Какво е да притежаваш електрическа кола – в GLOBUL вече знаят...
От Стефан НиколовКога за последен път ви каниха на 'електромобилен' разговор? Имам предвид, да си говорите с някой за електрически коли, разбира се. Няма как да знаем, но пък имаме удоволствието да ви разкажем ние кога получихме такава покана. И то такава, която ни зарадва много. Времето този следобед е просто прекрасно, пътят по околовръстното от бул. България до Бизнес парк София отне само 10 минути и хоп, спираме на паркинга до обсипаната със стъкло сграда на GLOBUL. Пред нея, на служебните места за паркиране едно нещо се откроява много от част от заобикалящата го среда, същевременно пасвайки много на друга. В последните месеци бяхме свикнали да виждаме, при няколкото ни досега с колата, електрическия Peugeot iOn на компанията в оригиналния му жълт цвят, който вече е някъде 'под повърхността' - сега компактният електромобил 'е облечен' фирмено и буквално крещи 'GLOBUL' с външния си вид. Кратка обиколка, за да разгледаме и поснимаме (търпеливо изчакалия своя специално поръчан 0898 номер преобразен електромобил), преди да ни посрещнат и да мръднем няколко етажа нагоре в щедър към гледките стъклен асаньор...
Наистина си даваме сметка за възможността, която от GLOBUL ни предоставиха с тази среща и както беше уговорено, така и стана. Че и много повече. Теодора Първанова, спец по връзки с обществеността в компанията ни посрещна и хей, имейлите са си имейли, но контактът на живо е истинското нещо. Излизаме от асансьора и пред нас е следващото обещание - човекът, натоварен със задачата да управлява и стопанисва електро возилото ни очаква. От всичко това, разбира се, няма какво да научите за електромобилите, но може ли човек да подмине приятните неща...
Към нас се присъедини и Хриса Делийска, ръководител секция Корпоративна отговорност и просто за секунди всички се впуснахме в един електромобилен, зелен и каквото още се сетите в тази посока разговор, все едно че сме на редовна приятелска сбирка, а ние питахме и питахме, безкрай.
Говорихме си за впечатленията от електромобила, за настроението вътре в компанията, която тази нова кола създава, за промяната в нагласите и за желанието да се върви напред, в зелена посока.
Завършил електротехника и с тридесет години стаж зад волана, логично бихте нарекли Боби, електрическият шофьор на GLOBUL, нещо като 'начинаещ електромобилен стопанин'. Човекът буквално се е превърнал в посланик на електрическата мобилност. "Навсякъде ме спират, питат, искат да разберат повече за електрическата кола". А ние се поинтересувахме информирани ли са хората и какви въпроси задават. "О, да, питат за пробега, за времето за зареждане...". Страхотно, човече, това е много готино - да знаеш, че хората са наясно. Защото не е като да няма хора, които питат дали ще има даде на късо електромобила, ако минат през много дълбока локва... Лошо няма, затова направихме eCars.bg, за да отговаряме на въпроси. А сега вече с уникалния шанс да си имаме първи електромобилни впечатления и то от хора, които с готовност ги споделят. Защото на втората електромобилна конференция в София миналата седмица GLOBUL за първи път представи статистика от използване на серийна електрическа кола у нас.
Питаме Хриса за настроенията вътре в оператора. За това как хората в компанията възприемат електромобила след вече два-три месеца експлоатация. "Всички определено осъзнават каква стъпка сме направили и се интересуват много от електрическата кола." А Боби добавя, че вози свои колеги, които искат да усетят електрическата тръпка. "Но трябва да се кара много внимателно. Колата е безшумна и карам много внимателно, защото почти никой не чува, че се приближавам". Това 'безшумие' не е проблем. Дори обратното. Човек започва да внимава повече, когато шофира, а не е ли това най-важното, докато караме колите си. Освен това автопроизводителите вече работят (и някои дори вграждат) по имитация на шумове, за да могат електрическите коли да генерират предупредителни сигнали за пешеходци при скорост под 30 км/ч.
Някак в разговора стана дума и за другите коли и че на всеки е ясно, че малкото пежо определено не е топ мечтаният електромобил. Не пропуснахме да похвалим младежите от Исперих, които правят вече втора изключително професионална електро конверсия и Хриса изпадна във възторг, като разбра, че има такива хора и най-вече какво са направили те. Боби пък беше наясно с тяхното постижение - все пак конвертираният от тях Nissan Micra се намираше на метри от електрическия iOn на GLOBUL на паркинга на Шератон по време на електромобилната конференция.
"Иначе изминавам спокойно по 100 км и понякога мога да си върша работата в продължение на два дена с едно зареждане. Отоплението обаче яде от батерията. От КАТ до тук [Бизнес парк София] на тръгваме показваше около 38 км оставащ пробег, а когато се прибрах на екрана пишеше 12." Ето ни първи директни данни от шофиране в градски условия с използване на стандартните функции в колата. Не е повод да мръзнете, ако си купите електромобил, но сега вече знаете, че на този етап разните му системи смучат здраво от батерията.
Теодора и Хриса ни казват, че тези неща са трудни за комуникиране все още. Цялата тази работа около електромобилите въобще. В PR отношение също има какво да се изглади, но хей, с това впечатление, което колата прави по улиците, с множеството хора, които спират и питат, после разказват и пишат по Facebook... за какво ти е, например, скъпа телевизионна реклама - най-истинското нещо са впечатленията, които се предават от уста на уста. И още - сега в GLOBUL изживяват нещо, в което и ние имаме шанса да се потопим. Електромобилната революция. "Невероятно е как се променят нагласите и настроенията на нашите колеги с този електромобил. Ние гледаме в бъдещето и искаме да сме част от споделянето на новите технологии", казва Хриса.
За нас най-ценни са тези следващи няколко години. В които ще наблюдаваме смайващи промени у хора и компании, ново разбиране за транспортните нужди и сега, докато се популяризират, електромобилите ще са най-интересни и вдъхновяващи. Защото всеки ще намира нещо ново и на всичкото отгоре много по-чисто и с усилията на автопроизводителите да направят електрическите коли понятни за потребителя, наистина е революция.
"Аз искам да знам колко е пробегът на колата, за колко време се зарежда и въобще такива, обикновени неща. Технологията на батерията и вида на електромотора са технически подробности, които просто не ми е нужно да знам". Прав си, Боби. И по това си приличат компютрите и колите - няма нужда да знаеш какво има под капака, за да ги управляваш.
Всъщност, Боби е удивително прав. И точно затова в eCars.bg подхождаме така - от нашето ниво - от вашето ниво - като хора, които сега навлизат в това. Да, не е като да не вмъкваме технически чудесии или енергийни новости, но то е, защото трябва да има по нещо за всеки.
Иначе, на този етап на всички ни е нужно точно това, което за наше щастие GLOBUL с желание предоставят - вълнуващата ни проста ежедневна информация от употребата на електрическата кола, която да помогне на всеки, който има желание, да се ориентира. Сложните проекти и договори, нещата, които са далеч от потребителя, следва да се вършат паралелно, но на преден план трябва да е желанието за информиране и споделяне, което ще помогне и за подобряване на електромобилите.
Всички се съгласихме, че е нужна инфраструктура и подкрепа на държавно и общинско ниво. И за да я получим, нека всички да дадем каквото можем от себе си и, разбира се, да си я поискаме. Имаме това право.
Специални благодарности на всички в GLOBUL, които отделиха време на нашия малък екип, за да достигне тази информация до вас.
А пък ако вие или вашата компания станете скоро собственик на електрическа кола, обадете ни се и споделете впечатленията си от нея. Така ще помогнете на други да вземат решение, както тези редове може да помогнат на вас .
eCars.bg