между автомобили и електромобили, а компании като Renault дори подхождат антистресово към потребителя, с абсолютно стандартно и познато интериорно оборудване и дизайн на електрическия Fluence Z.E., който може и да видим през следващата година на нашия пазар...
На електрическите коли обаче се налага да бъдат 'по-умни', за да стане възможна и 'чистата' енегийна мрежа. Излиза обаче, че хората, ние, които притежаваме колите, няма нужда да ставаме по-умни и най-вече онези, които са достатъчно умни да използват смартфон. Дори да ви звучи малко странно, това е едно от ключовите открития на проведен от консорциума {tooltip}EDISON{end-link}Electric vehicles in a Distributed and Integrated market using Sustainable energy and Open Networks{end-tooltip} тест в Дания. Интересното в случая е, че това е най-голямото проучване в реални условия на взаимодействието между електрическите превозни средства и електрически мрежи, основно снабдявани с електроенергия от възобновяеми източници като вятърната енергия.
Резултатът от проекта показва как VERGE технологиите – сближаване на интелигентните технологии за електрически мрежи, възобновяеми енергийни източници, превозни средства, домове и офиси – трябва да еволюират и променят нагласите, за да стане възможно ниско-въглеродното чисто енергийно бъдеще.
Проектът, подкрепен от държавната електрическа компания на Дания Dong Energy, заедно със Siemens, IBM и други, разглежда използването на електромобили на датския остров Борнхолм, където 33% от електроенергията се генерира от възобновяеми източници. По-голямата част от тази енергия е от вятърни източници, заради тенденцията към по-силни ветрове нощем. Проучването открива, че за да се предотвратява претоварване на мрежата, електромобилите трябва да се зареждат в пиковите часове, когато в мрежата се генерира по-голям капацитет и електричеството е по-евтино.
Единственият начин това да стане възможно обаче е като се направи така, че всеки, притежаващ електромобил, да може 'да гo включи и да забрави' - ще бъде непосилна задача да се обучава цялото общество в нови навици - което означава, че оставяте колата си сама да комуникира с мрежата и да решава кога е най-подходящото време да се зареди.
EDISON проучването започва през февруари 2009 г. и след повече от две години наблюдения на навиците на 50 притежатели на електромобили от Борнхолм, чието население е около 43,000 жители, изследователите заключават, че само трима до осем от тези 50 души са зареждали в пиковите часове на късния следобед и ранната вечер. С използването на интелигентни технологии за зареждане обаче, всички коли могат да се зареждат през нощта в по-спокойните часове и да са готови за използване с пълен заряд на сутринта.
Хм, това изглежда лесно и едва ли автопроизводителите ще ни затрудняват по някакъв начин с електромобилите като цяло, но определено ще трябва да свикнем с регенериращото спиране, тоновете мобилни приложения за дистанционно управление на различните системи в електрическите ни коли, методите за комуникация с околните коли, самостоятелното управление, което ще освобождава ръцете ни при ниски скорости и коренно различните навици на зареждане с енергия, които ще трябва да си създадем.
Е, вие преценете колко акъл ще ви трябва, за да управлявате електро колата, която някога ще си купите и не се стискайте да споделите мнението си в коментарите отдолу или на нашата Facebook страница, която ще се раздваме да харесате, ако все още не сте го направили. А с бутончето Google +1 ще покажете на другите, че статията е била полезна за вас (или не...)
eCars.bg