Миналата седмица предложението за възстановяване на ДДС на фирми при покупка на нов електромобил не получи подкрепа в бюджетната комисия на парламента и за това бяха представени съответните доводи. Сред тях са мотивът, че ДДС директивата на ЕС не предлага такава възможност за електро коли, а само за превозни средства, които се използват за транспортни, охранителни, таксиметрови, куриерски услуги, за коли под наем и за обучение на шофьори. Да, противоречие има, разбира се, защото както и останалите коли, и задвижваните с електричество могат да се използват в тези направления и реално това вече е факт в много държави. Факт е също обаче и че в повечето страни, където има стимули за покупка на електрически превозни средства, те не са в направлението ДДС...
С други думи, не сме учудени от мнението на комисията, което се основава на спазване на административните процедури и ако има положителен ефект от всичко това, той е самото повдигане на темата, дело на зам. председателя на парламентарната група на ГЕРБ, Валентин Николов, който коментира с думите, "Разбрах, че предложението ми противоречи на европейската директива, но не го изтеглих, защото искам да предизвикам дебати по темата".
Е, това е на този етап у нас положението с електромобилите - няма никакви реално подкрепящи развитието на електрическата мобилност инициативи, но за да ви покажем как работят по въпроса в други страни, подготвихме една кратка справка с информация за електромобилните инициативи на държавно ниво в различни европейски страни.
В Европа, от април 2011г., 15 от 27 страни членки на ЕС предлагат данъчни облекчения за електрически превозни средства, което включва държавите от Западна Европа, Чешката Република и... съседна нам Румъния. Също така, в 17 страни има данъци, свързани с изхвърляне на въглероден двуокис в атмосферата, като мярка против използването на замърсяващи превозни средства. Самите стимули пък представляват освобождаване от данъци или намаляване на дължимите ставки, както и бонус плащания за купувачи на електромобили, хибриди и някои превозни средства, задвижвани с алтернативни горива.
Ето как стимулират покупката на електромобили в отделните държави:
Австрия
Електрическите превозни средства са освободени от такса за разход на гориво, налагана при първа регистрация, както и от месечната такса за колите. За превозните средства, задвижвани с алтернативни горива, има годишни бонуси на стойност до €800 (около 1560 лв), които след старта на кампанията на 1 юли 2008 г. могат да се усвояват до 31 август 2012 г. Ето още какви други бонус и стимули има за покупка на електромобили в Австрия.
Белгия
Белгийското правителство е въвело 30% отстъпка върху личните данъци при покупка на електромобил с ДДС, до €9,000. Зареждаемите хибриди не влизат в тази графа. Има и до 40% намаляване на данъци за инвестиции в обществени зарядни станции, максимум до €250. В община Валония пък предоставят допълнителен €4,500 еко бонус за коли, регистрирани преди 31 декември 2011 г. Сега му е времето за коледна покупка на електромобил там май .
Германия
Електрическите коли и зареждаемите хибриди са освободени от годишна такса за първите пет години след първоначалната регистрация. През май 2010 г. германското правителство обяви, че няма да предоставя субсидии за покупки на електро коли, а вместо това ще дотира проучвания и разработки в областта на електрическата мобилност.
Гърция
Всички електрически и хибридни коли са освободени от регистрционна такса.
Дания
Renault Fluence Z.E. ще се продава в Дания (и Израел) от края на 2011, като част от мрежата на Better Place. Електрическите коли с тегло под 2,000 кг са освободени от такса за регистрация от 1985 г. насам, но до 2009 г. почти нямаше налични модели, със само 497 регистрирани електромобила в цялата страна. В Дания регистрационната такса се базира на продажната цена на колата и е фиксирана на 105%, ако цената е в рамките на DKK79,000 (около 19,000) и 180%, ако цената е над 79,000 датски крони. Осигурен е също така безплатен паркинг за електромобили в центъра на Копенхаген, но това облекчение не важи за хибридите.
Ирландия
В Ирландия правителството осигурява отстъпка от €5,000 при покупка на нови електрически коли, а освен това регистрационната такса за електромобили и хибриди е с до €2,500 отстъпка, макар че последното важеше до 31 декември, 2010 г.
Испания
През май 2011 г. испанското правителство одобри €72 милиона фонд за 2011 г. за популяризиране на електрическите превозни средства. Стимулите включват директни субсидии за придобиване на нови електро коли до 25% от продажната цена, преди облагане, максимум до €6,000 на кола, както и 25% от крайната цена на други електрически превозни средства, като автобуси и ванове, с максимум от €15,000 или €30,000 отстъпка, в зависимост от пробега и типа. Някои общини стимулират допълнително покупката на алтернативни превозни средства, включително електрически и хибридни. В Арагон, Астуриас, Мадрид, Навара, Валенсия, Кастия и Леон и Кастия Ла Манча за електрически коли и хибриди има отстъпки до съответно €6,000 и €2,000.
Италия
Електрическите коли са освободени от годишна такса или данък за притежание за пет години от датата на първоначалната регистрация. След това ползват 75% отстъпка от данъците, с които се облагат колите задвижвани с дизел или бензин.
Люксембург
До 31 декември 2011 г. купувачите на електрически и коли, генериращи под 60 г/км CO2 получават премия от €3,000. По отношение на електрическите коли по тази схема, условието за получаване на отстъпката е подписване на договор за използване само на възобновяема електроенергия за зареждане.
Норвегия
В Норвегия, Buddy, REVAi и Think вече са популярни, a електрическите коли в страната са освободени от всички нееднократни такси, включително тази при покупка. Електромобилите са освободени и от годишна пътна такса, такси за паркиране на всички обществени паркинги и магистрални такси и могат да бъдат карани в автобусните ленти. Ха!
Португалия
И Португалия, както и в други страни, важи правилото за пет хиляди валутни единици, с правителствена субсидия от €5,000, макар и само за първите 5,000 продадени в страната нови електрически коли. В допълнение има и стимул от €1,500 при връщане на стара кола като част от първоначалната вноска за нова електрическа кола. За електрическите коли също така не се плаща такса регистрация.
Румъния
В Румъния също има 'петарка' за покупка на електро кола, с 25% дотирана от правителството отстъпка (или максимум €5,000) при покупката на нова електрическа кола. Освен това, с кеш-за-брички програмата, всеки, който иска да си купи електрическа кола, ще получи шест ваучера за над €5,000 (от 2011 г.) за употребяваната си кола.
Чешка Република
С отдалечаване от Западна Европа намаляват и стимулите... В Чехия електрическите коли, хибридите и други коли с алтернативно задвижване са щедро освободени от... пътен данък .
Франция
Премия, по Бонус-Малус система, е налична във Франция за до... да, познахте, €5,000 при покупка на нови коли с CO2 емисии под 60 г/км, която важи за всички електрически коли и зареждаеми хибриди, които попадат под тази граница. Една степен нагоре по замърсяване (и една надолу по стимулиране) за коли с под 125 г/км CO2 дотацията е до €2,000. Стимулите не могат да надхвърлят 20% от продажната цена с ДДС, увеличена с цената за наем на батерията, ако има такава. Програмата ще продължи до края на 2012 г.
Холандия
Няма директни стимули за покупка на електрически коли, но пък няма регистрационна и пътни такси за електромобили, в резултат на което се пестят до около €5,324 на кола за период от четири години и €19,000 за фирми за пет години. Хм, ако имате десет електрически коли в своя фирмен автопарк това са близо 200 хил. Евро. Солидна сума, макар и гледана през призмата на петгодишен период! Други типове коли, като хибридите, също влизат в тази графа, стига да генерират под 95 г/км (за дизелови) и или по-малко от 110 г/км CO2 (за бензинови).
В Амстердам също така има безплатни места за паркиране на електромобили, което е особено предимство предвид дългото чакане за получаване на място за паркиране в града в наши дни, което може да стига до 10 години в някои квартали !!!
Швеция
През септември 2011 г. шведското правителство одобри програма за 200 милиона шв. крони, която ще стартира от януари 2012 г., осигурявайки субсидии за покупка на електрическа кола и други "супер зелени коли" с изключително ниски въглеродни емисии (под 50 г/км).
В Швеция има освобождаване от годишен данък за период от пет години от датата на първа регистрация в полза на собствениците на електрически коли с концумация на енергия под 37 кВтч на 100 км и хибриди с CO2 емисии под 120 г/км. Освен това, и за електрически, и за хибридни коли, облагаемата стойност на колата се намалява с 40%, в сравнение с бензиновите и дизеловите коли, за целите на изчисляване на личните данъци, с максимум до SEK 16,000 годишно.
Е, петарки валят отвсякъде, било то годишни или еврови, а ние е време да вземем малко повече електро колонки за зареждане най-после да сложим, а и някой и друг стимул за покупка на електро коли да въведем, че с €35,000 с ДДС за компактни електромобили едва ли ще наблюдаваме бум на пазара. Засега имаме предложение от ИКЕМ държавата да осигури отстъпки от 5,000 за покупка на електромобил и 2,500 за конвертиране на конвенционални коли до електрически. Все още обаче сме на етап - "Очаквайте включване".
Мартин Хаджистойков - eCars.bg
[С материали от Wikipedia]